تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

واکنش کویت به تهدید بستن تنگه هرمز

وزیر خارجه کویت روز چهارشنبه تهدید ایران به بستن تنگه هرمز را تنبیهی از سوی ایران برای همسایگان عرب‌اش دانست.

به گزارش روزنامه کویتی القَبَس، شیخ محمد صباح السالم الصباح گفت: «منظور مقامات ایرانی از چنین اظهاراتی، تنبیه شورای همکاری خلیج (فارس) است.»

وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر کویت در ادامه افزود: «این تعجب‌انگیز است چرا که ما همواره بر موضع شورای همکاری خلیج (فارس) در حمایت از حق ایران برای استفاده از انرژی هسته‌ای در امور صلح‌آمیز و رد هرگونه عملیات نظامی علیه ایران پافشاری کرده‌ایم. آن‌چه ما هم‌اینک نیاز داریم ثبات و فرزانگی است.»

وی همچنین افزود: «ایران می‌تواند به منشأ ثبات برای همه کشورهای منطقه تبدیل شود. منطقه در دهه‌های اخیر از جنگ و بی‌ثباتی ضربه زیادی خورده‌است و این اثر بدی بر روی پروژه‌های پیشرفت منطقه داشته‌است. »

شیخ محمد صباح السالم الصباح افزود: «تهدید به بستن تنگه هرمز اقدامی است که اوضاع را وخیم‌تر می‌کند و اقدامی است که کشورهای منطقه تأثیرات آن را حس می‌کنند. اصل حکومت درست آنست که برای همه احتمالات آماده باشیم. وخیم‌تر کردن اوضاع از سوی ایران امر جدیدی نیست و این همان روشی است که منطقه را سه دهه با بحران مواجه کرده‌است و به سه جنگ بزرگ منجر شده‌است.»

ایران تهدید کرده‌است که در صورت حمله غرب یا اسرائیل، تنگه استراتژیک هرمز را خواهد بست. ایالات متحده و اسرائیل که خواهان فشار بر ایران برای توقف برنامه هسته‌ای هستند همواره گزینه حمله را رد نکرده و آن را یکی از گزینه‌های در دسترس عنوان کرده‌اند.

ایالات متحده و هم‌پیمانانش به برنامه هسته‌ای ایران به دیده تردید می‌نگرند اما ایران همواره اعلام کرده‌است که در برنامه هسته‌ای خود تنها به دنبال مصارف صلح‌آمیز است.

نظرهای خوانندگان

جاه طلبی های هسته ای و تروریزم بین المللی و ریشخند نهادهای امنیتی و مدنی سازمان ملل که باعث محاصره ی ایران شده است بر دامنه اش افزوده میشود تهدید بستن تنگه ی هرمز هر چند که بیشتر شبیه یک مضحکه است اما باعث اتحاد کشورهای حاشیه ی خلیج فارس میگردد سه دهه این کشورها خواهان امنیتند اما ایران امنیت منطقه را به هم زده است این بار شاید زمینه ساز اتحادی خطرناک شوند تا دولت مردان تهران را تا پای سرنگونی بکشانند . تنها مسیری که ایران میتواند عرض اندام کند بازی با آتش است اگر فقط تهدید باشد برای چانه زنی نیاز به ممارست بیشتر دارد نه آنکه یکی مثل جعفری حرفهای ناسنجیده بزند و تهدیدات از یک مقام رسمی نظامی زده شود

-- فرهاد- فریاد ، Aug 6, 2008 در ساعت 12:30 PM

یادم میاد زمان جنگ ایران و عراق هر روز صبح در مراسم صبحگاهی بعد از خواندن اجباری سرود"به به چه حرف خوبی آن شب امام ما گفت!" باید به اجبار فریاد می زدیم" تنگه ی هرمز را کربلا می کنیم" ولی عا قبت آن جنگ بزرگ با یک جام زهر تمام شد. زمستان می رود و رو سیاهی برای زغال می ماند.

چیستا از سوئد

-- چیستا ، Aug 7, 2008 در ساعت 12:30 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)