تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حکم اعدام برای یک دانشجوی کرد

گروه «فعالان حقوق‌بشر در ایران» می‌گویند یک فعال دانشجویی در ایران به مرگ محکوم شده است.

حبیب‌الله لطیفی ۲۶ ساله، دانشجوی حقوق دانشگاه ایلام دانشجویی‌است که بر اساس اعلام فعالان حقوق‌بشر، توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی و به اتهام «ارتباط با گروه‌های محارب» به اعدام محکوم شده است.

آن‌طور که فعالان حقوق‌بشر در وب‌سایت خود اعلام کرده‌اند:‌ «این فعال مدنی که سابقه عضویت در جمعیت‌های مدافع حقوق بشر را نیز داراست متهم به هواداری از گروه محارب شده است.»

حکم محکومیت آقای لطیفی، روز گذشته از سوی نعمت احمدی وکیلی که وکالت وی را برعهده دارد، به وی ابلاغ شده و آقای لطیفی ۲۰ روز فرصت دارد تا به حکم صادره اعتراض کند.

به گفته فعالان حقوق‌بشر در ایران، آقای لطیفی پیش از این بر اثر شکنجه مأموران امنیتی و وخامت جسمانی مدتی در بیمارستان تحت مداوا بوده است.

این فعال دانشجویی که بیش از هشت ماه است در زندان به‌سر می‌برد، پیشتر اعلام کرده بود که در اثر شکنجه مأموران امنیتی کردستان به «بمب‌گذاری و ارتباط با حزب حیات آزاد کردستان» اعتراف کرده است.

قوه‌قضاییه ایران به‌طور معمول برای دانشجویانی که بازداشت می‌کند، احکامی سنگینی هم‌چون اعدام صادر نمی‌کند.

مهم‌ترین پرونده‌‌ دانشجویی که در ده سال گذشته به اعدام ختم شد، پرونده احمد باطبی بود.

آقای باطبی در جریان حواث ۱۸ تیرماه سال ۱۳۷۸ دستگیر و به مرگ محکوم شد، اما دادگاه تجدید‌نظر بعدها حکم وی را به زندان کاهش داد.

وی ماه گذشته به صورت مخفیانه از ایران خارج شد.

بهاره هدایت و محمد هاشمی دو عضو دفتر تحکیم وحدت و از دانشجویان دانشگاه تهران نیز از ماه گذشته تاکنون در زندان اوین به‌سر می‌برند و متهم به ارتباط داشتن با گروه‌های «ضد انقلاب» شده‌اند.

نظرهای خوانندگان

متاسفانه مسائل حقوق اقلیت ها با فعالیت های جدایی طلب ها و تروریست ها به شدت مخلوط شده و به هوای دفاع از حقوق اعمال تروریستی رو پوشش می دهند. این باعث بدنام کردن فعالین اجتماعی است و مشخص نمی شود واقعا این افراد که این احکام برایشان صادر می شود چه کسانی هستند.

-- rezar ، Aug 13, 2008 در ساعت 10:52 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)