تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

محکومیت اعدام یعقوب مهرنهاد

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با «ناعادلانه» خواندن دادگاه یعقوب مهرنهاد، اعدام وی را که روز گذشته در استان سیستان و بلوچستان در منطقه جنوب شرقی ایران به اجرا در‌آمد، محکوم کرد.

یعقوب مهرنهاد ۲۸ ساله، روز گذشته به همراه فردی دیگر به اتهام داشتن رابطه به گروه جندالله در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد.

فعالان مدنی و حقوق‌بشر مهرنهاد را یک عضو فعال مدنی در ایران می‌دانند، اما مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند وی را به دلیلی وابستگی به گروه جند‌الله (یک گروه مبارز سنی) اعدام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در اطلاعیه‌ای که رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان امروز سه‌شنبه منتشر کرده اتهام آقای مهرنهاد، راه‌اندازی تشکیلاتی به نام «الجهاد» در سال ۱۳۸۵ به عنوان شاخه داخلی گروه عبدالمالک ریگی عنوان شده است.

در این اطلاعیه آمده که مهرنهاد با نام مستعار امیر صلاح‌الدین فعالیت خود را پی می‌گرفته و طی آن اقدام به جذب و «فریب» برخی جوانان کرده است.

براساس این اطلاعیه آقای مهرنهاد همچنین متهم به طراحی و اجرای چند عملیات «تروریستی» و «گوگانگیری» در ایران شده است.

در بیاینه‌ای که کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران منتشر کرده، آمده است: «اتهامات علیه مهرنهاد دارای انگیزه‌های سیاسی است.»

اجرای حکم اعدام آقای مهرنهاد در حالی اجرا شد که قوه‌قضائیه ایران در ماه‌های گذشته اعلام کرده که چند عضو گروه جند‌الله را اعدام کرده است.

براساس این گزارش، هادی قائمی هماهنگ کننده کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در اعتراض به اعدام این فرد گفت: «کشتن یک شهروند عادی با حکم حکومت بدون وجود سندی دال بر عمل مجرمانه و فقط با توجیه تروریست بودن فرد، خود یک اقدام تروریستی است.»

ایران در سال‌های اخیر برخی از دستگیرشدگان در استان سیستان و بلوچستان را به اتهام وابستگی به «گروه‌های معاند و برانداز» اعدام کرده است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در بیانیه خود آورده که به دلیل علنی نبودن دادگاه مهرنهاد «تصمیم دادگاه وی تحت قوانین داخلی و طبق معیارهای بین المللی دادرسی عادلانه، فاقد اعتبار است.»

این کمپین در عین حال به نقل از منابع محلی اعلام کرده که یعقوب مهرنهاد تحت «شکنجه و فشار» و به «دروغ به اتهامات وارده اعتراف» کرده است.

کمپین مزبور همچنین با محکوم کردن اعدام‌های گسترده و «غیرشفاف» در ایران از گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل خواسته که در مورد روند قضائی که منجر به این اعدام‌ها شده تحقیق کند

یعقوب مهرنهاد در ۲۲ بهمن ماه سال گذشته از سوی دادگاهی در سیستان و بلوچستان به اعدام محکوم شد.

مهرنهاد علاوه بر دبیری انجمن جوانان صدای عدالت، روزنامه نگار و سرپرست روزنامه مردم سالاری در استان سیستان و بلوچستان بود.

در اردیبهشت ۸۶ پس از برگزاری پنجمین همایش سالانه جوانان پرسشگر، مسئولین پاسخگو که تعدادی از مسئولین نیز در آن حضور داشتند تعدادی از اعضای شورای مرکزی انجمن از جمله یعقوب مهرنهاد دبیر کل انجمن بازداشت شدند.

با این حال ۵ تن از آنان پس از مدتی آزاد شدند اما مهرنهاد در زندان ماند و عاقبت اعدام شد.

علیرضا جمشیدی در ۳۰ بهمن ماه سال گذشته در یک نشست خبری برخی اظهارات را مبنی بر اینکه مهرنهاد، تنها یک دانشجو است و ریاست یک گروه حقوق مدنی را بر عهده دارد تکذیب و گفته بود: «او یک دانشجو نیست بلکه متهم به عضویت در گروه تروریستی جندالله است که برضد امنیت ملی ایران اقدام می‌کند.»

اقدام علیه امنیت ملی، از جرایمی است که در کنار قتل، تجاوز به عنف، سرقت‌مسلحانه، قاچاق سنگین مواد مخدر و زنای محصنه در ایران مجازات اعدام را در پی دارد و مقامات ایرانی معتقدند مجازات اعدام یک عامل بازدارنده مؤثر است که پس از طی یک روند قضایی جامع به اجرا در می‌آید.

از آغاز سال میلادی تاکنون قریب به ۲۰۰ نفر از سوی مقامات قضائی ایران اعدام شده‌اند.


در همین رابطه:
یعقوب مهرنهاد اعدام شد

نظرهای خوانندگان

قتل مهرنهاد که نتوانست از وکیل استفاده کند و نتوانست از خودش دفاع کند سر آغاز حمله ی جدید جمهوری اسلامی به انقلابیون و مبارزان راه آزادی و حقوق مدنی ست اگر با اعتراضات وسیع و تجمعات در محکومیت این جنایت نشود جمهوری اسلامی را به ادامه ی این راه جنایتکارانه استوارتر خواهد کرد با همه ی توان و هر امکانی نسبت به این عمل جنایتکارانه باید اعتراض کنیم مسئولین جمهوری اسلامی باید پاسخ گوی عوامل شان باشند باید متوجه باشند که به این آسانی امکان اعدام فعالین مدنی را نمی تواند داشته باشد با همه توان باید اعتراض کنیم زیرا فردا نوبت ماست

-- فرهاد- فریاد ، Aug 5, 2008 در ساعت 10:17 AM

یعقوب دلاورانه جان باخت. روحش شاد و یادش گرامی! راهش را ادامه خواهیم داد. اما این جمهوری ظاهرا" اسلامی باید بداند یوسف گمگشته باز آید به کنعان , حتی اگر یعقوب ها را اعدام کند!!

-- مریم ، Aug 7, 2008 در ساعت 10:17 AM

تحت هیچ شرایط سیاسی نباید کشتن انسانها از طرف هر گروه و یا دولت مجاز شناخته شود.

-- بدون نام ، Aug 14, 2008 در ساعت 10:17 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)