رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۸۷

تأکید رهبر ایران بر ادامه غنی‌سازی

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، بار دیگر توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران را رد و اعلام کرد که تهران همچنان به برنامه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.

خبرگزاری‌های ایران به نقل از رهبر ایران که امروز چهارشنبه با مدیران بلند‌پایه جمهوری اسلامی سخن می‌گفت، گزارش کردند که وی با انتقاد از «سیاست‌های استکبار برای تضعیف استقامت ملت ایران» افزوده است: «ملت ایران فقط بنده خداست نه بنده آمریکا، مستکبران و ابوجهل‌های زمان.»

آیت‌الله خامنه‌ای که در مسئله هسته‌ای این کشور حرف آخر را می‌زند در عین‌حال گفت که جمهوری اسلامی در برابر فشار‌های «مستکبران» عقب‌نشینی نکرده و «به راه خود ادامه می‌دهد.»

رهبر ایران همچنین دارندگان بمب هسته‌ای را به «لات‌های بی‌مغزی» تشبیه کرد که قصد دارند مانع فعالیت‌های «صلح‌آمیز» هسته‌ای ایران شوند.

آیت‌الله خامنه‌ای در حالی از اصرار ایران بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم خبر می‌دهد که براساس گزارش‌ها، غرب تنها دو هفته به تهران برای پاسخ به بسته پیشنهادی‌اش فرصت داده است.

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران این گزارش‌ها رد و اعلام کرده که در مذاکرات ژنو بحثی از تعیین ضرب‌الاجل برای تهران مطرح نشده است.

این در حالی است که کاندولیزا رایس وزیر خارجه ایالات متحده امروز باردیگر به ایران هشدار داده که پاسخ خود به پیشنهاد غرب در خصوص توقف فعالیت‌های هسته‌ای خود را به موقع اعلام کند.

مهلت دو هفته‌ای ایران برای پاسخ به گروه ۵+۱ شنبه هفته آینده (۱۲ مرداد) پایان می‌یابد.
ایران در حال حاضر تحت سه دوره تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد و تنها تا روز شنبه آینده فرصت دارد تا به پیشنهاد آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان پاسخ دهد.

پیشنهاد غرب به ایران، مشوق‌های تجاری و کمک به برنامه هسته‌ای صلح آمیز در ازای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی این کشور را در بر‌می‌گیرد.

این پیشنهاد در اوائل ماه جاری به طور رسمی از سوی خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران ارائه شده است.

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران در گفتگو با شبکه ان‌بی‌سی آمریکا گفته است که در صورت گفتگو بر سر مشترکات پیشنهادات غرب و ایران با یکدیگر، مذاکرات پیشرفت مطلوبی خواهد داشت.


در همین رابطه:
رایس: ایران، وقت‌کشی نکند
انتقاد هاشمی از تعیین ضرب‌الاجل در مذاکرات
احمدی‌نژاد: ایران ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد
انتشار پیشنهاد تهران در مذاکرات ژنو
هشدار رایس در مورد اقدامات تنبیهی بیشتر
جلیلی: در ژنو حرفی از تعلیق نشد
خرسندی مقامات ایران از مذاکرات ژنو

نظرهای خوانندگان

فقط سه سوال بی اهمیت از رهبرمملو از عصمت وعظمت: اول اینکه چرا تقصیر نداشتن برق کافی در مملکت بعد از سی سال را به گردن خشکسالی می اندازید؟ چه خبر از بکار افتادن بوشهر در یک ماه دیگر؟ سهم ملت غیور از منابع دریای خزر؟

-- بدون نام ، Jul 30, 2008 در ساعت 04:57 PM

به نظر من نحوه صحبت کردن آقای خامنه ای و به کار بردن الفاظی همچون «لات‌های بی‌مغزی» نشان دهنده آن است که وی و در کل جمهوری اسلامی، تحت فشار شدید می باشند و دو راه (پذیرش یا رد بسته پیشنهادی) بیشتر ندارند که هر دو برای آنها بسیار دردناک است.

-- حسن ، Jul 30, 2008 در ساعت 04:57 PM

آقای خامنه‌ای یادآورشدندکه ملت میبایست ابوجهل‌های زمان رابشناسندوخودرارهرو پیامبرمعرفی نمودهم ملت ایران وهم خودایشان بخوبی میدانند که بنی امیه وبنی عباس بیشترین شعاررادرپیروی ازرسول الله میدادندوحتی حادثه تلخ وفراموش نشدنی واقعه کربلارایزیدبنام دفاع ازدین به وچود آوردوسرفرزندرسول الله رابنام رسوالله بریدند .پیامبر درفتح مکه چه برخوردی رابادشمن دیرینه خودابوسفیان نمود درصورتیکه همه فریادمیزدند امروزروزانتقام است آن حضرت فرمودکه به مردم بگوئید الیوم یوم الرحمه حتی خانه ابوسفیان رامحل امن قراردادوقاتل عموی خودرابخشید .ودرجنگ جمل علی(ع)بافتنه گران پس ازپایان جنگ چه برخوردی داشت .اگر قتل عام زندانیان سال 67دردیگرنقاط دنیااتفاق می افتاد آقایان چه میکردند .قتلهای زنچیره ای و.....درضمن هرگز پیامبر اسلام بااین ادبیات بادشمنانش سخن نگفته است

-- ابراهیم ملکی ، Jul 31, 2008 در ساعت 04:57 PM

سران نظام فکر نکنند که از کیسه ملت خرج کردن همیشه بدون عوارض خواهد بود بهتر است هرچه زود تر از سران خطا کار جهانی پند بگیرند وملت را بشتر از این وسیله اهداف شوم خود قرار ندهند وبرای حفظ نظام غیر قابل قبول جهانی خود ملت شریف و نجیب ایران را بخطر نیندازند

-- حسن ، Jul 31, 2008 در ساعت 04:57 PM