رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۸۷

تحلیل تاجزاده از عدم حضور خاتمی در انتخابات

مصطفی تاج‌زاده عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی می‌گوید، در صورتی که محمد خاتمی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ایران شرکت نکند، محمود احمدی‌نژاد آینده مردم این کشور را تباه خواهد کرد.

خبرگزاری دولتی ایرنا که امروز پنجشنبه با طبقه‌بندی «محرمانه» این خبر را منتشر کرده، به ‌نقل از آقای تاج‌زاده که در جلسه شاخه جوانان حزب مشارکت سخنرانی می‌کرد، آورده است: «خاتمی باید نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود زیرا احمدی‌نژاد در چهار سال گذشته حال مردم را گرفت و در چهار سال بعد هم آینده مردم را تباه خواهد کرد.»

گمانه‌ها درباره حضور محمد خاتمی رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب در ماه‌های اخیر در حالی‌که کمتر از یک سال به آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری دهم در ایران باقی مانده، افزایش یافته است.

آقای خاتمی در واکنش به این گمانه‌ها گفته که تصمیم خود را گرفته، اما همچنان منتظر آینده خواهند ماند اما به اینکه آیا در انتخابات حضور خواهد یافت یا نه، اشاره نکرده است.

با این حال برخی فعالان سیاسی همچون مصطفی تاج‌زاده معتقدند: «اکنون ایران با تهدیدهایی روبه‌روست که با آمدن خاتمی می‌توان شرایط را عوض کرد.»

ایران به‌خاطر بی‌اعتنایی به درخواست‌ها برای توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحمل سه دور از تحریم‌ها شده است.

تهران هفته گذشته در ژنو با خاویر سولانا مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا بر سر بسته‌های پیشنهادی دوطرف گفتگوهائی را انجام داده که نتایج آن قرار است تا دوهفته دیگر مشخص شود.

در صورت امتناع ایران از قبول مفاد بسته پیشنهادی غرب پیش‌بینی می‌شود تحریم‌های گسترده‌تری علیه این کشور از سوی اروپا اعمال شود.

آمریکا و اسرائیل هم که مخالف برنامه غنی‌سازی ایران هستند توسل به زور را رد نکرده‌اند.

آقای تاج‌زاده با اشاره به این تهدیدات، می‌افزاید: «ایران در مظان تهدید و تهاجم قراردارد و تنها با حضور خاتمی است که خطر از کشور دور خواهد شد.»

آن‌طور که خبرگزاری دولتی ایرنا از سخنرانی آقای تاج‌زاده گزارش کرده، وی معتقد است: «دغدغه بسیاری از علما و بزرگان ما، آمدن و یا نیامدن خاتمی در انتخابات است.»

خاتمی از سال‌ ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ دو دوره چهارساله رئیس‌جمهور ایران بود.

برخی جریان‌های سیاسی از قبیل کارگزاران ایران اسلامی و مجمع روحانیون مبارز اعلام کرده‌اند که از آقای خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت می‌کنند.

تاج‌زاده اما می‌گوید که نامزد‌ اصلاح‌طلبان برای رسیدن به این مقام باید از هفت‌خوانِ «رد صلاحیت‌ها»، «اقدامات تخریبی صدا و سیما»، «حزب پادگانی»، «پرداخت ۵۰۰‬هزار تومان به مردم»، «یکی بودن مجری و ناظر انتخابات»، «آقای جنتی و شورای نگهبان» و «مردم و فضای دمکراسی جامعه» عبور کند.

وی می‌افزاید: «علاوه بر هفت خان ما وسایل ارتباط جمعی و روزنامه برای تبلیغات نداریم ولی با پشتوانه مردم همه آن موارد را خواهیم شکست.»

آقای تاج‌زاده در عین حال گفته که محمد خاتمی نقطه اشتراک سه عنصر اسلامیت، ایرانیت و جمهوریت است.


در همین رابطه:
حمله مشاور احمدی‌نژاد به خاتمی
حمایت کارگزاران از حضور خاتمی در انتخابات
خاتمی: سیاست بازنشستگی ندارد

نظرهای خوانندگان

"آقای تاج‌زاده در عین حال گفته که محمد خاتمی نقطه اشتراک سه عنصر اسلامیت، ایرانیت و جمهوریت است." آقای تاجزاده نمی‌دانند مردم جمهوریت می‌خواهند و ایرانی هستند و اسلامیت سیاسی را تجربه کردند و نمی‌خواهند و می‌دانند هرنوعش با جمهوریت تضاد دارد!!

-- خاطره‌ها ، Jul 24, 2008 در ساعت 12:13 PM

movafegh nistam, agar intor bud aghaye ahmadi nejad 17 melyun ray nemiavord!

-- بدون نام ، Jul 24, 2008 در ساعت 12:13 PM

man shakhsan hame jo0re poshte raees jomho0r sabeghe iran hastam !!!

-- cna ، Jul 25, 2008 در ساعت 12:13 PM

مینو جان حرف شما درست است ولی در میان نیروهای موجود آقلی خاتس بهترین گزینه است که می تواند با عقلانیتی که در این رژیمحکم کیمیا را دارد بسیاری از مشکلات داخلی و تهدیدهای خارجی را از سر ملت ایران رفع کند و چهار سال ویرانگری البته جبران ناپذیر احمدی نژاد را تا حدودی جبران کند

-- مهتاب ، Jul 25, 2008 در ساعت 12:13 PM

مردم ایران نمی دانند که چه می خواهند. به سراغ آنها بروید، خواهید دید که حتی اسلامیت یا اسلامیت سیاسی هم هنوز بسیاری طرفدار دارد! مردم ایران حتی از ایرانیت خود هم تعریف درستی ندارند! هم اکنون خطر باقی نماندن جمهوریت است و ما با حذف اسلامیت از جمهوریت و ایرانیت فاصله داریم.

-- فرهت ، Jul 26, 2008 در ساعت 12:13 PM