تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

محکومیت جهانی کودتای موریتانی

اتحادیه بین‌المللی مجالس روز پنج‌شنبه با محکوم کردن کودتای این هفته موریتانی، خواستار بازگشت بلادرنگ دولت غیرنظامی موریتانی به قدرت شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اتحادیه در بیانیه‌ای اظهار داشت: «در این زمانه، تصاحب قدرت توسط ارتش کاملاً ناپذیرفتنی است.»

اتحادیه بین‌المللی مجالس، مجمعی جهانی متشکل از ۱۵۰ پارلمان ملی است و مقر این اتحادیه در ژنو قرار دارد.


در ادامه این بیانیه آمده است: «ما خواستار برقراری مجدد نظام قانون اساسی در موریتانی و احترام به مردم‌سالاری و روند پارلمانی هستیم.»

کودتای نظامی در موریتانی که به سرنگونی تنها رئیس‌جمهور منتخب این کشور از زمان استقلال در سال ۱۹۶۰ انجامید، به طور گشترده از سوی کشورهای مختلف جهان محکوم شده است.

برخورد پلیس موریتانی با تظاهرکنندگان
به گزارش فرانس پرس، پلیس موریتانی روز پنج‌شنبه برای متفرق ساختن تظاهرات هواداران رئیس‌جمهوری مخلوع این کشور، سیدی ولد شیخ عبداللهی، از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

ارتشبد محمد محمود ولد دهمانه، از سخنگویان حزب شیخ عبداللهی در این رابطه گفت: «ما می‌خواستیم تظاهراتی صلح‌طلبانه برگزار کنیم. راهپیمایان ما تنها مسلح به شعار و تصاویر رئیس جمهور بودند. پلیس با پرتاب گاز اشک‌آورجلوی ما را گرفت.»

واکنش اتحادیه عرب
اتحادیه عرب نیز با محکوم کردن کودتای نظامی در موریتانی، از رقیبان سیاسی در این کشور خواست تا به گفتگو بپردازند و «به حاکمیت دموکراسی احترام بگذارند».

این اتحادیه قرار است روز جمعه با اعزام هیئتی به موریتانی، برای حل مشکل سیاسی این کشور میانجیگری کند.

ارتشبد محمد ولد عبدالعزیز رئیس سابق گارد ریاست جمهوری موریتانی، روز چهارشنبه علیه سیدی ولد شیخ عبداللهی دست به یک کودتا زد و از آن زمان رئیس جمهور و نخست‌وزیر این کشور در بازداشت به سر می‌برند.

دلیل این کودتا عزل ارتشبد عبدالعزیز و چند تن از مقامات ارتش موریتانی از سوی رئیس جمهور عنوان شده‌است.


در همین رابطه:
کودتاگران، قدرت را در موریتانی به دست گرفتند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)