تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«ایران نتوانست حمایت کامل غیرمتعهدها را بدست آورد»

مقامات وزارت خارجه آمریکا می گویند ایران در کسب حمایت قابل توجه اعضای جنبش غیرمتعهدها بر سر برنامه هسته‌ای خود و علیه تحریم‌های سازمان ملل شکست خورده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، به گفته این مقامات، اگرچه حق دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز به طور گسترده‌ای از سوی غیرمتعهدها مورد تائید قرار گرفت اما ۱۲۰ کشور عضو این جنبش، درخواست تهران برای حمایت کامل از برنامه هسته‌ای ایران را رد کردند.


در بیانیه پایانی کنفرانس غیرمتعهدها که در تهران برگزار شده بود وزرای خارجه کشو‌های عضو این جنبش، به درخواست‌های ایران از جمله تقاضای حذف تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور و رد مشروعیت شورای امنیت برای رسیدگی به مسئله هسته‌ای تهران اشاره ای نکرده بودند.

ایالات متحده، عضو جنبش غیرمتعهدها نیست.

به گزارش خبرگزاری‌ها از طریق برخی کشو‌‌‌رهای عضو این جنبش مشخص شده است که تنها کوبا، بلاروس و ونزوئلا که ارتباط خوبی با آمریکا ندارند از خواسته‌های تهران حمایت کرده‌اند.

گزارش‌های دیگری نیز حاکی است در حالی که مقامات آمریکایی و اسرائیلی بر نزدیک شدن پایان مهلت دو هفته‌ای ایران تاکید می‌کنند اتحادیه اروپا موضع سختگیرانه‌ای بر لزوم پاسخ ایران در پایان ضرب‌الاجل ندارد.

منوچهر متکی وزیرخارجه ایران پیشتر اعلام کرده بود که ضرب‌الاجل برای ایران مفهومی ندارد و این کشور تقریبا به پیشنهاد غرب پاسخ داده است.

گونزالس گالکوس از سخنگویان وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه گفته بود که آمریکا انتظار دارد ایران در پایان فرصت دوهفته‌ای، پاسخ غرب را بدهد.

با این حال، یک دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود اظهار امیدواری کرد که اروپا ظرف یکی دو روز آینده پاسخ ایران را دریافت کند اما افزود اگر هم ایران مثلا روز دوشنبه به پیشنهاد غرب پاسخ دهد، اتفاقی نخواهد افتاد.

نظرهای خوانندگان

ایران همیشه پاسخ غرب را داده و از موضع خود ذره ای عقب نشینی نکرده است
رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز چند روز قبل کاملا روشن پاسخ غرب را داد
ما می دانیم پشت پرده این همه جنجال غرب هیچ خبری نیست
هر کاری دوست دارند بکنند ما غنی سازی را ادامه می دهیم ولی در مقابل حرکات ستیزه جویانه نیز ساکت نمی شویم
یک مثل معروف ایرانی هست که میگوید گذر پوست به دباغخانه خواهد افتاد
خوشحالیم فرصتی برای متخصصین ایرانی پیش آمد که با وجود تحریمها به سرعت در تمام سطوح مجبور به شکوفایی شوند و از وابستگی کمی فاصله بگیریم

-- بدون نام ، Aug 3, 2008 در ساعت 11:22 AM

یکی نیست به این اقایان بگه که بابا حکومت آخوندی به چه زبانی بگه توقف غنی سازی اورانیوم یعنی عبور از خط قرمز و آخوند هرگز از خط قرمز رد نخواهد شد حتی اگر 70 میلیون ایرانی فدا بشن و بر طبل جنگ هم میکوبند چون جنگ برای آخوندها یعنی پایدار ماندن نظام و برکت است

-- اشکان ، Aug 3, 2008 در ساعت 11:22 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)