رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۸۷

رییس اوپک: حل بحران ایران، قیمت نفت را کاهش می‌‌دهد

رییس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد که در صورت تقویت دلار و حل مناقشه هسته‌ای ایران، بهای نفت به ۷۰ تا ۸۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شکیب خلیل که وزیر انرژی الجزایر نیز هست، گفت: «در صورت رفع نگرانی‌ها در خصوص بحران ایران، بهای نفت کاهش می‌یابد.»


شکیب خلیل، رییس دوره‌ای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)

این هفته، قیمت نفت در لندن و نیویورک به حدود ۱۲۵ دلار در هر بشکه رسید.

در طول دو هفته گذشته، بهای نفت خام نزدیک به ۲۵ دلار کاهش داشته است.

گمانه‌ها در مورد حمله نظامی اسراییل یا آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران در ماه‌های اخیر باعث افزایش فزاینده نفت در جهان شد.

ایران نیز در تیرماه گذشته با آزمایش موشک‌های که اعلام شده برد آن‌ها تا تل‌آویو می‌رسد، باعث افزایش دوباره قیمت‌های جهانی نفت شد.

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران اعلام کرده است که مهم‌ترین عامل افزایش قیمت نفت، سیاست کشور‌های قدرتمند اقتصادی است.

وی دو هفته پیش از این در گفت و گوی زنده تلویزیونی گفته بود که سود حاصل از افزایش قیمت‌ها در جهان که بر اثر افزایش قیمت جهانی نفت است به جیب کشور‌های سرمایه‌داری می‌رود.

این در حالی است که محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در اوپک، پیش بینی کرده است در صورت ادامه روند کاهش ارزش دلار و افزایش تنش‌ها، بهای نفت در بازارهای جهانی به بشکه‌ای ۵۰۰ دلار برسد.

نماینده ایران در سازمان کشورهای تولید کننده نفت در گفت وگو با نشریه شهروند امروز هم‌چنین گفته است: «در صورت هر گونه حمله به ایران منطقه خاورمیانه با خطر مواجه خواهد شد.»

تنش در روابط ایران که چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان است، به گرانی بی‌سابقه بهای نفت خام دامن زده است.

در صورتی که جمهوری اسلامی به فعالیت هسته‌ای خود ادامه دهد، احتمال دارد که غرب دست کم تدابیر تنبیهی اقتصادی بیشتری را به کار بندد؛ گرچه نارضایتی روسیه و چین می‌تواند مانع از افزوده شدن تحریم‌هایی به سه مجموعه تحریم‌های نه چندان شدید شورای امنیت سازمان ملل شود.

آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان اخیراً پیشنهاد مذاکرات رسمی را در بسته پیشنهادی خود که شامل کمک به توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی در صورت تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران است، ارائه داده‌اند.

اورانیوم غنی شده برای تأمین سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای کاربرد دارد و در صورت پالایش بیشتر، می‌توان از آن در ساخت بمب هسته‌ای استفاده کرد.

قدرت‌های جهانی در نامه جداگانه‌ای با هدف هموار کردن مسیر چنین مذاکراتی، هم‌چنین پیشنهاد داده‌اند که اقدام برای اعمال تحریم‌های سخت‌تر را متوقف می‌سازند؛ مشروط بر این‌که تهران هرگونه توسعه بیشتر برنامه هسته‌ای خود را متوقف سازد.

اسراییل که تنها قدرت هسته‌ای خاورمیانه محسوب می‌شود، ممانعت از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای را وعده داده و آمریکا نیز به عنوان هم‌پیمان اسرائیل نیز اقدام نظامی را منتفی ندانسته است؛ اما می‌گوید که به دیپلماسی برای حل و فصل این مناقشه پایبند است.

اتحادیه اروپا ممکن است در مدت چند ماه آینده اتخاذ تدابیری را در چهارچوب قطعنامه ماه مارس شورای امنیت مورد بررسی قرار دهد.

این اتحادیه ماه پیش با اجرای یکی از تدابیر تحریمی سازمان ملل، دارایی‌های بزرگ‌ترین نهاد وام‌دهنده ایران یعنی بانک ملی را مسدود کرد.

ایران که از درآمدهای سرشار نفتی بهره‌مند شده است، تحریم‌ها را به عنوان گرفتاری‌هایی کوچک، کم‌اهمیت شمرده و تهدید کرده است که در صورت وقوع یک حمله نظامی، تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد.

تنگه هرمز گذرگاه ۴۰ درصد از نفت عرضه شده در جهان محسوب می‌شود.


در همین رابطه:
ربیس اوپک: بهای نفت به ۱۷۰ دلار می‌رسد
کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی