رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۸۷

آخرین فیلم امیر نادری، در بخش مسابقه جشنواره ونیز

آخرین فیلم امیر نادری، برای رقابت با ۲۰ فیلم دیگر بر سر دستیابی به شیر طلایی، به بخش مسابقه شصت و پنجمین جشنواره جهانی ونیز راه یافت.

داستان «وگاس» که بیشتر با نام «رويای لاس وگاس» شناخته شده بود، الهام گرفته از یک ماجرای واقعی است و آقای نادری فیلنامه آن را در مدت یک سال با همکاری سوزان برنان، بلیس اسپوزیتو و چارلی لاک کیتون نوشته است.


امیر نادری؛ فیلمساز ایرانی مقیم آمریکا

فیملبرداری وگاس از نوامبر ۲۰۰۶ آغاز شده و در ماه ژوئن ۲۰۰۷ به پایان رسیده است و امیر نادری تدوین آن را از ۱۵ ژوئیه همان سال تا فوریه ۲۰۰۸ انجام داد و تدوین نهایی این فیلم ۱۰۲ دقیقه‌ای نیز در ژوئن ۲۰۰۸ به انجام رسید.

مدیریت فیلمبرداری وگاس را کریس ادوارد برعهده دارد و علاوه بر امیر نادری و ابو فرمان به عنوان تهیه‌کنندگان اصلی، والت تورنر، چارلی لاک‌کیتون، رام دویننی و ناصر قادری نیز در تهیه این فیلم نقش دارند.

صدابرداران آخرین فیلم نادری برت وان‌دوسن و ادوارد بجارنو هستند و تمامی بازیگران و سایر عوامل این فیلم آمریکایی هستند.

شصت و پنجمین جشنواره جهانی ونیز، ۲۷ اوت تا ۶ سپتامبر ۲۰۰۸ برگزار می‌شود و ریاست هیئت داوران جشنواره امسال به عهده ویم وندرس است.


شصت و پنجمین جشنواره ونیز، ۲۷ اوت تا ۶ سپتامبر ۲۰۰۸

درباره داستان وگاس
وگاس به زندگی یک خانواده کوچک آمریکایی می‌پردازد که با پسر ۱۲ ساله خود «میچ» در حاشیه شهر لاس‌وگاس زندگی آرام و بی‌دردسری را می‌گذرانند.

«پدر که مشکلات مالی دارد و در یک گاراژ تعمیرات ماشین کار می‌کند، وسوسه قمار دارد اما هیچگاه پولی به دست نمی‌آورد تا اینکه یک روز مرد غریبه‌ای به او پیشنهاد خرید خانه کوچکشان را به قیمت خوبی می‌دهد.

همسر مرد مخالفت می‌ورزد اما مرد غریبه روز به روز قیمت بیشتری برای خرید خانه، به این زوج پیشنهاد می‌کند تا اینکه... »

امیر نادری در تازه‌ترین اثر خود با ۴ پلان اول موقعیت، ۳ شخصیت اصلی را به تماشاگر به خوبی القا می‌کند و با ۷ پلان اول فیلمش موقعیت جقرافیایی داستان را که حوادث آن در حاشیه شهر مشهور لاس وگاس می‌گذرد، استادانه ترسیم می‌کند.

وگاس را می‌توان یک درام خانوادگی توصیف کرد که آرام آرام فرم هیچکاکی به خود می‌گیرد و در بیابان‌هایی تگزاس‌وار می‌گذرد.

در برخی از سکانس‌های رو به آخر فیلم، تماشاگر گاه بی‌اختیار به یاد سکانس‌هایی از پاریس تکزاس شاهکار بی‌همتای ویم وندرس می‌افتد.

با این حال باید فیلم تازه آقای نادری را که بدون شک این فیلم موفق‌ترین اثر وی در ۲۰ سال اخیر به شمار می‌آید، اثری اصیل از سینمای مستقل آمریکا دانست.


درباره امیر نادری:
امیر نادری در Iranactor [فارسی]
امیر نادری در ویکی پدیا [انگلیسی]
امیر نادری در IMDB [انگلیسی]

در همین رابطه در زمانه:
امیر نادری از «تجربه» تا «خداحافظ رفیق!»

نظرهای خوانندگان

اقای نادری سلام -
واقعا تبریک - امیدواریم موفقیت عالی نصیب شما شود. چگونه می شود با شما تماس گرفت؟

-- lمهتاب اسدالهی - آلمان ، Jul 30, 2008 در ساعت 03:34 PM

نادری در میان فیلمسازان ایرانی که هنوز فعال هستند شریف ترین و با کیفیت ترینشان است. به امید اینکه هر چه بیشتر تولید کند!

-- بدون نام ، Jul 31, 2008 در ساعت 03:34 PM