تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

واکنش‌ها به تائید استقلال اوستیا و آبخازیا

آمریکا و کشور‌های اروپایی با اظهار تاسف از به رسمیت شناخته شدن استقلال جمهوری‌های اوستیای جنوبی و آبخازیا از جانب روسیه، این اقدام مسکو را مردود اعلام کردند.

دیمیتری مدودف رییس جمهوری روسیه امروز سه‌شنبه در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که استقلال جمهوری‌های مزبور را به رسمیت شناخته است.

مدودف علت این تصمیم روسیه را بی‌توجهی گرجستان برای حل و فصل مسائل این دو جمهوری عنوان کرده است.

به گزارش خبرگزاری نووستی روسیه، آقای مدودف در این سخنرانی که پس از نشست شورای امنیت ملی این کشور انجام شد، اعلام کرد: «من حکم به‌رسمیت شناختن استقلال اوستیای جنوبی و استقلال آبخازی از سوی فدراسیون روسیه را امضا کردم.»

رئیس جمهوری روسیه از دیگر کشورها نیز دعوت کرد تا استقلال این دو جمهوری را به رسمیت بشناسند.

رهبران جمهوری‌های جدایی‌طلب ابخازیا و اوستیای جنوبی این اقدام را «تصمیمی تاریخی» خوانده‌اند.
این در حالی است که تایید استقلال این دو جمهوری خودمختار، انتقاد شدید غرب را در پی داشته است.

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا این اقدام روسیه را «تاسف بار» خوانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از رام الله در کرانه باختری، خانم رایس گفته است که: «قصد آشکار روسیه برای به رسمیت شناختن دو بخش و منطقه‌ای که طبق چندین قطعنامه شورای امنیت درون مرزهای کشور گرجستان واقع هستند، تاسف‌آور است.»

ریاست فنلاندی سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز با محکوم کردن این اقدام، آن را «نقض اصول بنیادی سازمان امنیت و همکاری اروپا» توصیف کرده است.

گرجستان نیز این اقدام را « فاقد توجیه حقوقی» دانسته و آن را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ریاست فرانسوی اتحادیه اروپا نیز برای تصویب بیانیه‌ای مشترک به منظور محکوم کردن تصمیم روسیه در شناسایی جمهوری‌های جدایی طلب ابخازیا و اوستیای جنوبی با شرکای خود در حال رایزنی است.

فرانسه که ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد پیشتر این تصمیم را تاسف برانگیز خوانده و پایبندی خود را بر تمامیت ارضی گرجستان اعلام کرده بود. قرار است اول سپتامبر نشست سران اتحادیه اروپا برای بررسی مسئله گرجستان تشکیل شود.

تاریخ دو جمهوری و گرجستان
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آبخازیا که در خاک جمهوری گرجستان شوروی قرار داشت، استقلال خود را اعلام کرد.

گرجستان در اوت ۱۹۹۲ نیروهای خود را وارد آبخازیا کرد، اما در آن‌جا با مقاومت مسلحانه مواجه شد.
مناقشه مسلحانه‌ای که منجر به از دست دادن کنترل گرجستان بر آبخازیا شد.

این مناقشه در سال 1993 پایان یافت.

خودمختاری اوستیای جنوبی نیز که در سال ۱۹۹۱ ازسوی ویاد گامساخوردیا، اولین رئیس جمهور گرجستان رد شده بود، با واکنش مسلحانه رویرو شد.

پس از این مناقشه مسلحانه که تا سال ۱۹۹۲ ادامه داشت، گرجستان کنترل بر این منطقه را هم از دست داد.

تا این‌که در شب هشت اوت امسال، نیروی‌های نظامی گرجستان به اوستیای جنوبی حمله کردند و روسیه نیز برای دفاع از مردم این منطقه وارد جنگ با گرجستان شد.

در ۱۲ اوت، گرجستان اعلام کرد که از منطقه اوستیایی جنوبی خارج می‌شود. با خروج نیروی‌های نظامی این کشور، روسیه نیز نیروهای خود را از۱۸ اوت به تدریج از این مناطق خارج کرد.

نظرهای خوانندگان

ایول به این روسیه که جلوی این آمریکا و اروپا وا میسته!اینا فکر می کنن خدان به هر چی بگن باش باید بشه!از همین جا از رییس جمهور روسیه و نخست وزیرشون تشکر می کنم.

-- اسلام فقط شیعه ، Aug 27, 2008 در ساعت 07:57 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)