رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۸۷

آقازاده: روابط ایران و آژانس عادی است

غلام‌رضا آقازاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از دیدار با محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که روابط تهران و آژانس در شرایط عادی به‌سر می‌برد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران این موضوع را در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا در مورد «زمان عادی شدن موضوع ايران در نشست‌های شورای حکام» ابراز کرد.

آقای آقازاده که امروز پنجشنبه برای دیدار با آقای برادعی به وین سفر کرده، گفت: «در بحث هسته‌ای، دو طرف پیام‌های یکدیگر را گرفته‌اند و فکر می‌کنم مذاکرات در قالبی کاملاً متعهدانه شروع خواهد شد.»

اظهارات آقای آقازاده پس از دیدار یک ساعته با آقای برادعی، توسط خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) منتشر شده است.

بهار سال گذشته ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند دور مذاکره انجام دادند که محور اصلی آنها راه‌های رفع اختلاف نظر درباره «تحقیقات احتمالی» ایران در زمینه فناوری‌های نظامی هسته‌ای بود.

به گفته این مقام ایرانی، طرفین مذاکره خود را برای وارد شدن به مذاکره‌ای جدی آماده می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین افرود که در مذاکرات ژنو از سوی ایران و غرب یک نقشه راه ارائه شده که بررسی مفاد آنها نیاز به زمان دارد.

ایران و غرب شنبه هفته‌جاری دو دور مذاکرات در مورد مناقشه هسته‌ای این کشور داشته‌اند که نتایج آن تا دوهفته آینده مشخص خواهد شد.

غرب از ایران خواسته تا پاسخ مشخصی به بسته مشوق‌هایی که ماه گذشته از سوی خاویر سولانا رئیس سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا تحویل مقامات تهران داده شده، بدهد.

در این بسته پیشنهاد شده تهران به مدت شش هفته غنی‌سازی را متوقف و غرب نیز در قبال این از گسترش تحریم‌ها صرفنظر کند.

آقای آقازاده همچنین اظهار امیدواری کرد که بسته‌های پیشنهادی طرفین در نهایت به نقطه مشترکی برای تأمین خواسته‌هاشان برسد.

وی افزود: «موضوعات بسته‌ های پیشنهادی از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر مذاکرات بر مبنای آن شروع شود، مسایلی مانند خاورمیانه از جمله لبنان، افغانستان و عراق، موضوع انرژی و افزایش قیمت نفت مورد رسیدگی جدی قرار می‌گیرد.»


در همین رابطه:
سولانا: اروپا آماده تحریم بیشتر ایران است
احمدی‌نژاد: ایران ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد
انتشار پیشنهاد تهران در مذاکرات ژنو
هشدار رایس در مورد اقدامات تنبیهی بیشتر
جلیلی: در ژنو حرفی از تعلیق نشد
خرسندی مقامات ایران از مذاکرات ژنو

نظرهای خوانندگان

در حالی که هرروز به مشکلات مردم اضافه می شود این اقایان واقازادگان یکی بعد از دیگری مسایل هسته ای را بهانه کرده و بخرج ما ملت غیور! مرتب در حال سفر و شیرین زبانی اند. تا کی باید تحمل کرد؟

-- بدون نام ، Jul 24, 2008 در ساعت 12:58 PM

تیتر و محتوای خبر شما ( و بی بی سی ) با تیتر و محتوای خبر رادیو فردا در همین رابطه بسیار تفاوت دارد و رادیو فردا از پايان همکاری ايران با آژانس درباره «مطالعات ادعايی» و نگرانی یک سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا در این باره خبر داده است!
آخر معلوم نشد که حرف کدامیک از شما درست است! ولی حقیقت پشت ابر نمی ماند و هر خبرگزاری و رسانه ای که جهت دار و مغرضانه تیتر بزند و به میل و دیدگاه سیاسی ِ خود خود خبر را جمع و جور کند، نمره ی مردودی از مردم خواهد گرفت!

-- مهرداد ، Jul 24, 2008 در ساعت 12:58 PM