تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

احتمال قرارداد موشکی لهستان و آمریکا «علیه ایران»

مذاکرات امروز (پنجشنبه) لهستان و ایالات متحده احتمال امضاء قرارداد ایجاد سپر موشکی در لهستان را قطعی‌تر کرد.

ایالات متحده اعلام کرده‌است که این سپر موشکی برای جلوگیری از «حمله کشورهای یاغی به‌ویژه ایران» تأسیس می‌شود.

این طرح مورد مخالفت شدید مسکو قرار دارد و لهستان در برابر میزبانی این پایگاه موشکی خواهان ضمانت‌های بزرگ امنیتی از سوی آمریکا شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از منابع نزدیک به مذاکرات مربوطه گفت: «واشنگتن در مورد خواست‌های ورشو ملاحظاتی بسیار جدی کرده‌است.» وی افزود: «نظرات ما و لهستانی‌ها دارند در یک راستا قرار می‌گیرند.»

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر خارجه لهستان نیز روز چهارشنبه پس از نشستی با جان رود، مذاکره‌کننده آمریکایی اعلام کرد «مواضع ما نزدیک‌تر شده‌است.»

پس از آغاز جنگ میان روسیه و گرجستان روند مذاکرات بین آمریکا و لهستان در این باره تسریع شده‌است.

لهستان نیز مانند گرجستان یک کشور کمونیستی سابق است که امروزه از هم‌پیمانان آمریکا شده‌است.

سیکورسکی در این رابطه گفت: «امروز ما با وضعیت جدید بین‌المللی روبه‌رو هستیم. اوضاع جدید استدلال‌های ما را تغییر نمی‌دهد ولی در نظر من آن‌ها را تقویت می‌کند. دلایل ما برای لزوم حضور دائمی نظامیان و موشک‌های آمریکایی در خاک لهستان از سوی طرف آمریکایی جدی گرفته شده‌است.»

وی تصریح کرد: «به محض این‌که مطمئن شویم امنیت لهستان به میزان مطلوب ما تامین می‌شود، این قرارداد را امضا خواهیم کرد.»

هدف واشنگتن ایجاد ۱۰ پایگاه از موشک‌های رهگیر در لهستان و یک تأسیسات راداری در جمهوری چک است. بر پایه این طرح این پایگاه‌ها و تأسیسات قرار است میان سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ تکمیل شوند و بدین‌وسیله یک سامانه پدافند موشکی که هم‌اکنون بخش‌هایی از آن در ایالات متحده، گرینلند و بریتانیا قرار دارد کامل خواهد شد.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این، سامانه پدافندی موشکی را که قرار است در جمهوری چک و لهستان نصب شود برای مقابله با «خطر ایران» و آن را بی خطر برای روسیه توصیف کرده‌است. روسیه پیشنهاد انتقال این سامانه به جمهوری آذربایجان را داده‌است.

نظرهای خوانندگان

آمریکا دروغ میگوید زیرا میداند ایران آنقدر که امریکا بزرگش میکند نیست زیرا چهل ناو جنگی آمریکا که در واقع هر کدامشان یک سایت موشکی هستند در خلیج فارس مستقر شده اند و آمریکا باز هم میداند که ایران تا سال 2011 دوام نمی آورد . لذا آمریکا اهداف دیگری را در سر دارد که ربطی به ایران ندارد .انرژی تنها هدف همه ی کشورهای گروه 8 است هر کدام انرژی بیشتری را به انحصار خود در آورند قدرت آینده ی دنیا خواهند شد که گریبان دیگران را خواهد گرفت .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 14, 2008 در ساعت 01:02 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)