تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سفر احمدی‌نژاد به ترکیه

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، امروز (پنج‌شنبه) در صدر یک هیأت بلندپایه برای انجام گفت‌وگوها وارد ترکیه شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا)، امضاء چندین سند همکاری، و گفت‌وگو درباره مهم‌ترین مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی محور مذاکرات در این سفر را تشکیل می‌دهند.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه، پرویز فتاح وزیر نیرو، غلامحسین نوذری وزیر نفت و اسفندیار رحیم مشایی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، محمود احمدی‌نژاد را در این سفر همراهی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمی پس از ورود به استانبول، رئیس جمهوری ایران وارد جلسه‌ای پشت درهای بسته با همتای ترک خود عبدالله گل شد. قرار است پس از پایان جلسه یک نشست مطبوعاتی در این مورد برگزار شود.

به هنگام رسیدن محمود احمدی‌نژاد به استانبول، اقدامات امنیتی شدیدی در این شهر برقرار شد. بنا بر گزارش‌ها، پلیس استانبول راه‌های منتهی به این شهر را بسته‌است و در بام‌های ساختمان‌های پیرامون فرودگاه آتاترک استانبول شمار زیادی تک‌تیرانداز مستقر شده‌اند.

ملاقات با جمعی از نخبگان، نویسندگان و اصحاب رسانه ترکیه، سخنرانی در جمع شماری از بازرگانان و صنعتگران دو کشور و دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم ترکیه از دیگر برنامه‌های محمود احمدی‌نژاد در این سفر خواهد بود.

این نخستین سفر محمود احمدی‌نژاد به ترکیه پس از انتخاب وی به سمت رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخستین سفر او به یک کشور عضو پیمان ناتو است.

ترکیه که در سال‌های اخیر روابط خود با ایران را به طرز چشمگیری بهبود بخشیده معتقد است که به خاطر داشتن روابط نزدیک با ایران و غرب می‌تواند در حل مسئله برنامه هسته‌ای ایران نقشی ایفا کند. ماه گذشته، علی باباجان، وزیر خارجه ترکیه نیز بر این نقش ترکیه به عنوان میانجی میان ایران و غرب تأکید کرد.

ترکیه که خود برنامه‌های برای ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای خود را در دست بررسی دارد می‌گوید که ایران حق برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را دارد.

ایران و ترکیه همچنین در رابطه با مبارزه با نیروهای مسلح حزب کارگران ترکیه (پ.ک.ک.) همکاری می‌کنند و در این زمینه هماهنگی‌های مختلقی میان دو کشور صورت گرفته‌است.

هشدار آمریکا به ترکیه

روزنامه فایننشال تایمز، چاپ لندن، امروز پنج‌شنبه هم‌زمان با سفر محمود احمدی‌نژاد به ترکیه نوشت: «ایالات متحده روز چهارشنبه به ترکیه هشدار داد تا هیچ‌گونه قرارداد انرژی با تهران امضاء نکند.

قراردادی برای افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه محور اصلی این دیدار را تشکیل می‌دهد.

وزارت خارجه آمریکا گفت از آنکارا انتظار دارد تا از هرگونه قراردادی که کوشش‌های دیپلماتیک برای فشار بر ایران را تضعیف می‌کند خودداری ورزد.»

این مقاله از قول وزارت خارجه ایالات متحده می‌افزاید: «چنین قراردادی توسط ترکیه، پیام اشتباهی به ایران می‌فرستند، آن هم در زمانی که رژیم ایران مرتباً در انجام تعهدات خود به شورای امنیت سازمان ملل قصور کرده‌است.»

نظرهای خوانندگان

سفر غیر رسمی احمدی نژاد که به طرز عجیبی صورت گرفته است عدم تمایل ترکیه را به این سفر نشان میدهد . احمدی نژاد برای آنکه نشان دهد ایران ایزوله نشده دست به این سفر میزند زیرا رابطه ی غرب با ترکیه خبرهای مهمی را برای احمدی نژاد در بر دارد همانطور که جمهوری اسلامی با مذاکرات پشت پرده در سال 1979 قدرت را بدست گرفت هم اکنون نگران است مبادا غرب همین روش را علیه آنان بکار برد احمدی نژاد علی رغم فحاشی هایش به غرب به شدت نگران است و دائم برای رابطه ی پشت پرده با آمریکا در حال معامله است . از سوی دیگر احمدی نژاد نگران وضعیت کردستان است که این نگرانی مشترک ایران و ترکیه است برای سرکوب ملتهای ایرانی در کردستان و نیاز همکاری دو کشور اجبارا رابطه ی ایران و ترکیه را شکل داده است . اما هدف اصلی احمدی نژاد فقط نزدیکی به آمریکاست تا تضمین امنیتی را برای حفظ جمهوری اسلامی بدهد .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 15, 2008 در ساعت 03:11 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)