رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۸۷

هشدار روشنفکران آمریکا در خصوص حمله به ایران

خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی اعلام کرد که برخی از روشنفکران آمریکائی در نامه‌ای به باراک اوباما نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور از وی خواستند که در صورت پیروزی در انتخابات، به ایران به خاطر امتناع از توقف غنی‌سازی اورانیوم، حمله نکند.

این روشنفکران به آقای اوباما توصیه کرده‌اند که «اشتباه بوش در عراق» را مرتکب نشود.

این نامه در حالی منتشر می‌شود که باراک اوباما در سخنرانی‌های انتخاباتی خود همواره مواضع معتدلی در برابر ایران و مناقشه‌ هسته‌ای این کشور با غرب اتخاذ می‌کند.

ایران وغرب چندین سال است که بر سر برنامه هسته‌ای تهران مذاکرات فشرده‌ای را برای توقف غنی‌سازی از سوی جمهوری اسلامی آغاز کرده‌اند.

در آخرین دور از این مذاکرات، غرب طرح توقف در برابر توقف را مطرح کرده است.

در این طرح ایران به مدت شش هفته غنی‌سازی اورانیوم را متوقف خواهد کرد و در مقابل غرب نیز از تشدید تحریم‌ها صرفنظر می‌کند.

ایران دو هفته فرصت دارد که به این پیشنهاد پاسخ بدهد.

در نامه این روشنفکران که چهارم جولای در زی مگزین منتشر شده است، آمده است: «ما با نتیجه‌گیری محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافق هستیم که حمله نظامی به ایران بدترین احتمال ممکن است و منطقه را به گلوله‌ای از آتش تبدیل می‌کند.»

نویسندگان نامه با اعلام نگرانی از برخی گزارش‌ها در خصوص احتمال حمله اسرائیل و دولت جورج بوش به تاسیسات هسته‌ای ایران، خطاب به آقای اوباما نوشته‌اند: «ما از موضع شما در سال ‪ ۲۰۰۲‬علیه جنگ با عراق استقبال کردیم و از اظهارات شما در اوایل انتخابات مبنی بر استفاده از دیپلماسی در رابطه با ایران راضی هستیم.»

در بخش دیگری از این نامه که به امضای افرادی چون نوام‌ چامسکی رسیده، همچنین آمده است: «حمله به ایران بر خلاف منشور سازمان ملل است و بر خلاف قانون نیاز به اجازه کنگره برای آغاز جنگ دارد.»

این روشنفکران در عین حال اعلام کرده‌اند که تشویق اسرائیل برای حمله به ایران اقدامی «نابجا و غیر دمکراتیک» است.

در پایان این نامه این روشنفکران با اعلام حمایت از مواضع اوباما در قبال مناقشه هسته‌ای ایران، اعلام کرده‌اند که وی باید «علیه هرگونه اقدام به جنگ دولت بوش» سخنرانی کند.

این نامه از سوی مایکل البرت از زی نت، کتی البیسا رئیس اجرایی ابتکار حقوق اجتماعی اقتصادی ملی، جان امیدون از کهنه سربازان آمریکا برای صلح، استنلی آرونویتز استاد جامعه شناسی دانشگاه شهر نیویورک، روزالین باکساندال استاد دانشگاه ایالتی نیویورک، نوآم چامسکی استاد بازنشسته ام آی تی و ری کلوز افسر بازنشسته سازمان جاسوسی آمریکا- کارشناس مسائل خاورمیانه امضاء شده است.

این نامه که در این سایت برای امضای عموم قابل دسترسی است، تاکنون از سوی بیش از ۶۵۰۰ نفر امضا شده است.