تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

رئیس مرکز زنان و خانواده: تعدد زوجات قانون الهی است

زهره طبيب‌زاده نوری مشاور رئيس جمهور و رئيس مركز امور زنان و خانواده ایران می‌گوید که تعدد زوجات امری الهی است و کسی حق ندارد با آن مخالفت کند.

خانم نوری این اظهارات را در پاسخ به پرسش خبرگزاری دولتی ایرنا درباره «لایحه حمایت از خانواده» که قرار است به صحن علنی مجلس ارائه شود، ایراد کرده است.

این لایحه شهریورماه سال گذشته از سوی قوه قضاییه ایران به دولت محمود احمدی‌نژاد ارائه و با تغییراتی از سوی دولت نهم به کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم فرستاده و سپس از بررسی‌های اولیه در این کمیسیون مسکوت ماند.

لایحه مزبور که در کمیسیون قضایی مجلس هشتم بدون تغییراتی تائید و برای تصویب به صحن علنی ارائه خواهد شد با اعتراض گسترده فعالان مدنی مواجهه شده است.

این در حالی است که خانم نوری گفته است: «تعدد زوجات قانونی الهی است و كسی نمی‌تواند با اين مسئله مخالفت كند.»

این لایحه به مردان اجازه می‌دهد به‌طور قانونی بتوانند همسران دیگری اختیار کنند.

با این حال خانم نوری می‌افزاید که «بايد حدود و ضوابط تعدد زوجات رعايت شود و نبايد از سر «شهوت‌رانی باشد.»

عمده‌ترین اعتراضات فعالان مدنی ایران به موادی از این لایحه است که به مردان اجازه می‌دهد بدون کسب رضایت همسر نخستشان همسر دیگری اختیار کنند؛ الزام قانونی ثبت ازدواج موقت را لغو می‌کند و وزارت اقتصاد را مکلف می‌کند که از «مهریه‌های بالا و غیرمتعارف» مالیات بگیرد.

خانم نوری در عین حال با انتقاد به اعتراض‌ها درباره ارائه این لایحه به مجلس افزود: «حق مجلس است كه لايحه حمايت خانواده را بررسی و نظرات خود را طرح كند.»

خبرگزاری ایرنا همچنین به نقل از لاله افتخاری نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي اعلام کرد: «لايحه حمايت از خانواده مشكل‌گشای بسياری از خانم‌ها و زمينه‌ساز تحكيم بنيان خانواده‌ها است.»

خانم افتخاری درعين حال گفت که در تصويب اين لايحه باید اصلاحاتی در برخی از موارد آن صورت پذيرد، اما به بند‌هایی که باید اصلاحات در آنها صورت بگیرد نکرد.

مخالفان این لایحه هم معتقدند که لایحه مزبور تنها ناظر بر ستم بر زنان نیست، بلکه مردان نیز در صورت تصویب آن متضرر خواهند شد.

به گفته فعالان حقوق زنان، عده‌ای در جمهوری اسلامی با تصویب این لایحه قصد دارند «عقاید خود را در قالب قانون به مردم تحمیل کنند.»

نظرهای خوانندگان

In jozve badbakhtihaye ma hast ke ina gir dadand be in massael. be jaye inke rok o rast massaele jensi o sexi o ke dar vaghe payehe tafakor in mosalmanane hokoumatist ra rou konand o neshan bedahand be safsate mipardazand. Moshkele arabhaye badavi Zan boud o sex. In mozou dar hameye javame vojoud darad che dar eslam che dar degar mazaheb khossoussan zanha bazandeh hastand, chonke jarian mardsalarist. Hal bogzarim, jariane sex dar gharb be tori hal shodeh dar iran ham be vassileye sighe o sharlatanbazihayi ke faghat olamaye moazame ma midanand be estelah hal shode vali, farz konim jamee ma zansalari boud, hamanande javameye avalieh. dar in sourat har zani mitavanest chanta shohar o maashougheh dashte bashad. Dar in jameeye zan salari khoda motmaenan zan boud o ghavaninash be nafe zanan. Dar inke Sex mehvare aslie tafakore jomhourie eslami hast nabayad yek lahzeh shak kard!!! be ketabhaye sardamdaran rojou shavad ke hata ravabete jensi ba heyvanat ham be nahvi ahsant tozih dadeh shodeh.

-- NAM ، Aug 12, 2008

Akhar ma dar che zamani zendegi mikonim , agar talashhayeh zananeh mabarez va fiminist ma nabod alan in khanom bayad , kolfati zaneh dovomeh shohareh khodash ra mikard , va shayad zaneh sevom va gireh , az barakateh zananeh Farhikhite be che jayegahi resideand. Omidvaram zareii be shaneh va arzesheh khodash hadeagal ahamiyat bedahad .

-- Fariba ، Aug 12, 2008

احتمالاً ایشون خوشون زن دوم یا چندم شوهر جونشون هستن که این خزعبلات رو گفتن.همچین می گه الهی انگار هرچی خدا گفت درسته! حالا اون یه چی گفت! تو رو چرا جو گاز گرفته!

-- حامد ، Aug 12, 2008

هر چه روشنفکران مسلمان می خواهند درستش کنند، نمی شود.

-- تقی فارسی مدان ، Aug 12, 2008

ان شالله که شوهر این خانم، این فریضه الهی رو به حدمطلوب انجام بده. از دین فقط همین تعدد زوجها رو می شناسند..اینکه یه چیزی به اسم حکم حکومتی وجود داره که با توجه به شرایط زمان و اجتماع احکام دینی می تونه تغییر کنه

-- jamali.banafshe@gmail.com ، Aug 13, 2008

همسر و فرزندانمان از نبود بيمه و درمان و ساير تسهيلات رفاهي سفارت خانه ها محرومند.وتحمل درد و رنج اين تبعيض آشكار دربين اعضاي خانواده و فرزندانمان آن هم در سايه دولت عدالت ومهر ورز بسيار سخت وطاقت فرسا و سنگين است. اخيرا شنيده شده كه تمامي اقشار جامعه حتي عشاير محترم از نعمت بيمه برخوردار شده اند.حال جاي سوال است كه چرا دست اندر كاران عالي ترين دستگاه سياست وديپلماسي كشور به ابتدائي ترين حق وحقوق انساني پرسنل زيردستشان توجه ندارند؟؟؟

آيا حتما بايد حوادث ناگواري رخ دهد ؟آيا بايد منتظرفريادي از طريق رساناهاي خارجي باشيم تاآن وقت همه آقايان حالت فوق العاده اعلام نمايد؟بيش از اين درحق خانواده هايمان جفا نكنيد. اينك بخاطر اين تبعيض عريان ما شرمنده فرزندانمان هستيم و نميدانيم چگونه به آنان بگوئيم عدالت وعدل علي(ع)يعني چه ؟وچگونه آنان را توجيه نمائيم.

عاجزانه تقاضامنديم به خاطر جان فرزندانمان وخصوصا بخاطر نام ايران وايراني در خارج از كشور اين موضوع بسيار كوچك ولي حساس را پيگيري فرمائيد

-- رضا آقائی ، Aug 13, 2008

جز تاسف چه می توان گفت. وقتی که نظر رییس مرکز زنان و خانواده این گونه است وای به حال زنان ایران.

-- ندا ، Aug 13, 2008

سلام
آخه خداوند که این حق رو به مردان داده یک چیز دیگه هم گفته. یک شرط برای اون گذاشته. رعایت عدالت! اما کدوم یکی از این آقیون می تونند اون رو رعایت کنند؟ و چطوری این لایحه می خواهد این حق را برای زنان تامین کنه؟ باز هم دنیا برای مردان هست!!!

-- سلاله ، Aug 13, 2008

من موندم که کسی نیست به اینها ثابت بکنه که همه اینها دنباله تقدیس شهوت است. انگیزه اصلی برای تحمیل حجاب اسلامی هم کیش پرستش آلت رجلیت است که کسی روش نمیشه به اون به پردازه وآن نوعی کیش پنهانی است که بیشتر در میان اعراب و آفریقاییان رایج است..

-- mohsen ، Aug 13, 2008

سلام
ایشون آشکارا بسیار کوتاه فکر هستند. انسان زنده است به اندیشه اش، به آگاهی و تفکرش، صرف اینکه خدا فلان چیز را گفت آیا "دلیل" است؟ صرف نمیکند فکر کند که خدا چند تا چیز دیگر هم گفته؟ یا اینکه قبل از اینکه چیزی بگوید به ما عقل نداده است؟ آخر مشکل همه ی اینها با عقل است، نمی تواند بپذیرد که باید بیندیشد اندیشه برتر از ادعا است، و بدون دلیل و برهان نباید پذیرفت؟ خداوند که برده نمی خواهد به گمانم بنده ی ابله هم نمیخواهد وگرنه اینقدر در قرآن بانگ اندیشه و تعقل نبود، معلوم نیست وحشت اینها از تعقل بابت چیست؟ نکند اینها برده می خواهند؟

-- مهدی ، Sep 2, 2008

مردی که دارای توانایی مالی کافی است و از زندگی با زن خود خسته شده و بخاطر فرزندان و خود زن او را طلاق نمیدهد مجبور است تا آخر عمر با او کنار بیاید
مردی که پول پرداخت مهریه را ندارد و از زندگی با زن خود راضی نیست سه راه دارد
1- محکوم به ادامه زندگیست
2- با شکایت زن درباره مهریه به زندان برود
3- بمیرد
جالب اینجاست در اسلام تنها شرط تعدد زوجین برای مرد عدالت بین آنهاست سئوال اینجاست مردی که هنوز ازدواج دوم را نکرده چگونه عدالت او سنجیده میشود
اما در مورد مهریه بیشتر حالت معامله دارد چون با حداقل مقدار 100 سکه و با تضمین بزرگترها بعنوان ضامن و در دفتر اسناد رسمی ثبت شده و در صورت درخواست زن ، قانون مرد را ملزم به پرداخت آن میکند و در صورت نداشتن مقدار آن مرد را به زندان و تصویه قسطی آن مجبور میکند
شاید از هر ده مرد ایرانی 8 تن از آنها از ترس مهریه زندگی خود را ادامه میدهند و ادامه آن را آزادانه انتخاب نمیکنند
جالب اینجاست این دو مسئله به زن آسیب بیشتری نسبت به مرد میزند و مفهوم آن این استکه زنها مردها را در دام خود انداخته و وجود آنها را استسمار میکند و اجازه ازدواج مجدد نمیدهند و حتی با کوچکترین اشتباه مرد او را به زندان می اندازند یا او را تهدید میکنند
پس زنها هیچ وقت نمیتوانند صد در صد مالک مرد خود باشند چون او را به جبر دارا هستند

-- بدون نام ، Sep 3, 2008

آقای بدون نام "مردان از ترس مهریه که آنهم به غلط براساس دین به زندگی مردم تحمیل شده مجبور به ادامه زندگی نیستند.
وقتی شروع یک زندگی بر اساس حقوق وتکالیف برابر باشد دیگر نیازی به مهریه و آیه وحدیث 1400 ساله نیست
در سرزمینی که زن مالک بدن خود هم نمی باشد و در هر حال باید از مرد خود تمکین کنند
ودر صورت عدم اطاعت، مرد هم اجازه کتک زدن او را دارد در سرزمینی که زن حق طلاق ندارد
چگونه می تواند مالک صددر صد مرد خود باشد
مسئله مالک بودن زن بر مرد یا عکس آن نیست
بلکه مسئله به صرف انسان بودن دارای حق برابر بودن است: حق طلاق برابر حق ارث برابر حق حضانت فرزند
هر وقت ذهن خود را آماده پذیرش چند همسری برای زنان کردی آنگاه علم دفاع از چند همسری برای مرد را بردار

-- رضا ، Sep 3, 2008

قرآن تعدد زوجه رو در حالی گفته که به زن ستم نشه.. تو عربستان زنی حس نمیکنه که بهش ظلم شده و زنا با هم به تفریح و خریدم میرن و مشکلی نیست.. ولی تو جامعه ما ازدواج مجدد مساوی از هم پاشیدنه خانواده.. این همون ستمه..

-- سارا ، Sep 7, 2008

این خانم دشمن اقایان چون بیشتر از خانمها اقایان متضرر میشوند هم از لحاظ جسمی هم از لحاظ مالی . اسلام در تاریخ اون زمان قرار داده نه در این زمان چرا هر کار زشتی را میخواهید تصویب کنید پشت پرده اسلام پناه میگیرید و حمله ور میشوید شمایید که شخصیت زن و حتی اسلام را زیر سوال میبرید یعنی تو این 25 سال این مسئله در قران نبود و الان هویدا شد ؟

-- ساقی ، Sep 10, 2008

چرا مسئله رعايت عدالت را در متن قانون نمي آوريد ؟درثاني وجود اجازه زن اول براي اختيار مرد در ازدواج مجدد نشان دهنده قبول رعايت عدالت از جانب زنان مرد خواهد بود پس وجود اجازه لازم است. هرچند يك مرد به دليل برتري هايي كه نسبت به زن دارد شايد بتواند نظر خود را به زن اول تحميل كند كه اين هم بحثي حائز اهميت و نيازمند چاره سازي است

-- sorur ، Sep 15, 2008

خانم محترم به فکر بیمه و خدمات درمانی زنان شوی مرده و کودکان بی سرپرست باش راه حلی برای مردانی که فقر موجب شده تا کنون ازدواج نکنند و بیکار نیز هستند باش به فکر گرانی و هزاران بدبختی مردم باش چرا چسبیدی به این قانون الهی ؟ از این قانون الهی من درآوردی تان خیلی خوشت می اید برای شوهر جونت چند تا زن بگیر آخر خودت قرآن را خواندی که تفسیرش می کنی ؟ جواب خدا را چه خواهید داد خدا نشناسان بی مروت

-- کلثوم ، Oct 12, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)