تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعلام جرم لبنان علیه معمر قذافی

دستگاه قضایی لبنان علیه معمر قذافی، رهبر لیبی اعلام جرم کرده و در صدد است وی را به اتهام دست داشتن در ناپدید شدن ۳۰ سال پیش امام موسی صدر، یکی از رهبران برجسته شیعیان لبنان بازداشت کند.


معمر قذافی، رهبر لیبی (عکس: AFP)

شیعیان لبنان می‌گویند لیبی، امام موسی صدر و دو نفر از دستیارانش را در سال ۱۹۷۸ در این کشور ربوده است؛ اما مقامات لیبی این ادعاها را رد می‌کنند.

به گزارش وب‌‌سایت فارسی‌زبان العربیه، قوه قضایی لبنان ضمن صدور حکم بازداشت، خواهان احضار قذافی و شش متهم دیگر به مقر شورای قضایی لبنان در بیروت شده است.

در احضاریه‌ای که سمیح الحاج، قاضی دادگستری لبنان صادر کرده آمده است: «ما مقرر می‌داریم تا مدعیٌ علیه، معمر قذافی، بر طبق ماده ۵۶۹ - ۲۱۸ قانون جزایی لبنان به اتهام تحریک به ربودن جناب امام موسی صدر و محرومیت وی از آزادی، بازداشت شود.»

بر اساس اعلام خبرگزاری‌ها، المرغنی مسعود التومی، احمد محمد الحطاب، الهادی ابراهیم مصطفی السعداوی، عبدالرحمن محمد غویله، محمد خلیفه بن سحیون و عیسی مسعود عبدالله المنصوری بر اساس قانون مجازات لبنان متهم به مشارکت در ربودن امام موسی صدر و دو همراه وی شده‌اند.

مجازات این اتهام بر اساس قوانین ضد تروریسم لبنان، اعدام خواهد بود.

این حکم در حالی صادر می‌شود که پرونده اولیه بر ضد معمر قذافی در سال ۱۹۸۶ به دلیل نبودن مدارک کافی بسته شده بود.


عکس امام موسی صدر بر بیلبوردی در جنوب بیروت (عکس: AFP)

امام موسی صدر بنیان‌گذار جنبش امل لبنان، در سال ۱۹۲۸ میلادی در ایران متولد شد. وی سپس به لبنان مهاجرت کرد و هم‌چنان شخصیتی مورد احترام در میان شیعیان لبنان است.

امام موسی صدر به همراه دو تن از یارانش به نام‌های محمد یعقوب و عباس بدرالدین، روز نهم شهریورماه سال ۱۳۵۷ (۳۱ اوت سال ۱۹۷۸) در پاسخ به دعوت رسمی معمر قذافی به لیبی سفر کرد؛ اما آنان اندکی بعد در این کشور ربوده شدند و تا کنون خبری از سرنوشت آنان منتشر نشده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)