تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تأکید ایران بر مالکیت جزایر سه گانه در خلیج فارس

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تأکید بر ایرانی بودن جزایر سه‌گانه مورد ادعای امارات متحده عربی، گفت که هر گونه سوء تفاهم در این باره از طریق گفت و گو‌های دوجانبه قابل حل و فصل است.

منظور آقای قشقاوی مذاکره در خصوص یادداشت تفاهم سال ۱۹۷۱ لندن است که بر اساس آن، امارات مالکیت ایران بر جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را پذیرفته است.

تأکید بر مالکیت ایران بر این سه جزیره پس از آن صورت می‌گیرد که امارات متحده عربی، پنجشنبه گذشته به احداث دو دفتر ایرانی در جزیره ابوموسی اعتراض کرد و خواستار برچیده ‌شدن آن‌ها شد.

به گزارش امروز شنبه خبرگزاری‌ها، آقای قشقاوی گفت که جمهوری اسلامی همواره آماده مذاکره بر اساس تفاهم‌نامه ۱۹۷۱ با طرف‌های اماراتی است.

امارات پنجشنبه با رد مفادی از این تفاهم‌نامه گفته که «این تفاهم‌نامه، کنترل ابوموسی یا هیچ بخشی از آن را به جمهوری اسلامی ایران منتقل نکرده ‌است.»

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه ایران «تبلیغاتی کردن این مسأله را رویکردی غیرسازنده و برخلاف روح حاکم بر روابط دو کشور» دانسته است.

جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی به دلیل وضغیت بستر خلیج فارس، مناطقی استراتژیک هستند؛ چرا که عمق خلیج فارس برای نفت‌کش‌های بزرگ کافی نیست و تنها مسیر مطمئن برای نفتکش‌های پر از نفت که به شدت سنگین شده‌اند، عبور از مسیر میان این جزیره‌ها است.

مالکیت ایران بر این جزایر باعث شده است که این کشور بر بخش عمده‌ای از صادرات نفت در خلیج فارس مسلط شود.

امارات متحده عربی بر این جزایر ادعای ارضی دارد.

این کشور، بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در خلیج‌فارس است و ۴۵۰ هزار ایرانی در آن سکونت دارند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)