تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«موسوی خوئینی ممنوع‌الخروج شد»

وب‌سایت ادوارنیوز از ممنوع‌الخروج شدن علی‌اکبر موسوی خوئینی‌، نماینده مجلس ششم و دبیر کل سابق سازمان دانش‌آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) خبر داده است.


علی اکبر موسوی خوئینی، نماینده مجلس ششم (عکس: آرش عاشوری‌نیا، کسوف)

ادوارنیوز که ارگان رسمی «ادوار تحکیم وحدت» است، امروز شنبه اعلام کرده که گذرنامه آقای خوئینی‌، پنجشنبه گذشته، زمانی که قصد داشته به همراه خانواده خود ایران را ترک کند، از سوی مأموران امنیتی توقیف شده است.

بر اساس این گزارش، آقای خوئینی‌ قصد داشته به منظور ادامه تحصیل از ایران خارج شود.

کشور مقصد که خانواده‌ وی، ایران را به مقصد آن و بدون آقای خوئینی‌ ترک کرده‌اند، اعلام نشده است.

ادوارنیوز در عین حال اعلام کرده که مأموران امنیتی مجوزی را که آقای خوئینی‌ را ممنوع‌الخروج کرده، به وی ارائه کرده‌اند.

آقای خوئینی‌ امروز شنبه برای پیگیری وضعیت خود به دادگاه انقلاب مراجعه کرده است.

مقامات قضایی به وی گفته‌اند که برای پیگیری پرونده قضایی خود دوشنبه این هفته به دادگاه انقلاب مراجعه کند.

تا کنون دلیل ممنوعیت خروج این نماینده سابق مجلس اعلام نشده است.

آن گونه که وب‌سایت ادوارنیوز اعلام کرده، موسوی خوئینی در تمامی پرونده‌های مفتوحه در دوران نمایندگی مجلس و بعد از آن، از اتهامات وارده تبرئه شده است.

این در حالی است که کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، به ممانعت‌ها برای خروج فعالان مدنی از ایران اعتراض کرده و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است «فوراً به اعمال خودسرانه ممنوع‌الخروج کردن فعالان پایان دهد.»

پیش‌تر مقامات جمهوری اسلامی از خروج افرادی چون هاشم آغاجری، عیسی سحرخیز، تقی رحمانی، عبدالفتاح سلطانی، پروین اردلان و عبد‌الله مومنی جلوگیری کرده بودند.

تعدادی از این فعالان هم‌اکنون نیز ممنوع‌الخروج هستند.

ماده ۱۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر حق شهروندان برای خروج از کشور را به رسمیت شناخته است و بند ۲ از ماده ۱۲ میثاق حقوق مدنی - سیاسی مقرر می دارد: «هر کس باید برای ترک هر کشوری، حتی کشور خود نیز آزاد باشد.»

نظرهای خوانندگان

حق شهروندی حقوق بشر و ... در زمانی که بنده بیست سال ممنوع الخروج بودم و نزدیک به سه ملیون نفر هم مثل من بودند حقوق بشر معنی نمی داد و هیچ نهاد بین المللی هم علی رغم داشتن نماینده دنبال مدرک و سند بودند تا اعلام کنند . اما الان جمهوری اسلامی متوجه شده است مخالفین در خارج در صدد تاسیس دولت در تبعید هستند. به همین دلیل تعداد ممنوع الخروجها هم افزایش خواهد یافت .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 9, 2008 در ساعت 02:06 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)