رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۸۷

زیباری: ایران به امنیت عراق کمک کند

هوشیار زیباری وزیرخارجه عراق با اعلام اینکه نتیجه مذاکرات این کشور با آمریکا در خصوص توافقنامه امنیتی به زودی مشخص خواهد شد، بار دیگر از تهران خواست تا برای ایجاد امنیت در این کشور بکوشد.

آقای زیباری که در حاشیه نشست وزرای امورخارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران با شبکه تلویزیونی العالم گفتگو می‌کرد، گفت: «بغداد به شدت درپی خارج کردن عراق از بند هفتم سازمان ملل متحد است، تا از حاکمیت خود پاسداری کند.»

وی افزود: «عراق درتوافق نامه امنیتی نکته مهمی را تثبیت کرد که براساس آن هیچ کس اجازه ندارد از خاک عراق برای تهاجم به همسایگان یا دیگر کشورها استفاده کند.»

ایران مخالف سرسخت امضا چنین توافقنامه‌ای است و آیت‌الله علی خامنه‌ای در ۲۰ خرداد ماه سال‌جاری ضمن هشدار به امضای این توافقنامه، به نور مالکی که به تهران سفر و با وی دیدار کرد گفته بود که ریشه ناامنی‌های در عراق به علت ادامه حضور نیروی‌های آمریکایی است.

زیباری در عین حال پیش‌بینی کرد که نتیجه مذاکرات عراق و آمریکا درخصوص این توافقنامه در روز‌ها و هفته‌های آینده مشخص شود.

وی با اشاره به بخشی از نتایج این مذاکرات گفت: «تعیین مراکز حضور نیروهای آمریکایی، در اختیار عراقی‌ها خواهد بود و مهلت زمانی خروج این نیروها از خاک عراق ظرف یک یا دو سال خواهد بود.»

براساس بندی از توافقنامه امنیتی عراق، نیرو‌های آمریکایی در بخش‌های از خاک این کشور اقدام به ساخت مراکزی نظامی می‌کنند تا در صورت لزوم از طریق آنها در برابر تهدیدات علیه منافع آمریکا در منطقه مقابله کنند.
رخی گروه‌های شیعی داخل عراق که گفته می‌شود ایران از آنها حمایت می‌کند مخالفت صریح خود را با امضای این توافقنامه اعلام کرده‌اند.

پیش از این اعلام شده بود که این توافقنامه به علت اعتراض‌ها، متوقف شده و تا پایان ریاست‌جمهوری جورج بوش امضاء نخواهد شد.

آقای زیباری همچنین از ایران خواست تا در برقرای امنیت در کشور عراق مقامات این کشور را کمک کند.

در عراق از زمان حضور نیرو‌های آمریکایی در این کشور به‌طور معمول هرچند روز یک‌بار انفجارهای خونینی رخ می‌دهد که منجر به کشته شدن بسیاری از مردمان بی‌دفاع می‌شود.

آمریکا می‌گوید ایران به تجهیز گرو‌های مخالف نظامی برای بی‌ثبات کردن عراق اقدام می‌کند، تهران این اظهارات را به‌کلی رد کرده است.


در همین رابطه:
«بی‌طرفی ایران در قرارداد امنیتی عراق»
توافقنامه امنیتی عراق؛ در آستانه امضا
هشدار رهبر ایران درخصوص توافق امنیتی آمریکا و عراق
قول‌های امنیتی ایران و عراق به یکدیگر