رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۸۷

هشدار سازمان‌های حقوق‌بشر به ایران

گرو‌هی از سازمان‌های حقوق‌بشر با صدور بیانیه‌ای از قوه قضائیه ایران خواستند هر چه سریع‌تر به اعدام متهمان زیر ۱۸ سال در این کشور خاتمه دهد.

در بیانیه این سازمان‌ها، همچنین از مجلس ایران خواسته شده که در اسرع وقت، انجام این نوع اعدام‌ها را ممنوع کند.

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر، سازمان عفو بین‌الملل، کمپین بین‌المللی برای حقوق‌بشر در ایران و ۶ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای حقوق‌بشر از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

در این بیانیه آمده است: «ایران، با وجود تعهداتش در خصوص قوانین بین‌المللی، هر سال تعدادی از نوجوانان را اعدام می‌کند. این در حالی است که مجازات اعدام برای بزرگسالان نیز خشن و غیر انسانی است.»

حسن مظفری و رحمان رشیدی که در هنگام ارتکاب به جرم زیر ۱۸ سال بودند در ۲۲ جولای (اول مرداد) همراه با یک متهم بزرگسال به نام حسین رهنما به دار آویخته شدند.

آنها همراه با محمد پژمان یک نوجوان دیگر و دو بزرگسال به نام‌های بهروز زنگنه و علی خرم‌نژاد متهم به تجاوز به عنف بودند. سه متهم اخیر نیز در سال ۸۶ اعدام شدند.

بر اساس این بیانیه، ایران در صدر کشورهای اعدام‌کننده متهمان زیر ۱۸ سال قرار دارد و به عنوان یکی از اعضای میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و حقوق کودک، باید این نوع اعدام‌ها را متوقف کند.

در ایران حداقل ۱۳۲ نوجوان وجود دارند که در انتظار اعدام به‌سر می‌برند. با این حال سعید جزی و رضا شش بلوکی دو جوان محکوم به اعدام، پس از بخشش خانواده‌های قربانیان از مرگ نجات یافتند.

سازمان‌های یاد‌شده در ادامه بیانیه خود نوشته‌اند: «اصرار ایران به اعدام متهمان نوجوان، نشان می‌دهد که به قوانین و اعتراضات بین‌المللی در این زمینه توجهی ندارد و نسبت به اعمال خشونت دولتی علیه متهمان نوجوان، رضایت دارد.»

این بیانیه افزوده است: «اعدام ۳۰ نفر در یک روز، تصور عجیبی از قضات ایرانی ترسیم می کند. ارائه نشدن هیچ نوع اطلاعی از این افراد، نفرت‌انگیز است و موجب افزایش جدی نگرانی‌ها درباره چگونگی اجرای قانون در ایران شده است.»


در همین رابطه:
اعتراض اتحادیه اروپا به اعدام ۲۹ نفر در ایران
اعتراض مدافعان حقوق بشر به اعدام‌ها در ایران
اجرای حکم اعدام «۲۹ نفر» در ایران
فردا؛ اعدام ۳۰ نفر در ایران