تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتشار گزارش تکان دهنده از پرونده باقی

فاطمه کمالی احمد سرایی همسر عمادالدین باقی با انتشار گزارشی از وضعیت پرونده همسرش، گفته است که آقای باقی تاکنون بیشترین احضار، بازجویی و محاکمه را پشت سر گذاشته است.

در گزارشی که خانم کمالی امروز شنبه منتشر کرده و نسخه‌ای از آن نیز به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، آمده است: «در سال‌های اخیر بیش از ۵۳ بار آقای باقی و ۱۲ بار اعضای خانواده او به دادگاه (و چند مورد وزارت اطلاعات) برای بازجویی یا محاکمه احضار شده‌اند که حاصل آن چند مورد محکومیت و زندان بوده است.»

آقای باقی در حال حاضر دوران حبس یک ساله خود را به اتهام انتشار چند مقاله که ۱۰ سال پیش از این منتشر شده و مقامات جمهوری اسلامی آنها بر ضد امنیت ملی می‌دانند، طی می‌کند.

گزارش مفصل خانم کمالی به انضمام نامه‌ای برای مقامات بلند‌پایه جمهوری اسلامی ارسال شده است.

در این نامه آمده است که آقای باقی از سال ۱۳۷۴ ممنوع‌التدریس شده است و از اشتغال وی در مؤسسات تحقیقاتی غیردولتی ممانعت به‌ عمل آمده است.

در نامه خانم کمالی همچنین اشاره شده که انتشاراتی آقای باقی لغو مجوز شده و روزنامه‌ها یا مجله‌هایی که همسرش در آن مسئولیت داشته همگی توقیف شده‌اند.

توقیف ۶ کتاب پس از انتشار و صادر نکردن مجوز برای انتشار ۷ کتاب پس از دو سال انتظار و ممنوع الخروج بودن از دیگر محدودیت‌های باقی است که در این نامه به آنها اشاره شده است.

خانم کمالی مجموعه محدودیت‌های که آقای باقی در این سال‌ها با آنها مواجه بوده را ۲۶ مورد اعلام کرده است.

براساس متن این نامه، چنین محدودیت‌هایی «لطمات مادی و روحی به خانواده وی وارد کرده است.»

در بخش دیگری از نامه آمده که «این اعمال فشارها و محدودیت‌های سیستماتیک عمدتاً از سوی جریان خاصی پیگیری» می‌شود.

در بخش پایانی این نامه آمده است: «ما مصرانه خواستار خاتمه دادن به کلیه این پیگردها و جلوگیری از احتمال اعمال نفوذ برخی جریان های خاص در ادامه این مزاحمت‌ها و تعیین فرد یا هیئتی برای استماع دقیق سخنان و مستندات ما و رسیدگی بی طرفانه به آن هستیم.»

عماد الدین باقی که از مخالفان سرسخت مجازات اعدام در ایران است و در سال ۱۳۸۳ جایزه حقوق بشر کشور فرانسه را به دلیل تلاش‌هایش در این زمینه، دریافت کرد، پیش از این نیز بارها به دلیل ابراز عقایدش زندانی شده است.

در فروردین ماه سال‌جاری نیز جایزه مطبوعات بریتانیا به خاطر تلاش‌های باقی در عرصه روزنامه‌نگاری به وی اعطا شده بود.

باقی به افزایش موج اعدام‌ها در سال ۲۰۰۷ اعتراض کرده است. این در حالی است که مقامات ایران وجود مجازات اعدام را برای ارتقای امنیت کشور ضروری می‌دانند.

باقی از بیماری قلبی و مشکلات عصبی رنج می‌برد، هم‌اکنون در زندان اوین به‌سر می‌برد.

وی تاکنون چندبار به‌خاطر حمایت از حقوق بشر در جمهوری اسلامی به زندان محکوم شده است. تشکیلات بین‌المللی خبرنگاران بدون مرز و مدافع حقوق بشر و همچنین آمریکا خواهان آزادی باقی شده‌اند.

نظرهای خوانندگان

خانم احمد سرایی درودهای بی دریغا مرا پذیرا باشید. امیدوارم هر چه زودتر همسر گرامی شما همراه تمامی آزادیخواهان در بند از زندان آزاد شود. دادنامه ی شما، گواهی دیگر از بیدادی است که در رژیم اسلامی هر روز بر تمامی آزادیخواهان اعمال میشود. اما دوست گرامی شما در بخشی از دادنامه ی خود فرموده اید: «این اعمال فشارها و محدودیت‌های سیستماتیک عمدتاً از سوی جریان خاصی پیگیری» می‌شود. دوست عزیز ممکن است در مورد همسر شما، اگر در جبهه ی اصلاح طلبان فرض شود، این فشارها و محدودیت ها از سوی جریان خاصی پیگیری شود، اما نباید فراموش کنید که اعمال سیستماتیک این فشارها و محرومیت ها بر آزادیخواهان نه تازگی دارد و نه فقط از سوی جریان خاصی اعمال و پیگیری میشود. در حقیقت کل جناح ها و گرایش های نظام حاکم در اعمال و پیگیری این شیوه ها سهیم بوده اند و هستند. مگر فراموش کرده اید که در دوران حاکمیت اصلاح طلبان با دستگیر شده گان هیجده تیر چه کردند. دوست گرامی اگر قدری تأمل کنید درخواهید یافت که در اعمال شکنجه و سرکوب تمام جریان های نظام حاکم هم نظر و هم پیمان اند.

-- پارسا نیک جو ، Aug 23, 2008 در ساعت 02:24 PM

بنده که تکانی نخوردم!

-- نوروز علی ، Aug 23, 2008 در ساعت 02:24 PM

درود بر فعالان حقوق بشر مخصوصا آقای باقی و خانواده رنج دیده شان. انسانهای آزاده قدر رنجهای شما را می دانند و به شما افتخار می کنند.

-- آیدین ، Aug 23, 2008 در ساعت 02:24 PM

احمدی نژاد در مصاحبه ای که اخیرأ با شبکه پی.بی.اس انجام داده ، فرموده است:
در ایران آزادی مطلق برقرار است. افراد، دیدگاه های خود را مطرح می کنند و کسی به خاطر بیان دیدگاهش محدود نمی شود، حتی ممکن است این دیدگاه ها با هم مخالف هم باشند. در این گزارش همچنین گفته شده يكي از محبوب ترين ها بين «ملت هاي عرب» رييس جمهور ايران است

-- داوید ، Aug 23, 2008 در ساعت 02:24 PM

درود بیکران بر عماد و خانواده وی
امیدوارم این زحمات و رنجهای طاقت فرسا که از نظر خداوند متعال دور نبوده و نیست باعث تسلیم یا انحراف از مبارزه نگردیده و باقی همیشه باقی بماند

-- ناصر شریف ، Aug 24, 2008 در ساعت 02:24 PM

خيلي تاسف بر انگيز و فاجعه اميز است كه رئيس روحاني يك حكومت با نظريه پردازان ديني كه جور ديگري مي انديشند اين گونه برخورد كند!
آيا ... حسادت هم تشديد كننده اين رفتار ... نيست؟
...

-- از تهران ، Aug 24, 2008 در ساعت 02:24 PM

از وقتی که وضعیت دردناک آقای باقی را در زندان خواندم
نمی توانم شبها آسوده بخوابم

-- بدون نام ، Aug 24, 2008 در ساعت 02:24 PM

دردو بر عمادالدين باقي و همسرش.....
اميدوارم روزي شاهد آزادي واقعي در كشور باشيم نا شعار....

-- ارام ، Aug 24, 2008 در ساعت 02:24 PM

Aghaye Parsa Nik jou
Dar siassate be tore koli o dar sharayete Iran be tore khas. Nemitavan hameye jarianhayi ra ke az yek enghelab ya yek jonbeshe ejtemayi sarcheshmeh migirand dar yek sabad gozasht. Be tarikh negahi biafkanid, hamishe joziat (details), dar jonbeshha bessiar mohem boudand o hata be ekhtelafate ossouli keshideh shodeh ast

-- Nam ، Aug 24, 2008 در ساعت 02:24 PM

در يك شهر محروم و دور افتاده قلب و ذهن ما همراه آقاي باقيست ،به راهت به انديشه هايت و تلاش بي وقفه و ستمي كه بر شما اعمال مي شود نظر داريم ، آنها بيشتر از اين پست هستند.

-- mahmmod ، Aug 24, 2008 در ساعت 02:24 PM

dorood ba baghi va khanevadeye saboorash.ba ghalbo zehnam,hamishe delvapas,doagoo va omidvare azadie ishan hastam

-- ali reza ، Aug 26, 2008 در ساعت 02:24 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)