رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۷

توقف معاملات نظامی اسرائیل و سریلانکا به‌خاطر ایران

خبرگزاری روسی نووستی در گزارشی از توقف صدور تسلیحات نظامی اسرائیل به سریلانکا از بیم واگذاری اطلاعات نظامی‌اش به ایران خبر می‌دهد.

ایران و سریلانکا دو متحد تجاری هستند که در سال‌های اخیر روابط تجاری آنها به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

اسرائیل نیز یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان تسلیحات نظامی به سریلانکا است.

این خبرگزاری امروز دوشنبه بدون انتشار منبع گزارش خود، اعلام کرد که توسعه روابط تجاری ایران و سریلانکا باعث نگرانی هند، آمریکا و اسرائیل شده است.

این نگرانی از آنجا ناشی می‌شود که دولت سریلانکا ایران را اولین حامی تجاری این کشور در سال گذشته معرفی کرده است.

براساس این گزارش، اسرائیل که سال‌های متمادی یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان تسلیحات نظامی به سریلانکا به‌شمار می‌رود از بیم ارائه مشخصات سلاح‌های صادراتی تل‌آویو به تهران از سوی کلمبو، روند صدور این کالای استراتژیک را به این کشور متوقف کرده است.

آن‌طور که نووستی اعلام کرده، اسرائیل تاکنون تسلیحاتی هم‌چون، هواپیماهای «کفیر» مجهز بت ناوبری مدرن، کشتی‌های موشک انداز، هواپیماهای بدون سرنشین و سیستم دید در شب در اختیار ارتش سریلانکا قرار داده است.

حجم این معاملات نظامی صدها میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

نووستی در گزارش خود می‌افزاید: «اسرائیل رسماً صدور تجهیزات دفاعی به کلمبو به غیر از قطعات یدکی برای تجهیزاتی که پیش از این به این کشور صادر شده را متوقف کرده است.»

ایران هم‌اکنون به یکی از بزرگترین وام دهندگان به سریلانکا است.

خزانه‌داری سریلانکا دو هفته پیش از این در گزارش مالی نیم‌سالانه خود اعلام کرد که این کشور در مدت پنج ماه منتهی به ماه مه یک میلیارد و ۵۰ ‬میلیون دلار کمک خارجی دریافت کرده است که در این میان ‪سهم ایران ۴۵۰ میلیون دلار است.

این در حالی است که ایران پیش‌تر وعده داده بود ۱.۹ میلیارد دلار برای اجرای چند طرح زیر‌بنایی از جمله افزایش ظرفیت پالایشگاه نفت و یک طرح برق آبی یک‌صد مگاواتی در این کشور سرمایه‌گذاری می‌کند.

سریلانکا به خاطر جنگ داخلی با شورشیان تامیل که تا کنون بیش از ۷۰ هزار کشته داشته، کمترین توجه را به تأسیسات زیربنایی از خود نشان داده است.

بر اساس این گزارش، ماهیندا راجاپاکسا رییس‌جمهور این کشور به علت انتقاد غرب از وضع حقوق بشر در جنگ داخلی ۲۵ ساله با شورشیان تامیل، به شدت منزوی شده و خواستار برقراری روابط نزدیک‌تر با کشورهای آسیایی است.


در همین رابطه:
ایران، بزرگترین وام‌دهنده به سریلانکا
سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری ایران در سریلانکا
احمدی‌نژاد به سریلانکا می‌رود