رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۸۷

آغاز دادگاه بررسی جنایات کارادزیچ

رادوان کارادزیچ رهبر پیشین صرب‌های بوسنی در آغاز محاکماتش در دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی، روز پنج‌شنبه گفت که بدون وکیل مدافع در دادگاه‌ها حضور خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان کارادزیچ که به متهم به جنایات جنگی و نسل‌کشی است روز پنج شنبه برای نخستین بار برای شنیدن اتهامات خود وارد دادگاه جنایات جنگی سازمان ملل شد.

موارد دادرسی او ۱۱ مورد اتهام به نسل‌کشی، توطئه برای نسل‌کشی، قتل و آزار قومی در جنگ ۱۹۹۲- ۱۹۹۵ بوسنی است.

کارادزیچ روز پنج‌شنبه مدعی شد در صحبت‌هایی که در پایان جنگ بوسنی با ریچارد هالبروک، مذاکره‌کننده آمریکایی داشته قرار بر این شد تا او از صحنه زندگی عمومی کناره بگیرد.

رهبر پیشین صرب‌های بوسنی به آلفونز اوری، دادستان دادگاه لاهه گفت که ریچارد هالبروک در جریان توافق دیتون که به پایان جنگ انجامید به او در این مورد تعهد داده‌است.

کارادزیچ افزود که طبق این گفتگوها قرار شد تا ایالات متحده نیز در ازای کناره‌گیری او از زندگی عمومی به تعهدات خود عمل کند. وی در مورد ماهیت این تعهدات توضیحی نداد.

وی همچنین مدعی شد که هالبروک نه به نمایندگی از خود بلکه به نمایندگی از بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت ایالات متحده عمل می‌کرد.

کارادزیچ افزود: «تعهد من این بود که کناره بگیرم. حتی از زندگی ادبی و همه‌گونه زندگی همگانی.»

کارادزیچ که بیش از یک دهه فراری بوده‌است ده روز پیش (۲۱ ژوئیه) در حالی که سوار اتوبوسی در بلگراد بود دستگیر شد.

تاریخ نشست بعدی دادگاه کارادزیچ روز ۲۹ اوت ۲۰۰۸ است ولی محاکمه اصلی او چندین ماه بعد آغاز خواهد شد.

محاصره طولانی و به گلوله بستن سارایوو و دستور قتل ۸ هزار مسلمان در شهر سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ از جمله اتهامات مرتبط با رادوان کارادزیچ است.


در همین رابطه:
تحویل کارادزیچ به دادگاه لاهه
بازتاب جهانی بازداشت رادوان كارادزيچ