تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

پیام سفر بشار اسد به ایران
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «مرزهای دور» به بهانه حضور بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در ایران به بررسی روابط تاریخی این دو کشور پرداخته است.

این روزنامه با اشاره به روابط نزدیک تهران و دمشق در سه دهه اخیر می‌نویسد: «ایران و سوریه به عنوان دو کشور دوست و متحد، دارای منافع و اولویت‌های استراتژیک و بلندمدتی در منطقه خاورمیانه هستند.»

به‌ نوشته اعتماد‌ملی این سفر در حالی انجام می‌شود که در ماه‌های اخیر فرانسه و اسرائیل با انجام دیدار‌های با مقامات سوری در پی قطع روابط دوستانه تهران و دمشق بوده‌اند.

این روزنامه همچنین می‌نویسد: «این سفر که دربردارنده برخی دغدغه‌ها، اولویت‌ها و سیاست‌های مشترک میان دو کشور است، می‌تواند حامل این پیام باشد که نه اسرائیل، نه آمریکا و نه دیگر دولت‌های اروپایی در منزلت و موقعیتی قرار ندارند که بتوانند خط استراتژیک تهران - دمشق را دچار خدشه نمایند.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه در پایان نتیجه می‌گیرد که کشور‌های فرانسه و اروپا به همراه آمریکا به قدرت ایران در منطقه خاورمیانه پی برده‌اند و نخواهند توانست با فشار‌های سیاسی موقعیت این کشور را تضعیف کنند.

انتقاد از مواضع برخی روشنفکران در مناقشه هسته‌ای تهران و غرب
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «روشنفکر یا نوکر خانه زاد؟!» به نقد مواضع برخی از روشنفکران ایران در مناقشه هسته‌ای این کشور با غرب پرداخته است.

کیهان در بخش اعظمی از سرمقاله امروزش با اشاره به تاریخ صدر اسلام و برخی جنگ‌های پیامبر در آن سال‌ها و ضرورت پیروی جمهوری اسلامی از استراتژی‌های قرآنی حضرت محمد برای مقابله با غرب می‌نویسد: «آنچه این روزها میان ملت ما و برخی قدرت‌ها به بهانه چالش هسته‌ای در جریان است بی‌شباهت به بسیاری از نقاط عطف تاریخ-اسلامی و غیراسلامی- نیست.»

این روزنامه در ادامه با پوشالی خواندن تهدیدات غرب علیه ایران برای توقف غنی‌سازی اورانیوم می آورد: «این ماجرای طنزآمیز اولتیماتوم است که از 5 سال پیش هرچند هفته یا هرچند ماه یکبار به سر می آید و چون ساعت شنی دوباره برعکسش می کنند.»

سرمقاله‌نویس کیهان همچنین با تاکید بر این نکته که مردم ایران تکلیف خود را با غرب روشن کرده‌اند، درباره مواضع برخی روشنفکران داخلی در خصوص مناقشه هسته‌ای می‌نویسد: «این طایفه اگر حامی تغییر و دگرگونی به سمت وضع مطلوب و آرمانی‌اند نمی‌توانند در تقابل با بیگانگان دست از تحول‌خواهی و اصلاح‌طلبی بکشند و نسخه تن دادن به وضع ظالمانه و زورگویانه را برای ملت و مسئولان بپیچند اما اگر تا این حد مرعوب و محافظه کار و طرفدار حفظ وضعیت موجود هستند حق ندارند در برابر ملت تحول خواه، اصلاح طلب و اصولگرای ایران دم از روشنفکری و پیشاهنگی و اصلاح طلبی بزنند.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «این فرقه از روشنفکری اگر به حیات و احترام خویش به عنوان یک نیاز اساسی می نگرد، ناچار است تکلیف بی ارادگی خود را در قبال عزم و اراده و ایمان ملت روشن کند. توهم زدگی و اسارت در خیال‌های خود ساخته از دشمن، هرگز نخواهد گذاشت روشنفکری کذایی در قد و قواره و شان و جایگاه ملت ایران سربلند کند.»

تشریح دلایل تغییرات مدیریتی در بدنه دولت
روزنامه کارگزاران در سرمقاله امروز خود با عنوان «تغییر وزیران: پویایی یا بیماری؟» به قلم علیرضا علوی‌تبار به موضوع تغییر و تحول گسترده در بدنه اجرایی دولت نهم پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در چهاربند به تشریح تغییر ساختار اجرایی دولت در سه سال اخیر پرداخته است.
کارگزاران در بند اول نتیجه می‌گیرد که در سه سال گذشته ترکیب بدنه دولت از مدیران راست محافظه‌کار به مدیران راست ‌افراطی تغییر چهره داده است.

این روزنامه در بند دوم سرمقاله‌اش به‌طور تلویحی اعلام می‌کند که تغییرات در بدنه اجرایی دولت نهم ناشی از فشار افکار عمومی و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها از ضعف گزینه‌های برکنار شده نبوده است.

در بند سوم سرمقاله این روزنامه همچنین آمده که بسیاری از تغییرات از سوی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران به خاطر ناهماهنگ بودن وزرا با دید‌گاه و نظرات شخص وی بوده است.

این روزنامه می‌نویسد: «روشن است که نمی‌توان از برنامه برای دولت احمدی‌نژاد سخن گفت. این دولت حداکثر آرزوهایی دارد و ایده‌هایی ناپخته برای اداره امور. آنچه که می‌توان دید تاکید مشخص رئیس‌جمهور برای هماهنگی وزیران با خود است.»

در آخرین بند از سرمقاله روزنامه کارگزاران نتیجه می‌گیرد: «این دولت فاقد برنامه مشخص و شاخص‌ها و معیارهای تعریف شده و قابل اندازه‌گیری است. دولت نهم در حرف و عمل بی‌اعتقادی خود به برنامه چهارم توسعه را نشان داده است و برنامه‌ای نیز جایگزین آن نساخته است. به علاوه تغییر وزیران هیچ نشانی از افزایش کارآیی یا بهبود عملکرد نداشته است.»

نظرهای خوانندگان

دولت احمدی نژاد در ماههای اخیر برنامه های اقتصادی اش را بر مبنای تئوری های بانک جهانی اجرائی میکند که مغایرتی با دولتهای قبلی ندارد و دلیل محکمی کارگزاران ندارند تا از این دولت انتقاد کنند زیرا اگر آنها هم در راس دولت بودند کاری بیش از این نمیکردند احمدی نژاد در سه سال ابتدائی هر کاری که خواست با اقتصاد کرد اما از راه رفته بازگشت و مانند دولتهای قبلی هم اکنون به راه بانک جهانی میرود لذا کارگزاران یا اصلاح طلبان نمیتوانند از برنامه های اقتصادی این دولت ایراد بگیرند و رای برای انتخابات آتی جمع کنند .
اما آقایان کیهان حق با شماست قدرتهای بزرگ مانند ساعت شنی فقط برعکس میکنند و دوباره شروع هیچ کاری از آنها بر نمی آید و شما میتوانید باز هم مجامع بین المللی را به تمسخر بگیرید و روشنفکران هم به بیماری بی عملی دچار شده اند لذا آنها را نیز مسخره کنید ولی آقایان کیهان تا اینجا میتواند کمدی باشد اما فقط یک درصد فقط یک درصد جامعه ی بین المللی به کمک این روشنفکران دست به کاری بزنند دیگر چیزی باقی نمی ماند که شما آنها را مسخره کنید این یک درصد را هم در تحلیلهایتان منظور کنید تا هم برای خود و هم برای دیگران فاجعه نیافرینید . در تاریخ دیگرانی هم بوده اند که دم از دارالاسلام و دارالکفر میزدند اما الان فقط ارثشان را به شما داده اند پیروزی های صدر اسلام همانطور که با دو خلیفه ی اول به ته کشید و بعد از آن جز شکست و شکست چیزی به یادگار نگذاشته اند اگر آن اعمال درست بودند همان زمان بقول شما ائمه را یکی یکی به شهادت نمی رساندند تا به جز مرثیه برای شما چیزی نماند . شما هم همه ی پیروزی هایتان را تا آتش بس بدست آوردید ولی آنقدر مغرور شده بودید که این روزهای دریوزگی را فراموش کنید دیگر نمیتوانید مانند آن دوره سیستم حسین قلی خانی خود را اجرا کنید هر کس را که خواستید شکنجه کردید و کشتید اما الان به جائی رسیده اید که حتی برای اعدام قاچاقچیان هم باید به جوامع بین المللی پاسخ گوئید . روزهای بهتری برای آینده اتان رقم خورده است منتظر باشید .

-- فرهاد- فریاد ، Aug 3, 2008 در ساعت 09:46 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)