رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۸۷

رایس: ایران، وقت‌کشی نکند

کاندولیزا رایس وزیر خارجه ایالات متحده به ایران هشدار داد پاسخ خود به پیشنهاد غرب در خصوص توقف فعالیت‌های هسته‌ای خود را به موقع اعلام کند.

مهلت دو هفته‌ای ایران برای پاسخ به گروه ۵+۱ شنبه هفته آینده (۱۲ مرداد) پایان می‌یابد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از خانم رایس نوشت: «ایرانی‌ها باید بدانند این مسئله چیزی نیست که بتوانند با وقت‌کشی از پاسخ به آن طفره بروند.»

وی پس از دیدار با فرانکو فراتینی همتای ایتالیایی خود در پاسخ به این پرسش که «اگر پاسخ رضایت‌بخشی از جانب ایران ارائه نشود، نتیجه چه خواهد بود؟» گفت: «ما به صورتی کاملاً شفاف اعلام کرده‌ایم که در این زمینه دو راه بیشتر وجود ندارد و وقتی یک راه جواب ندهد، به سراغ راه دیگر می‌رویم.»

بر اساس این گزارش، اشاره خانم رایس به تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت رد پیشنهاد قدرت‌های بزرگ جهان است.

ایران در حال حاضر تحت سه دوره تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد و تنها تا روز شنبه آینده فرصت دارد تا به پیشنهاد آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان پاسخ دهد.

پیشنهاد غرب به ایران، مشوق‌های تجاری و کمک به برنامه هسته‌ای صلح آمیز در ازای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی این کشور را در بر‌می‌گیرد.

این پیشنهاد در اوائل ماه جاری به طور رسمی از سوی خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران ارائه شده است.

کاندولیزا رایس بسته مشوق‌های غرب برای ایران را بسیار مفید دانست و گفت که اگر تهران به دنبال گفتگو بر سر زمینه‌های مشترک با غرب است، بهتر است که پیشنهاد جامعه بین‌المللی را بپذیرد.

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران در گفتگو با شبکه ان‌بی‌سی آمریکا گفته بود که در صورت گفتگو بر سر مشترکات پیشنهادات غرب و ایران با یکدیگر، مذاکرات پیشرفت مطلوبی خواهد داشت.

خانم رایس پاسخ مثبت ایران به غرب را آغاز خوبی برای مذاکرات مقدماتی این کشور با قدرت‌های بزرگ جهان در طول ۶ هفته دانست.

تهران پیشتر اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و در مذاکرات ژنو از فرصت دو هفته‌ای سخنی در میان نبوده است.


در همین رابطه:
واکنش کاخ سفید به سخنان احمدی‌نژاد
انتقاد هاشمی از تعیین ضرب‌الاجل در مذاکرات
احمدی‌نژاد: ایران ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد
انتشار پیشنهاد تهران در مذاکرات ژنو
هشدار رایس در مورد اقدامات تنبیهی بیشتر
جلیلی: در ژنو حرفی از تعلیق نشد
خرسندی مقامات ایران از مذاکرات ژنو