تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مرگ ۳۵ مسافر غیرمجاز، در استان فارس

بر اثر واژگونی کامیون حامل ۱۲۵ تبعه بیگانه در استان فارس، ۳۵ تن کشته و ۸۳ تن دیگر را زخمی شدند.

این حادثه ساعت یک بامداد پنجشنبه در مسیر نی‌ریز ـ خرامه که مسیری فرعی حوالی منطقه خیاره در استان فارس محسوب می‌شود، رخ داده است.

تابعیت هیچ یک از مسافران غیرقانونی اعلام نشده، اما احتمال می‌رود این افراد از تبعه‌های افغانی و پاکستانی باشند که بخشی از آنها به صورت غیرقانونی برای کار به این کشور گسیل می‌شوند.

خبرگزاری فارس به نقل از محمد‌علی قناعت‌پیشه مدیر روابط عمومی اورژانس فارس اعلام کرده است: «پس از اعلام خبر وقوع حادثه، تعداد ۲۱ دستگاه آمبولانس اورژانس و یک تیم فرماندهی به محل اعزام شده و اقدام به امداد‌رسانی و جابجایی مجروحان کردند.»

به گفته وی مصدومان حادثه پس از اقدامات اولیه پیش‌بیمارستانی به بیمارستان‌های نمازی، بهشتی، فقیهی، و ام. آر. آی انتقال داده شده‌اند.

پیش از این نیروی انتظامی استان فارس به صورت جداگانه دو تریلر حامل اتباع بیگانه غیرمجاز که از زاهدان به شیراز حرکت کرده بودند را در استان فارس شناسایی و متوقف کرده بود.

ایران اعلام کرده است که در یک دهه گذشته، حدود یک و نیم میلیون افغانی به طور غیرقانونی از مرزها عبور کرده و وارد خاک این کشور شده‌اند و تنها ۹۰۰ هزار نفر به عنوان مهاجر در این کشور شناسایی و ثبت نام شده‌اند.

ایران تقریبا از دو سال پیش، اخراج آوارگان غیرقانونی را آغاز کرده است.

مسئولان ایرانی به افغان‌های فاقد مدارک هشدار داده‌اند در صورت ترک نکردن ایران با بازداشت و حبس تا بیش از پنج سال مواجه خواهند شد.

در فروردین سال ۱۳۸۱ قرادادی یک ساله و سه جانبه میان دولت‌های ایران و افغانستان از یک سو و سازمان ملل متحد از سوی دیگر به امضا رسیده که بر اساس آن قرار شده بیش از نیم میلیون افغانی به وطنشان بازگردند.

از ان زمان به این سو، این قرارداد دو سال دیگر نیز تمدید شده و در عرض دو سال نزدیک به یک میلیون افغان بر اساس طرح سه جانبه و با حمایت کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به وطن خود بازگشتند.

از زمان سرنگونی رژیم تندرو طالبان در افغانستان در سال ۲۰۰۲، تا کنون حدود ۴ میلیون آواره افغان به کشور‌شان بازگشته‌اند. ۲ میلیون پناهنده شناسایی‌شده افغان نیز در پاکستان به سر می‌برند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)