تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

انتقاد از وابستگی دولت‌ ایران به درآمد نفت
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «بلا‌ی سیاه» به بررسی وابستگی اقتصاد دولت‌های ایران به درآمد نفت پرداخته است.

این روزنامه با «بلای سیاه» خواندن نفت می‌نویسد: «از زمان کشف نفت در مسجدسلیمان تاکنون وابستگی اقتصاد ایران به فروش نفت، نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه روزبه‌روز افزایش داشته و سیری صعودی و شتابنده گرفته است.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه در بخش‌ دیگری از یادداشت خود با اشاره به نوسانات شدید قیمت نفت در سال‌های گذشته و کاهش سریع آن در هفته‌های اخیر، خطاب به مسئولان دولت نهم می‌نویسد: «در صورت کاهش قیمت نفت با این حجم تکیه دولت بر درآمدهای نفتی چه اتفاقی روی خواهد داد؟»

اعتماد‌ملی در پایان سرمقاله خود می‌آورد:‌ »دولت در حالی دست به انقلا‌ب اقتصادی زده که همچنان برای اعمال آن متکی بر درآمدهای نفتی است.هدف از توجه به این مقوله تنها آن است که به دولتمردان یادآوری شود نفت دوست وفادار و رفیق همراهی نیست. مبادا تنها با طناب نفت به ته چاه روند!»

تحلیل دلایل سخنان اخیر معاون رئیس‌جمهوری در مورد مردم اسرائیل
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «رمزگشایی از اظهار دوستی» به قلم حسین مرعشی به سخنان اخیر رحیم مشائی معاون رئیس‌جمهوری ایران مبنی بر دوستی با مردم اسرائیل واکنش نشان داده است.

این روزنامه با تاکید بر این نکته که مردم اسرائیل به‌خاطر اشغال سرزمین دیگران نباید محترم شمرده شوند، درباره سخنان اخیر آقای مشائی می‌نویسد: «واقعیت این است که دولت نهم به‌رغم همه شعارهای ارزشی و آرمانی، به دنبال برقرار کردن رابطه با دولت آمریکا به هر قیمتی است. حضور پی در پی برخی دلالان رابطه با آمریکا به ایران و تلاش‌های از این دست بیان کننده این واقعیت است.»

سرمقاله‌نویس کارگزاران در بخش دیگری از یادداشت خود می‌آورد: «قصد آقای مشایی از بیان این مطالب، نه اظهار محبت به مردم ساکن در سرزمین‌های اشغالی، بلکه دادن پالس مثبت به صهیونیست‌های قدرتمند ساکن در آمریکاست تا شاید تلاش‌های نه چندان موفق دولت نهم در گشودن قفل روابط دو کشور را حیاتی تازه ببخشد.»

این روزنامه در پایان از محمود احمدی‌نژاد می‌پرسد: « آیا مواضع اعلام شده قبلی توسط ایشان در مورد اسرائیل موضع دولت نهم است یا اظهارات آقای مشایی؟ اگر اظهارات آقای مشایی موضع دولت نیست چرا هیچگاه توسط مقامات وزارت خارجه یا سخنگوی دولت تکذیب نشده است؟»

انتقاد ازفعالان حقوق‌بشر در ایران
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «پروژه سوخته!» به موضوع فعالیت نهاد‌های حامی حقوق‌بشر در ایران و اعتراض‌ها به «لایحه حمایت از خانواده» پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «مدافعان و فعالان حقوق بشر دانسته یا ندانسته به پیاده نظام قدرت‌های غربی تبدیل شده‌اند و هدف آنها نه پاسداری از حقوق بشر بلکه ستیزه جویی با نظام مردمی جمهوری اسلامی است.»

سرمقاله‌نویس کیهان معقتد است: «خاستگاه اصلی جریانی که در داخل به نام حقوق بشر و انسانیت اشک تمساح می‌ریزد و قوانین اسلامی را ناکارآمد، غیرانسانی و نشانه بارز خشونت معرفی می کند را باید فراتر از مرزهای کشور و در چارچوب استراتژی نبرد نرم دشمنان رصد کرد.»

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود با انتقاد از اعتراض فعالان مدنی به لایحه «حمایت از خانواده» می‌نویسد: «بدیهی است که اشکالات و انتقادات مطرح شده از سوی اهل فن که با دیدی صرفاً حقوقی و تخصصی به موضوع بیان می شود جدا از زمزمه و نغمه کسانی است که تحت تأثیر خودباختگی و یا ژست روشنفکری غربگرایانه خواهان برچیده شدن قوانین و مقررات اسلامی هستند.»

کیهان در عین حال می‌نویسد که «از مدعیان دروغین حقوق بشر در کشو‌رهای غربی انتظاری نیست، تأسف و تأثر آنجاست که عده‌ای در داخل کشور گمارده‌های همان خط و جریان بیرونی هستند و از فرصت استفاده می‌کنند و در بزنگاه‌های حساس نقشی در سناریوی اسلام زدایی برعهده می گیرند.»

نظرهای خوانندگان

کاش این طرفداران مدنیت اینبار بعد از 1400 سال برای حفظ خود، روایت خود در آوردی شان از اسلام را کنار بگذارند و بجای جستجوی فرصت طلبانه یِ "کرامت" در فرصت طلبی ها و خدعه های آیات مدینه ای قرآنیِ بنیانگذار این دین سراسر خشونت و تبعیض؛ بجای استناد به تک و توک بندهای مردم پسند در "قانون" اساسی "جمهوری" اسلامی که باز هم مزورانه در آن گنجانده شد تا بربریت بقیه بند ها را قابل هضم کند، دست از خود و مردم فریبی بردارند. این حکومت واقعا مسلمان است و طبق وظیفه ی ذاتی اش تشنه ی اقتدار و رفرم ناپذیر. هر چه بیشتر سعی در الگو کردن کشور هایی چون مالزی کنیم، بیشتر هار میشود. برای این مسلمانانِ واقعی که از نهاد بربرمنش 1400 سال خانه زاد شده ی ما بیرون پریده و طی این سی سال عریانی آن را به رخمان کشیدند، لیبرال و سکولا و چپ و کمی چپ و زن و مرد، بهایی وارمنی و یهودی و سنی ندارد. همه با هم و به نوبت جاسوس شیطانیم.
این سرنوشت کنونی ماست که یا با ریشه ی این مایه فلاکتمان به مقابله برخیزیم و یا باز هم مدتی با پرداختن به پر و بالهای تزیینی آن خود و دیگران را فدا کنیم ومنتظر امام زمانی غیر از احمدی نژاد بمانیم. در اینصورت باید مسئولیتِ عملکرد کنونی خود را در مقابل فرزندان خود و دیگران فراموش نکنیم.
هم وطن

-- بدون نام ، Aug 14, 2008 در ساعت 10:14 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)