رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۸۷

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

بررسی نحوه تعامل چند ماه اخیر دولت با مجلس هشتم
سرمقاله امروز روزنامه کارگزاران با عنوان «آزمون پیش‌روی مجلس هشتم» به قلم بدرالسادات مفیدی به چگونگی تعامل چندماه اخیر دولت نهم با مجلس هشتم پرداخته است.

کارگزاران با اشاره به این‌که، دولت نهم روز گذشته با معرفی نکردن سه‌وزیر برای گرفتن رای اعتماد از مجلس و حضور نیافتن سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای در مجلس، عملا به نمایندگان بی‌اعتنائی کرده، می‌نویسد: «رفتار دیروز رئیس‌جمهور نشان داد كه ظاهرا نه‌تنها برخورد دولت با مجلس تغییر نكرده بلكه كم‌توجهی‌اش به این نهاد نظارتی بیشتر شده است.»

سرمقاله‌نویس این روزنامه در ادامه با برداشت یک میلیون 200 هزار دلار دولت از صندوق ذخیره ارزی بدون اجازه مجلس هفتم اشاره کرده و می‌آور، آقای احمدی‌نژاد در تمدید مدت سرپرستی صمصامی بر وزارت اقتصاد نیز به همین شیوه متوسل شده است.

این روزنامه خاطرنشان می‌کند که دولت در برداشت از صندوق ذخیره ارزی و تمدید سرپرستی وزات اقتصاد، از حکم حکومتی آیت‌الله خامنه‌ای استفاده کرده است.

کارگزاران در پایان در خصوص این شیوه تعامل دولت نهم با مجلس هشتم می‌نویسد: «نمایندگان مجلس هشتم به ویژه شخص علی لاریجانی در معرض آزمونی جدی برای مقابله با برخی از رفتارهای قانون‌گریز دولت قرار دارند و اینكه آیا آنها قصد دارند شیوه مجلس هفتم را در مقابل دولت نهم ادامه دهند یا یك گام به پیش خواهند گذاشت؟»

حمایت از لایحه تشدید مجازات‌ها در ایران
روزنامه رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «پاسخ به مطالبات اجتماعی» اقدامات دو سال گذشته قوه قضائیه و پلیس ایران در اجرای طرح امنیت اجتماعی را در راستای تحقق بخشی از خواسته‌های مردم از قانون ارزیابی می‌کند.

به اعتقاد سرمقاله‌نویس این روزنامه، تصویب یک فوریت از طرح تشدید مجازات‌ها از سوی مجلس هشتم، اجرای طرح امنیت اجتماعی از سوی پلیس و اعدام «اراذل و اوباش» از سوی قوه قضائیه اقداماتی است که مردمی از آن حمایت می‌کنند.

رسالت در عین‌ حال می‌نویسد که سیاست‌های دولت نهم در برخورد با انحرافات اجتماعی برخلاف سایر دولت‌های پیشین مبتنی بر کسب رای در انتخابات نبوده و دولت «فارغ از اينکه اين اقدام می‌تواند برای دولت هزينه داشته باشد ويا از محبوبيت دولت بکاهد در اسرع وقت تصميم خود را عملياتی» می‌کند.

این روزنامه در پایان تداوم طرح امنیت اجتماعی را موجب تعمیق اعتماد مردم به این‌گونه اقدامات دانسته و می‌نویسد: «مسير نهادينه شدن اين طرح با تصويب طرح تشديد مجازات افراد شرور بيش از گذشته هموار می‌شود و با تداوم آن ضمن ريشه کن شدن مفاسد اجتماعی، حقوق شهروندی و سلامت روانی مردم به بهترين شکل ممکن تامين می‌شود.»

مقایسه آثار خشکسالی در دولت‌های خاتمی و احمدی‌نژاد
روزنامه مردمسالاری در سرمقاله امروز خود با عنوان «خشکسالي و قطع برف» به مقایسه خشکسالی سال‌های نخستین دولت محمد خاتمی با خشکسالی‌های اخیر پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که در زمان دولت اول آقای خاتمی با وجود کم‌آبی و خشکسالی «مردم از نظر تامين برق با مشکل چنداني مواجه نشدند، اما امسال شرايط در اغلب نقاط کشور و حتي شهرهاي بزرگ به گونه‌اي است که هر روز شاهد حداقل دو نوبت قطع برق هستيم.»

مردمسالاری در بخش دیگری از سرمقاله خود وضعیت کنونی کشور را مشابه با وضعیت دوران جنگ هشت‌ساله ایران و عراق توصیف کرده و می‌نویسد: «آيا در چنين وضعيتي صلاح است کشوري همچون ايران با آب و هوايي چهار فصل و بهره‌گيري از منابع غني انرژي، در تامين نياز برق خود هم دچار مشکل باشد؟»

انتقاد از تعلل در معرفی وزرای دولت به مجلس
روزنامه اعتماد‌ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «كندن چاه و دزديدن منار» به معرفی نشدن سه وزیر دولت برای کسب رای اعتماد از مجلس واکنش نشان داده است.

این روزنامه با انتقاد از معرفی نشدن وزرا به مجلس می‌نویسد: «عدم معرفي وزير در وقت قانوني و استفاده از روش‌هاي نامعمول براي انجام چنين تاخيري، بي‌احترامي به ساحت قانون و خانه ملت است.»

اعتماد‌ملی در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به این‌که آقای احمدی‌نژاد به اندازه دیدار با گروه‌های اجتماعی برای معرفی وزیر اقتصاد به مجلس وقت نگذاشته است، می‌آورد: «معناي اين اقدام چگونه مي‌تواند تفسير شود؟ اينكه در اين اوضاع آشفته اقتصادي، مديري پيدا نمي‌شود تا سكان كشتي توفان‌زده اقتصاد كشور را در دست گيرد؟ يا اينكه نمي‌توان مدير و يا كارشناس قابل اعتمادي براي رئيس‌جمهور پيدا كرد؟»

به‌ نوشته این روزنامه دولت نهم در حالی در معرفی وزیر اقتصاد تعلل می‌ورزد که کشور خود را برای تحول اقتصادی اعلام شده رئیس‌جمهور آماده می‌کند و در این صورت باید پرسید: «چنانچه وزير اقتصاد آتي از اين تصميم حمايت نكند و يا با آن موافق نباشد، چه كسي پاسخگو است؟»

اعتماد‌ملی در پایان خطاب به دولت نهم می‌نویسد: «انتظار مي‌رود دولت شأن و حرمت مجلس را حفظ كند. اين روش‌هايي كه دولت نهم در سال‌هاي گذشته بارها از آن استفاده كرده، هرچند اگر دولت ادعا كند عامدا بدان تن درنداده، نتيجه محتوم آن خلع سلا‌ح قواي سه‌گانه است. دولت خواسته يا ناخواسته اعمالي انجام داده و مي‌دهد كه تفكيك و استقلا‌ل قوا را خدشه‌دار مي‌كند. ‌ با اين همه، انتظار از دولت آن است كه هرچه سريع‌تر بر اين بدعت خويش خط بطلا‌ن كشيده، وزير مربوطه را به مجلس هشتم معرفي كند. اقدامي كه دولت موظف به انجام آن است و نيازمند خواهش و استدعا نيست.»