رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۷

انتقال پرونده زهرا بنی‌یعقوب به تهران

پرونده زهرا بنی‌یعقوب پزشکی که در سال ۱۳۸۵ در بازداشتگاهی در همدان به علت نامعلومی جان خود را از دست داد، با شکایت والدینش به دادسرای کارکنان دولت تهران منتقل شد.

خبرگزاری ایسنا امروز دوشنبه به نقل از علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه‌قضائیه اعلام کرد که به پرونده فوت زهرا بنی‌یعقوب در دادسرای کارکنان دولت (تهران) رسیدگی خواهد شد.

به‌گفته آقای جمشیدی این تصمیم به درخواست آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس‌ قوه قضائیه و تأیید دیوان عالی کشور گرفته شده است.

این مقام قضائی توضیح بیشتری ارائه نکرد، اما گفت که این پرونده اوایل هفته جاری به دادسرای کارکنان واصل شده و در شعبه‌ی اول بازپرسی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

پرونده بنی‌یعقوب در حالی به دادسرای تهران منتقل می‌شود که پیش از این خانواده وی بارها تقاضای رسیدگی به این پرونده در تهران را ارائه کرده بودند.

در ۱۹ تیرماه سال جاری بازپرس شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب همدان، با مختومه اعلام کردن پرونده مرگ زهرا بنی‌یعقوب، برای متهمان این پرونده قرار منع تعقیب صادر کرده است.

در متن رأی صادره آمده است: «با توجه به اینکه اصلاً جرمی واقع نشده و وقوع قتل عمد منتفی است، برای همه متهمان پرونده قرار منع تعقیب صادر می‌شود.»

صدور این حکم در حالی صورت گرفت که در اوایل خرداد ماه خانواده زهرا بنی‌یعقوب خبر از انتقال پرونده فرزندشان به دادگستری تهران داده بودند.

ابوالقاسم بنی‌یعقوب آبکناری و پروین نبی والدین زهرا، به وکالت شیرین عبادی و عبدالفتاح سلطانی علیه مدیر و مأموران مرکز اجرای امر به معروف و نهی از منکر از جمله سرهنگ محمدحسین قره‌باغی، رضا رضایتی، غلامرضا شهابی، سیدامیر موسوی، صیاد سنگری، عباس کوروشی محمود و معصومه خانی به اتهام قتل عمدی فرزندشان دکتر زهرا بنی یعقوب شکایت کرده‌اند.

زهرا بنی‌یعقوب، پزشک ۲۷ ساله که در حال انجام داوطلبانه طرح خدمات پزشکی در یکی از روستاهای دور افتاده کشور بود، روز جمعه بیستم مهرماه سال گذشته ساعت ۱۰ صبح در محوطه پارک همدان به همراه نامزد خود توسط ماموران ستاد امر به معروف به دلیل نامشخص بودن وضعیت تأهل، بازداشت و به ستاد منکرات منتقل شد.

دو روز بعد مأموران بازداشتگاه اعلام کردند که زهرا خود را در راهروی ‏طبقه دوم بازداشتگاه با استفاده از پارچه پلاکارد تبلیغاتی حلق آویز کرده و جان باخته است، ‏اما خانواده زهرا با اعتقاد به اینکه فرزندشان کشته شده است از مسئولان ستاد امر به معروف همدان شکایت کرده‌اند.

شیرین‌عبادی که وکیل و مدافع خانواده این دختر جوان است، پیش از این خواستار ارجاع پرونده به تهران به سبب حساسیت ویژه آن شده بود.


در همین رابطه:
پرونده مرگ زهرا بنی‌یعقوب مختومه اعلام شد
متهمان پرونده زهرا بنی‌یعقوب آزاد هستند
احتمال انتقال پرونده بنی‌یعقوب به دادگستری تهران
"دستور نبش قبر زهرا بنی‌یعقوب صادر شد"
قوه قضاییه: پرونده زهرا بنی‌یعقوب 3 متهم دارد
"دستور سانسور اخبار مرگ زهرا بنی یعقوب"