تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض ایران به روند توافق آژانس و هند

ایران در اعتراض به روند توافقنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هند، این موضوع را زمینه‌سازی برای ادامه فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی اسرائیل دانست.

این توافقنامه‌ امكان حضور بازرسان آژانس را در تأسيسات هسته‌‌ای هند فراهم می‌کند و پيش شرطی برای معاهده‌ هسته‌‌ای آمريكا با هند است كه بر اساس آن آمريكا سوخت و تكنولوژی هسته‌‌ای را برای اهداف صلح‌آميز در اختيار هند قرار می‌دهد.

علي اصغر سلطانيه سفير ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز جمعه نسبت به آنچه «استانداردهای دوگانه در شورای حكام و تأثير آن بر امنيت منطقه و جهان» دانست، هشدار داد.

سخنان آقای سلطانیه در نشست فوق‌العاده شورای حکام درباره موافقنامه هند و آژانس، از سوی خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر شده‌است.

آقای سلطانيه در این سخنان افزود: «چنين توافقنامه‌ای سؤالاتی را درباره سرنوشت پيمان عدم اشاعه و پيمان منع جامع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) ايجاد می‌كند.»

وی با اعلام نگرانی جدی ایران از «اعمال استانداردهای دوگانه در جريان نشست‌های شورای حكام، به ويژه از سوی ايالات متحده»، اضافه کرد که چنين رفتاری عامل به مخاطره افكندن اعتبار، صحت و جامعيت ان.پی.تی است.

آقای سلطانيه گفت: «اقدام ايالات متحده در اين زمينه در جهت زمينه‌سازی برای اسرائيل و ادامه فعاليت‌های هسته‌ای نظامی آنهاست كه از پيوستن به ان.پی.تی اجتناب می‌كند و سكوت و كم اهميت جلوه دادن موضوع در شورای حكام از سوی برخی كشورها نيز در همين زمينه ارزيابی می‌شود.»

وی همچنين گفت: «به ويژه آنكه در مقابل، كشورهای عضو پيمان ان.پی.تی نيز از دسترسی به تجهيزات، مواد و فناوری هسته‌ای صلح‌آميز محروم می‌شوند.»

نماینده ایران در آژانس در خاتمه تأكيد كرد: «از دولت‌های عضو انتظار می‌رود كه در همان زمان كه موضوع توافقنامه جامع پادمان درباره هند را بررسی می‌كنند، پيامدهای چنين تصميمی بر ان.پی.تی و امنيت منطقه و جهان را نيز در نظر آورند.»

شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به اتفاق آرا توافقنامه‌ بازرسی‌ها از هند را تصويب كرده‌است كه گامی اساسی برای نهايی كردن معاهده‌ هسته‌‌ای ميان دهلی و واشنگتن محسوب می‌شود.

نظرهای خوانندگان

به نظرمن هم واقعا در زمینه انرژی هسته ای بین کشورهای جهان تفاوت قایل می شوند وانسان این تبعیض را بوضوح می بیند

-- مهعدی ، Aug 1, 2008 در ساعت 01:40 PM

صلاح خویش خسروان دانند. یکی نیست بگه آخه مرد حسابی یه کمی به قد و اندازه خودت نگاه کن بعد برای یه کشوری مثل هند که خودش از قبل صاحب سلاح اتمی و از معدود تولید کنندگان جت جنگنده و راکت فضایی است نسخه بپیچ. اگر دانشمندهسته ای در خیال احمدی نژاد دختر 16 ساله و زیرزمین اوست، هند از پیشگامان فیزیک هسته ای است و چندید برنده فیزیک نوبل دارد پس حتما بهتر از احمدی نژاد صلاح کشور خودشون رو می دونند.

یه چیز دیگه هم که اینا یاد گرفتن جدیدا میگن اینه که داشتن بمب اتمی به گریز شوروی از واپاشی و یا جنگ اسرائیل با لبنان کمک نکرد. اما عمدا یه این زاویه از قضیه اشاره نمی کنند که شاید داشتن بمب به کشوری کمک نکند اما قطعا نداشتن آن تضمین های حیاتی را برای بقای رژیم از بین می برد. به عبارتی اگرچه داشتن سلاح اتمی شرط کافی برای بقا نیست اما دارا نبودن آن (توسط ایران) می تواند شرط لازم برای وجود احتمال حمله به آن را فراهم کند (مثلا توسط اسرائیل). و این زاویه ایست که رژیم از پرداختن به آن تفره می رود.

-- علیرضا ، Aug 1, 2008 در ساعت 01:40 PM

hend jet jangi tolid mikone? Manzoreton hamon F18 ha hast ke to khake hend sakhte mishe ya chize digeyi. Baba age tarikho bekhonim mibinim ke selahe hasteyi to amrica dar dar projeye manhatan toye 1 sal be tor makhfiane dar amrica tarahi va sakhte shod, dar in modat kasi 1 kalame ham rajebe oon sobat nakard, ta avalin azmayesh dar newmexico va bad hiroshima. Toro khoda bebin in goshe melato donya ro kar kardan, akharesham qani sazi ta 3 darsad ba 800 ta centrifuse dozdie Pakestan 2 . Kasi ke ziad hArf mizane ke kari nemitone bokone.

-- farshad ، Aug 2, 2008 در ساعت 01:40 PM

نه منظورم F-18 ساخته شده در هند نیست. منظورم همون راکت هایی است که می فرستند به فضا. منظورم تمت Costumer Support های شرکت های امریکایی است که الان در هند یکی گوشی رو برمی داره و جواب شما رو می ده و درآمد سرشاری به ملت هند داره می ده.
محض اطلاع هم بدونید که علم ساختن جت چیزی نیست که دست نیافتنی باشه، بلکه خط تولید اونه که هزینه نجومی رو رو دست یک ملت میگذاره وگرنه کشور های اروپایی با هم شریک نمی شدند که جت بسازند.
شما هم اگر تاریخ رو بخونی میبینی از معدود دانشمندانی که از هند پا میشه می ره سوییس به بحث جدی با اینشتن در فیزیک نظری مینشیند یک هندی به اسم بوزه است. و حتما هم میدونی که چند نفر برنده نوبل درفیزیک نظری دارند. حرف من اینه که بیایم از نسخه پیچیدن برای کشور های دیگه دست برداریم. عزیز دلم دنیای سیاست وحشیه همون موقع که امریکا بمب هاش رو مخفیانه آزمایش میکرد ژاپن هم در تلاش بود و چه بسا که الان اونا برنده جنگ بودن. هرکی هم که برنده شد اونقدر قوی میشه که کشوری با قدرت مثل هند خودش میفهمه باهاش چطور معامله کنه. با هم صادق باشیم ما ایرانی ها هم بدمون نمیاد که همچین قدرتی داشته باشیم. ما هم کم در فکر جهان گشایی نبوده ایم. مگر بادت رفته شعار راه قدس از کربلا میگذرد رو. رفتار امروز دولت ایران بی شباهت به تفکر رایش سوم نیست. با این تفاوت که اون ها 20 سال قبلش اولین زیر دریایی رو اختراع کردند و بعد اعلام جنگ کردن. اما ما ضمن اینکه همچین توانی رو نداریم ولی شعار های آخر الزمانی می دیم همونطور که خودت هم گفتی توان هسته ای ما اکثرش ته مونده های دزدی عبد القدیر خان و پاکستانه. حرف من اینه که دهانمون رو به اندازه طرح های پاکستانی باز کنیم نه به اندازه تکنولوژی واقعا عالی آلمان نازی.اگر این کار رو نکنیم به ضرر مردممون تمام میشه فرشاد جان.

-- علیرضا ، Aug 2, 2008 در ساعت 01:40 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)