رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۸۷

اعتراض به روند رسیدگی به پرونده محبوبه کرمی

وکلای محبوبه کرمی روزنامه‌نگار و فعال حقوق‌زنان قصد دارند در اعتراض به تأخیر در رسیدگی پرونده موکلشان نامه‌ای به مقامات قضایی بنویسند.

شیرین عبادی و هوشنگ پوربابائی دو وکیل خانم کرمی هستند که اعلام کرده‌اند قصد دارند با نوشتن نامه‌ای به علی‌رضا آوائی دادستان عمومی و انقلاب تهران و رئیس دادگستری استان تهران «پرونده موکل خود را از طریق مقامات قضایی پیگیری کنند.»

محبوبه کرمی از ۲۴ خرداد ماه سال‌جاری تاکنون در زندان اوین به‌سر می‌برد و پیش از این در اعتراض به بلاتکلیفی خود به همراه ۹ زن زندانی دیگر دست به اعتصاب غذا زده بود.

براساس گزارش‌ها، پدر و مادر خانم کرمی از بیماری رنج می‌برند و علی‌رغم پیگیری‌های قضائی هنوز موفق نشده‌اند اطلاعی از وضعیت فرزند خود حاصل کنند.

برای این روزنامه‌نگار که به «اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده، وثیقه‌ای صد میلیون تومانی صادر شده که خانواده‌اش امکان پرداخت آن را ندارند.

هوشنگ پوربابائی امروز سه‌شنبه در گفتگو با وب‌سایت مدرسه فمینیستی گفت: «علی‌رغم قول مساعدت بازپرس پرونده مبنی بر تخفیف قرار و یا تبدیل آن به کفالت، هنوز اتفاق خاصی رخ نداده و پرونده محبوبه کرمی در جریان نیست.»

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و یکی دیگر از وکلای خانم کرمی پیشتر گفته بود:‌«دستگیری خانم محبوبه کرمی بر طبق آئین نامه دادرسی نیست.»

سازمان گزارشگران بدون‌مرز با «ناعادلانه خواندن» بازداشت محبوبه کرمی فعال حقوق‌زنان در ایران، خواستار آزادی وی و پایان دادن به «بازداشت‌ها و توقیف‌های خودسرانه» در این کشور شده است.

۱۸ تیرماه سال‌جاری نیز گروهی از مادران فعال حقوق زنان، با انتشار نامه‌ای خواستار آزادی محبوبه کرمی یکی از فعالان کمپین یک میلیون امضا شدند.

در نامه این مادران آمده بود: «ما صدای مظلومانه محبوبه و مادرش را به مردم و دلسوزان کشور می‌رسانیم و از مسئولان می‌خواهیم که هر چه زودتر محبوبه را آزاد کنند.»


در همین رابطه:
نگرانی عفو‌ بین‌الملل از وضعیت سه پرونده قضایی
قرار وثیقه یک میلیارد ریالی برای محبوبه کرمی
درخواست گزارشگران بدون‌مرز برای آزادی محبوبه کرمی
درخواست ۵۸ فعال زن، برای آزادی محبوبه کرمی
اعتصاب غذای ۱۰ زن زندانی در ایران