تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مذاکرات فشرده مصر درباره پرونده هسته‌ای ایران

خبرگزاری نووستی روسیه اعلام کرد که حسنی مبارک رئیس‌جمهوری مصر مذاکرات فشرده‌ای با سران سه کشور عربی در مورد پرونده هسته‌ای ایران آغاز خواهد کرد.

این خبرگزاری امروز پنجشنبه به نقل از سخنگوی رسمی رئیس‌جمهوری مصر نوشت: «برنامه هسته‌ای ایران یکی از محورهای مهم دیدار مبارک با سران عمان، عربستان و لبنان خواهد بود.»

از محور‌ها و چگونگی این مذاکرات جزئیات بیشتری منتشر نشده است.

در یک ماه گذشته مصر دومین کشوری است که در دیپلماسی خود بحث فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده است.

پیش از این ترکیه که محمود احمدی‌نژاد امروز سفر دو روزه خود به این کشور را آغاز کرده‌است، از میانجی‌گری در مناقشه هسته‌ای ایران با غرب استقبال کرده بود.

سوریه کشور دیگری است که در هفته‌های اخیر رئیس‌جمهوری آن در سفری که به تهران داشت در مورد برخی مسائل مربوط به غنی‌سازی اورانیوم با همتای ایرانی‌اش به بحث و گفت‌وگو نشست.

آن‌طور که سخنگوی رئیس‌جمهوری مصر اعلام کرده است: «مبارک در ضمن مذاکراتی فشرده با تعدادی از رهبران عرب برخی از موضوعات منطقه‌ای از جمله موضوع فلسطین و لبنان را مورد بررسی قرار خواهد داد.»

وی افزود: «این دیدارها علاوه بر بررسی تحولات کشورهای عربی و خاورمیانه از جمله لبنان و فلسطین، امنیت خلیج فارس را نیز شامل خواهد شد.»

روابط سیاسی بین مصر و ایران در سال ۱۹۸۰ یک سال پس از انقلاب اسلامی ایران، در اعتراض به شناسایی اسرائیل ازسوی مصر، پذیرفتن شاه ایران در این کشور و حمایت قاهره از عراق در جریان جنگ هشت ساله عراق و ایران، قطع شد.

دو کشور از آن تاریخ تا کنون تنها دارای دفتر حافظ منافع در تهران و قاهره هستند.

نظرهای خوانندگان

جمهوری اسلامی همه ی کشورهای دنیا را علیه خودش بسیج کرده است . در حالی که بحران اقتصادی گریبان کشورها را گرفته بحران سازی های جمهوری اسلامی بر دامنه ی آن خواهد افزود سرطان ایران باید به سرعت درمان شود تاثیر بحران زای ایران ، کشورهای دنیا را به نقطه ی تصمیم گیری قطعی کشانده است که آیا رژیم جمهوری اسلامی بماند ؟ چگونه بماند و چگونه در ماندن مهار شود ؟ جمهوری اسلامی برود ؟ چگونه برود و جایگزین چه باشد ؟ همانطور که مردم ایران در اصلاح جمهوری اسلامی نا امید هستند دنیا نیز در چند ماه آینده برای حل بحرانهای جمهوری اسلامی به این نتیجه خواهند رسید که جمهوری اسلامی همانطور که در ذاتش میباشد امکان اصلاحش و تنظیم روابطش با جامعه ی بین المللی را نخواهد داشت . ضرورتا باید بدنبال تقویت آلترناتیو های داخلی دیگر بود .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 15, 2008 در ساعت 01:49 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)