رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۸۷

ایران نامزد عضویت در شورای امنیت شد

وزیر امور خارجه ایران با اعلام نامزدی این کشور برای عضویت در شورای امنیت سازمان ملل، از کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد خواست تا از این اقدام تهران حمایت کنند.

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از منوچهر متکی نوشت: «ایران برای عضویت غیر دائم در شورای امنیت سازمان ملل متحد در دوره ۲۰۰۹ ‬تا ۲۰۱۰‬ که انتخابات آن به زودی در نیویورک برگزار می‌شود، نامزد شده است.»

وزیر امور خارجه ایران این درخواست را امروز یکشنبه طی یک سخنرانی در نشست کارشناسان ارشد پانزدهمین اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در تهران، که امروز آغاز شده، مطرح کرد.

آقای متکی در این سخنرانی از تمام نمایندگان عضو جنبش عدم تعهد خواست تا از عضویت ایران در شورای امنیت حمایت کنند.

شورای امنیت (UNSC) یکی از ارکان سازمان ملل متحد است که وظیفه پاسداری از امنیت و صلح بین‌المللی را به عهده دارد.

شورای امنیت پنج عضو دائم و ۱۰ عضو انتخابی دارد. ریاست شورای امنیت نوبتی است و مدت آن یک ماه است.

آمریکا، بریتانیا، چین و فرانسه و روسیه پنج عضو دائم شورای امنیت را تشکیل می‌دهند که از حق وتو برخوردارند؛ اما اعضای غیر دائم که به مدت دو سال برگزیده می‌شوند، برای انتخاب شدن، نیازمند کسب آرای دو سوم ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل متحد هستند.

> شورای امنیت - دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا

ایران هیچ گاه پس از ۱۹۵۶ میلادی موفق نشده است تا یکی از ۱۰ کرسی موقت شورای امنیت، به عنوان اصلی‌ترین نهاد سازمان ملل را کسب کند.

وزیر امور خارجه ایران، ۱۴ تیرماه امسال در دیدار با نمایندگان ۵۷ کشور اسلامی از تمایل تهران برای عضویت در این شورا خبر داده بود.

ایران پیش از این در سال‌های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ میلادی در شورای امنیت به عنوان عضو غیر دائم حضور داشته است.


در همین رابطه:
درخواست ایران برای عضویت در شورای امنیت