رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۸۷

حمایت غیرمتعهد‌ها از برنامه هسته‌ای ایران

وزرای خارجه ۱۱۸ کشور عضو جنبش عدم تعهد در پایان پانزدهمین نشست دوره‌ای خود که در تهران برگزار شد از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی حمایت کردند.

این بیانیه شب گذشته صادر شده و مقامات جمهوری اسلامی با استقبال از محتوای بیانیه، اعلام کرده‌اند که چنین حمایتی بیش از هر چیز «این القای غلط را که جامعه بین‌الملل با ایران مخالف است از بین می‌برد.»

خبرگزاری‌های ایران امروز پنجشنبه این نقل قول را از زبان منوچهر متکی وزیرامورخارجه ایران منتشر کرده‌اند.

علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هم اظهار امیدواری کرده که آمریکا پیام شفاف کشور‌های صادرکننده این بیانیه را دریابد.

در بیانیه ۹ بندی وزاری خارجه عدم تعهد آمده است: «هیچ چیز نباید به گونه‌ای تفسیر شود که حق دولت‌ها برای توسعه انرژی اتمی برای مقاصد صلح‌آمیز را ممنوع یا محدود سازد.»

آمریکا و متحدان غربی‌اش معتقدند فعالیت‌های هسته‌ای ایران ممکن است منجر به تولید سلاح اتمی از سوی جمهوری اسلامی شود و به همین دلیل خواستار توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم از سوی تهران در قبال دریافت مشوق‌های تجاری هستند.

ایران تاکنون پاسخ مشخصی به بسته پیشنهادی غرب نداده، اما گفته که حاضر نیست فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند.

غیرمتعهد‌ها همچنین در بیاینه خود اعلام کرده‌اند که فعالیت‌های «صلح آمیز» هسته‌ای کشورهایی مثل ایران باید مورد احترام قرار بگیرد.

آن‌طور که در بند هفت این بیاینه آمده، وزاری خارجه ۱۱۸ کشور عضو این جنبش تأکید کرده‌اند که «تأسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز» باید از خطر حملات نظامی که می‌تواند «خطری بزرگ علیه بشریت و محیط زیست» باشد در امان باشند.

این بند از بیانیه غیرمتعهد‌ها در حالی بر ضرورت امنیت تأسیسات هسته‌ای تاکید می‌کند که گزارش‌هایی در ماه‌های اخیر از احتمال حمله هوائی اسرائیل یا آمریکا به مراکز هسته‌ای ایران منشتر شده است.

ایران در پاسخ به این تهدیدها در تیرماه سال‌جاری چند موشک دوربرد آزمایش کرد تا توان دفاعی خود را به نمایش بگذارد.

غیرمتعهدها در عین حال افزوده‌اند که پرونده هسته‌ای ایران «باید در چهارچوب آژانس حل و فصل گردد و بر مبنای حقوقی و فنی استوار باشد.»

پانزدهمین دوره این اجلاس که سه‌شنبه هفته‌جاری با حضور نمایندگان ‪ ۱۱۸‬کشور که ‪ ۶۰‬نفر از آنان وزرای امور خارجه هستند در تهران آغاز شده بود.

غیرمتعهدها بارها از فعالیت‌های هسته‌ای ایران حمایت کرده‌اند.

نظرهای خوانندگان

اینکه غنی سازی اورانیوم حق همه ی کشورهاست کسی بر روی آن بحثی ندارد و در همه ی قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران هم بر آن تاکید دارد . اما جمهوری اسلامی این غنی سازی را برای مصارف پزشکی و کشاورزی نیست که میخواهد زیرا این نوع غنی سازی در ایران بیش از چهل سال است که ادامه دارد . اما مسئله ی جامعه جهانی استفاده برای مصارف ساخت بمب اتمی ست . وقتی مراکز هسته ای ایران توسط نظامیان و مسئولین امنیتی اداره میشود وقتی از لحاظ اقتصادی هزینه ی آن بالاست وقتی از نظر سیاسی بیش از پنج سال است که ایران تحریم میشود و خسارات اقثصادی سنگینی را متحمل میشود وقتی بیش از هجده سال این فعالیتها مخفی بوده است وقتی آزمایشات موشکی برای موشکهائی میشود که قدرت حمل کلاهک هسته ای دارند وقتی ایران برای اطمینان سازی جامعه ی جهانی حاضر به توقف کوتاه مدت آن نیست و .... این حق را از خود سلب مینماید مسئولین ایران میگویند به حرفهای ما اعتماد کنید دین ما مخالف ساختن بمب اتمی ست از طرفی وقتی بمب ساخته شود میگویند تقیه کردیم و دنیا با یک خطر جنگ هسته ای روبرو خواهد شد اگر مسئولین ایران میخواهند از این انرژی استفاده کنند چرا بسته ی پیشنهادی غرب که بسیار ارزان و گاهی مجانی ست استفاده نمیکنند آیا مسئله ای جز ساخت بمب اتمی در میان است؟ مسلما ایران به خاطر جاه طلبی هایش و صدور اسلام به هر کاری دست خواهد زد . وقتی جمهوری اسلامی خود را دارالاسلام مینامد پس سایر کشورها کافرند و دارالحرب پس باید نابود شوند و دین اسلام که آخرین دین خداست باید در سراسر دنیا حاکم شود وقتی که هنوز بمب اتم ندارد اینچنین جامعه ی جهانی را به چالش میگیرد وای به روزی که صاحب یک بمب اتم هم بشود .

-- فرهاد- فریاد ، Jul 31, 2008 در ساعت 10:25 AM

ایران هشت سال جنگید ولی از سلاح شیمیایی استفاده نکرد ولی دشمنان او استفاده کردند
آمریکا در جنگ عراق از اورانیوم ضعیف شده استفاده کرد آمریکا در جنگ با ژاپن نیز از سلاح هسته ای استفاده کرد
کشورهای اروپایی برای استفاده از سلاح شیمیایی به صدام کمک کردند
حالا با توجه به سابقه جنگ این کشورها به چه کشوری نمیتوان اعتماد کرد
ایرانیان همیشه جوانمردانه جنگیده اند و نیازی به سلاح های کشتار جمعی نداشته اند ولی به غرب نیز بی اعتمادند چون حداقل ما اعتقاد به جوانمردی داریم ولی آنها ناجوانمردانه کشتار کرده اند و در مقابل کشتار ناجوانمردانه خاموش بوده اند
منافع آنها حتی ایجاب کرده در مقابل زور خاموش باشند
اگر ایران قدرت نظامی نداشت مطمئن باشید خاک ما را به تاراج می بردند
طرف ما کیست و به دنبال چیست
فقط و فقط به منافع خود فکر میکنند و دروغ میگویند و باز هم دروغ میگویند
مسئله بمب نیست مسئله تجارت سوخت است مسئله جلوگیری از پیشرفت صنعتی یک کشور است مسئله باج است میگویند اگر شما غنی سازی میخواهید در مقابل چه میکنید میخواهند امتیاز بگیرند و هیچ ندهند

-- م ر ، Aug 2, 2008 در ساعت 10:25 AM