تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

امضای توافقنامه استقرار سپر موشکی در لهستان

ایالات متحده آمریکا و لهستان، موافقتنامه استقرار پایگاه موشکی در خاک لهستان را امضا کردند.

کاندولیزا رایس وزیرخارجه آمریکا پس از ۱۸ ماه مذاکره، برای امضای این موافقتنامه به ورشو سفر کرده است.

بی‌بی‌سی نیوز با اعلام این خبر نوشت که امضای این توافقنامه خشم روسیه را برانگیخته و مقامات روسی گفته اند که این پایگاه توان تبدیل به اهدافی برای حملات اتمی را داراست.

واشنگتن می‌گوید این سیستم دفاعی، از آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی در برابر حملات «عناصر شرور» خاورمیانه مثل ایران محافظت می‌کند.

بر اساس این توافقنامه که میان خانم رایس و رادوسلاو سیکورسکی همتای لهستانی وی در مراسمی ویژه امضا شد، موشک‌ها و سربازان آمریکایی در خاک لهستان مستقر می‌شوند.

آسوشیتدپرس نیز خبر داد که با استقرار ۱۰ موشک ره‌گیر ایالات متحده در ۱۸۰ کیلومتری روسیه در لهستان، مناسبات مسکو و غرب به ویژه پس از حوادث اخیر در گرجستان بیشتر تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند.

دونالد تاسک نخست‌وزیر لهستان هم پس از انجام مذاکرات گفت: «مذاکرات، سخت اما دوستانه بود. ما به اهداف خود رسیدیم و از این پس کشور ما و آمریکا هر دو امنیت بیشتری خواهند داشت.»

خانم رایس پیش از امضای این توافقنامه گفته بود که سپر دفاع موشکی به ما در مقابله با تهدیدات قرن بیست و یکمی کشورهای شروری مثل ایران و کره شمالی کمک می‌کند.

وی افزوده بود که این سیستم کشور خاصی را مورد هدف قرار نخواهد داد.

در همین حال، لخ کاچینسکی رئیس‌جمهوری لهستان با ابراز رضایت از همکاری مشترک با آمریکا گفت که استقرار سپردفاع موشکی در خاک لهستان، موفقیت بزرگی برای ورشو است.

وی افزود: «همسایگان ما باید درک کنند که ما تسلیم نمی‌شویم و اجازه ارعاب هم به کسی نمی‌دهیم. کسی نمی‌تواند به لهستان دیکته کند که چه کاری باید انجام دهد.»

خبرگزاری فرانسه نیز نوشت که امضای این قرارداد میان واشنگتن و ورشو، کشمکش میان ایالات متحده، ناتو و روسیه را شدت خواهد بخشید.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده در نظر دارد بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ تأسیسات راداری این سیستم را نیز در جمهوری چک در همسایگی لهستان نصب کند.

لهستان و جمهوری چک از سال ۱۹۹۹ عضو ناتو هستند.

با نصب این تأسیسات راداری، سیستم دفاعی ایالات متحده که اکنون در آمریکا، گرینلند و بریتانیا قرار دارد تکمیل خواهد شد.

پارلمان لهستان باید اجرایی شدن این موافقتنامه را تائید کند.

دیمیتری مدودف رئیس‌جمهوری روسیه نیزدر واکنش به این اقدام گفت: «به اتحادیه اروپا و ایالات متحده هشدار می‌دهم که ما مجبور به پاسخگویی خواهیم شد.»

نظرهای خوانندگان

خسته شدیم دوباره جنگ سرد شروع شد

-- بدون نام ، Aug 21, 2008 در ساعت 12:27 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)