تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

انتقاد از مواضع تهران در خصوص تحولات قفقاز جنوبی
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «تاملي در موضع وزارت خارجه» به انتقاد از مواضع وزارت خارجه ایران در قبال تحولات قفقاز جنوبی و جنگ میان روسیه و گرجستان پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «تحولات منطقه قفقاز آنقدر مبهم نبود كه دستگاه ديپلماسي ما نتواند مسايل مختلف را از هم تميز داده و ترجيح ايران را بيان كند. اين نحوه موضعگيري مي تواند به بي خبري يا محافظه كاري ايران تعبير شود و به وجهه ايران به‌عنوان يك قدرت منطقه‌اي آسيب برساند.»

کیهان در حالی از سیاست‌های ایران در قبال این جنگ انتقاد می‌کند که به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه «اكثريت مردم در منطقه قفقاز خود را ايروني مي‌دانند و با همين عنوان نژاد و سابقه خود را بيان مي كنند.»
این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود می آورد: «روند جنگ نشان داد كه موازنه قوا كاملا به ضرر جبهه آمريكا پيش مي‌رود و مقامات كاخ سفيد دچار استيصال و حتي افتضاح سياسي شده‌اند. اين استيضاح در مواضع بوش نمايان شد و ساكاشويلي را واداشت كه از عدم وعده آمريكا به تفليس اظهار تاسف نمايد.»

کیهان در پایان سرمقاله خود می‌نویسد: «سكوت و انفعال ما قطعاً به نفع جبهه‌اي است كه مايل است مخالفان منطقه‌اي آمريكا در اين بحران سكوت درپيش گيرند و موافقان منطقه‌اي آمريكا در كنار ساكاشويلي قرار گيرند!»

توضیح در مورد نرخ حقیقی ارز در ایران
روزنامه دنیای اقتصاد سرمقاله امروز خود را با عنوان «نرخ حقیقی ارز» به بایگانی شدن موضوع طرح کاهش نرخ ارز در دولت نهم اختصاص داده و به تصحیح اشتباهی مرسوم در مورد نرخ ارز در ایران پرداخته است.

سرمقاله‌نویس دنیای اقتصاد می‌نویسد: «فعالان اقتصاد و سیاست‌مداران در مورد سیاست ارزی نگاه جانبدارانه و غیرمنطقی دارند و تصور می‌کنند دفاع از ارزش پول ملی چیزی شبیه دفاع از خاک سرزمین است؛ بنابراين در تحلیل‌ها و نگرش آنها همواره سوگیری خاصی به سمت کاهش نرخ ارز دیده می‌شود».

این روزنامه در ادامه به ارائه تعریفی از نرخ اسمی و حقیقی ارز در ایران و بیان برخی اشتباهات در برداشت از این موضوع می‌آورد: «در تحلیل‌های مربوط به نرخ ارز، یکی از مفاهیم اساسی که مورد بدفهمی قرار گرفته، نرخ حقیقی ارز است. این تعبیر، یک تعبیر فنی است، در حالی که بسیاری از مردم از کلمه «حقیقی» در این عبارت، مفهوم غلطی را برداشت می کنند. این افراد وقتی کلمه نرخ حقیقی ارز را می شنوند، گمان می کنند که نرخ ارز موجود در بازار یعنی دلار 930 تومان نرخ ارز واقعی نیست، بلکه نرخ ارز مصنوعی است و رقم نرخ ارز حقیقی چیزی دیگر است. لذا عده‌ای به دنبال پیدا کردن عدد طلایی مفقود شده دلار مي‌گردند و عده‌اي دیگر وقتی مي‌شنوند کسی از روی محاسبات خود به عدد 450 تومان رسیده، تصور مي‌کنند که این عدد طلایی پیدا شده است.»

دنیای اقتصاد در پایان می‌آورد: «این توهمات در مورد نرخ ارز با توجه به اینکه به نرخ ارز رایج در بازار نرخ ارز اسمی گفته مي‌شود، تشدید مي‌شود. در حالی که دلیل استفاده از تعابیر اسمی و واقعی این است که نرخ حقیقی ارز مبنای تعیین نرخ اسمی ارز است و تحولات ناظر بر نرخ حقیقی ارز زمینه ساز تغییر در نرخ اسمی ارز را فراهم مي‌کند.»

نظرهای خوانندگان

برای تعیین نرخ ارز بهتر بود روزنامه ی اقتصاد تحلیل و فرمول خودشان را ارائه میدادند تا بتوان معیار محاسبات ایشان را نقد کرد . اگر عرضه و تقاضا در ارز دخیل است ذخیره ی ارزی ایران افزایش یافته است اگر مبنا دستمزد کارگر است بر روی یک کالای معیار دستمزدها در ایران افزایش نیافته است در حالی که ارزش دلار کاهش یافته است دلار در ظرف یک ونیم سال اخیر 60 درصد ارزشش کاهش یافته یا باید قبول کنیم ارزش ریال نیز به همین نسبت کاهش داشته که ما اعمال آنرا در دستمزدها مشاهده نمی کنیم یا انکه نرخ واقعی ریال این چیزی نیست که معامله میشود .
یکی از علل مهمی که ارزش دلار بالا نگه داشته میشود فروشنده بودن دولت است دولت در این بخش نیز برای جبران کسری دولت و توازن آن نرخ دلار را بالا نشان داده است به همین سبب است که بیش از بیست ملیون ایرانی زیر خط فقر نگه داشته شده اند مزد بگیر از دو طرف استثمار میشود یکبار توسط کارفرمای مستقیمش یکبار هم با پرداخت گران اجناسی که با نرخ گران دلار تهیه میکند این دولت و سرمایه داران هستند که این سود حد اکثر را به جیب میزنند در ازای فقر مردم .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 16, 2008 در ساعت 09:14 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)