تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

آزادی یک فعال سیاسی در سوریه

عارف دليله از فعالان سياسی سوریه كه نزدیک به هفت سال قبل در جريان پرونده زندانيان بهار دمشق دستگير شده بود، روز پنجشنبه آزاد شد.

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) به نقل از رئيس سازمان ملی حقوق بشر سوريه، نوشت که آزادی دليله براساس عفو بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه صورت گرفته‌است.

عماد القربی در این گفتگو تصريح كرد که با آقای دليله كه در حال حاضر در خارج از زندان به سر می‌برد، به صورت تلفنی گفتگو كرده‌است.

آقای دليله، از بانيان اعلاميه بهار دمشق است كه به امضای ۹۰ فرهيخته سوری رسيده و امضاكنندگان آن، تغيير دمكراتيك به صورت مسالمت‌آميز، اصلاحات سياسی و اقتصادی، مبارزه با فساد و حيف و ميل اموال عمومی را خواستار شده بودند.

همچنين وی از بانيان و فعالان كميته‌های احيای جامعه مدنی در سوریه است.

بر اساس این گزارش ‪ ۲۶‬سازمان حقوقی عربی و بين‌المللی دو هفته قبل با صدور بيانيه‌ای با اعلام نگرانی از وضعيت جسمی دليله كه در بخش سياسی زندان مركزي دمشق (عدرا) در سلول انفرادی زندانی بود، خواستار آزادی وی شده بودند.

بيانيه سازمان‌های حقوق بشر حاکی‌است، آقای دلیله با بيماری ديابت و نارسايی قلبی روبه‌رو بوده است.

عارف دليله كه در ‪ ۹‬سپتامبر ‪ ۲۰۰۱‬دستگير شد، و دادگاه عالی امنيت سوريه در ژوئيه ‪ ۲۰۰۲‬ وی را به اتهام ايجاد فتنه طايفه‌ای، دعوت به شورش مسلحانه، جلوگيری از فعاليت مقامات، نشر اطلاعات دروغ و تلاش برای تغيير قانون اساسی به شيوه‌های غيرقانونی به ‪۱۰‬ سال زندان با اعمال شاقه محكوم كرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)