تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض امارات به ایجاد دفاتر ایرانی در ابوموسی

امارات متحده عربی روز پنج‌شنبه به احداث دو دفتر ایرانی در جزیره ابوموسی اعتراض کرد و خواستار برچیده‌شدن آن‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری امارات (وام)، به گفته یکی از مقامات وزارت خارجه امارات، کاردار ایران در ابوظبی روز پنج شنبه «به وزارت خارجه امارات احضار شده و یک برگه اعتراضیه در خصوص اقدامات ایران دریافت کرده‌است.»

این خبرگزاری این اقدام وزارت خارجه امارات را در پی پخش گزارشی تلویزیونی از تلویزیون دولتی ایران می‌داند که در آن از گشایش یک دفتر فرعی تجسس و نجات دریایی و یک دفتر ثبت کشتی‌ها در ابوموسی خبر داده‌شد.

مقام مربوطه از وزارت خارجه امارات تأسیس این دو دفتر را «غیرقانونی و تجاوزی فاحش به تفاهم‌نامه نوامبر ۱۹۷۱ در مورد وضعیت جزیره» توصیف کرد. وی افزود: «این تفاهم‌نامه کنترل ابوموسی یا هیچ بخشی از آن را به جمهوری اسلامی ایران منتقل نکرده‌است.»

امیر سعید نجفی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران نیز از تأسیس دفتر نمایندگی ثبت شناورها و تأسیس دفتر فرعی تجسس و نجات دریایی و ایجاد اسکله جهت پهلوگیری شناورهای ناجی در جزیره ابوموسی خبر داده‌است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوری ایران، نجفی با اشاره به وجود دوازده نقطه استراتژیک در دنیا که دو نقطه از آنها از جمله تنگه هرمز و جزیره ابوموسی در آبهای تحت حاکمیت ایران است افزود: «به این ترتیب سازمان سهم خود را جهت اعمال حاکمیت ایران بر این جزیره استراتژیک انجام می‌دهد و امیدواریم شاهد اقدامات سایر نهادها در این زمینه باشیم.»

امارات متحده عربی بر سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ادعای ارضی دارد. کنترل جزیره ابوموسی طبق قراردادی میان ایران و شارجه (که هم‌اکنون بخشی از امارات است) به صورت مشترک انجام می‌شود. دو جزیره دیگر به طور کامل بخشی از خاک ایران هستند.

امارات متحده عربی بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است و ۴۵۰ هزار ایرانی در آن کشور سکونت دارند.

نظرهای خوانندگان

rour o beram!!! Ina ta 38 sal pish keshvar ham nadashtand

-- NAM ، Aug 14, 2008 در ساعت 02:19 PM

مسائل داخلی ایران به خودمان مربوط است و به هیچ بگانه ای اجازه ی دخالت نمیدهیم.

-- ایرانی ، Aug 14, 2008 در ساعت 02:19 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)