رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۷

اعتراض به ممنوع‌الخروج شدن فعالان مدنی

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، به ممانعت‌ها برای خروج فعالان مدنی از ایران اعتراض و از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است «فوراً به اعمال خودسرانه ممنوع‌الخروج کردن فعالان پایان دهد.»

این بیانیه امروز دوشنبه پس از آن منتشر شد که گزارش‌ها در ایران از ممنوعیت خروج عبد‌الله مؤمنی سخنگوی سازمان ادوار تحکیم به‌منظور شرکت در نشست حقوق بشر آسیا و اقیانوسیه خبر دادند.

کمپین بین‌المللی حقوق‌بشر در ایران در بیانیه خود که در وب‌سایت این کمپین قابل دسترسی است، آورده که «مأمورین امنیتی و اطلاعاتی به طور متداوم از سفر صاحب نظران، فعالان اجتماعی و دگراندیشان به خارج از کشور برای حضور در نشست‌های بین المللی، با ممنوع الخروج کردن آنها، جلوگیری می‌کنند.»

آقای مؤمنی قرار بود جمعه شب به عنوان نماینده سازمان دانش آموختگان ایران در سیزدهمین نشست سالیانه نهادهای ملی حقوق بشر در آسیا و اقیانوسیه که در کشور مالزی برگزار می‌شود، شرکت و سخنرانی کند.

وی «گزارش مفصلی از وضعیت حقوق بشر در ایران همراه با مصادیق بارز نقض آن از سوی حاکمیت، جهت ارائه به این نهاد بین المللی آماده» کرده بود که با توقیف گذرنامه‌اش موفق به ارائه این گزارش در نشست نشد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در عین حال در واکنش به این ممنوعیت اعمال شده از سوی مقامات جمهوری اسلامی، می‌‌آورد: «دولت ایران، در عمل، این اشخاص را درون مرزهای کشور زندانی کرده است و تلاش می‌کند تا صدای آنها به جامعه بین‌المللی نرسد.»

براساس بیانیه این کمپین «ممنوعیت از خروج مومنی نشانی بارز ازوضعیت حقوق بشر در ایران است که از چشم شرکت کنندگان از سراسر آسیا و اقیانوسیه پوشیده نخواهد ماند.»

نشست حقوق بشر آسیا و اقیانوسیه با حضور ۲۰۰ سازمان غیر دولتی مدافع حقوق بشر آسیا و اقیانوسیه همزمان با نشست سالیانه نهادهای ملی حقوق بشر در پایتخت مالزی در جریان است.

پیش‌تر مقامات جمهوری اسلامی از خروج افرادی چون؛ هاشم آغاجری، عیسی سحرخیز، تقی رحمانی، عبدالفتاح سلطانی و پروین اردلان برای شرکت در مراسم‌های مشابه جلوگیری کرده بودند.

تعدادی از این فعالان هم‌اکنون نیز ممنوع‌الخروج هستند.

ماده ۱۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر حق شهروندان برای خروج از کشور را به رسمیت شناخته است و بند ۲ از ماده ۱۲ میثاق حقوق مدنی – سیاسی مقرر می دارد: «هر کس باید برای ترک هر کشوری حتی کشور خود نیز آزاد باشد».

نظرهای خوانندگان

این هم یک بیانیه ی دیگر . چه تاثیری دارد ؟ جمهوری اسلامی همه ی نهادهای جامعه ی جهانی را به تمسخر گرفته است و عدم کار آئی این نهادها را به مردم دنیا نشان داده است وقتی ما هم این بیانیه ها را می خوانیم از شدت درد می خندیم

-- فرهاد- فریاد ، Jul 28, 2008 در ساعت 10:50 AM