رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۸۷

«مانور سه‌جانبه برای تمرین محاصره دریایی ایران»

خبرگزاری نووستی روسیه از آغاز یک مانور مشترک دریایی از سوی کشور‌های آمریکا، بریتانیا و فرانسه در ۲۱ ژوئیه خبر داد که هدف از آن تمرین محاصره دریایی ایران اعلام شده است.

این مانور آن‌طور که نووستی اعلام کرده است برای آمادگی هرچه بیشتر غرب در صورت امتناع ایران از درخواست‌ها برای توقف غنی‌سازی در حال انجام باشد تا بتواند از این طریق جمهوری اسلامی را به‌طور کامل محاصره دریایی کند.

این خبرگزاری در عین حال پیش‌بینی کرده که تا پایان تابستان سال‌جاری دولت محمود احمدی‌نژاد ممکن است در وضعیتی بسیار دشوار قرار بگیرد.

خبرگزاری نووستی می‌گوید این گزارش را براساس خبری از پایگاه اینترنتی «میگ‌نیوز» اعلام می‌کند.

آن‌طور که این پایگاه خبری اعلام کرده، در صورتی که ایران با درخواست‌ها برای توقف غنی‌سازی اورانیوم مخالفت کند با تحریم‌های شدید‌تری مواجه شده و این کشور از طریق دریا محاصره خواهد شد.

هنوز هیچ‌یک از مقامات سه‌کشور مزبور که گزارش شده اقدام به برگزاری این مانور دریایی کرده‌اند، واکنشی به آن نشان نداده‌اند.

براساس این گزارش، در صورت محاصره دریایی ایران، واردات ۴۰ درصد بنزین و ۱۰۰ درصد سوخت هواپیماهائی این کشور مشمول تحریم‌ها خواهد شد.

خبرگزاری نووستی همچنین اعلام کرده است: «از آغاز محاصره نیروهای ویژه آمریکا، فرانسه و انگلیس چند جزیره را در تنگه هرمز اشغال خواهند کرد که اکنون تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارند.»

این خبرگزاری می‌افزاید: «در مرحله اول محاصره، تنها از راه‌یافتن سوخت به ایران جلوگیری خواهد شد، اما سایر کالاها، از جمله مواد غذایی و پزشکی آزادانه به کشور راه خواهند یافت.»

شورای امنیت سازمان ملل‌متحد تاکنون سه دور از تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی به‌خاطر بی‌اعتنائی به درخواست‌ها برای توقف غنی‌سازی اورانیوم اعمال کرده است.

کشور‌های غربی با ارائه یک بسته پیشنهادی به ایران اعلام کرده‌اند که با توقف شش هفته‌ای غنی‌سازی آنها هم متعهد خواهند شد تا تحریم‌ها را افزایش ندهند.

محمود احمدی‌نژاد امروز چهارشنبه در واکنش به این درخواست‌ها اعلام کرده است که ایران هرگز از منافه هسته‌ای خود ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد کرد.

غرب به همراه آمریکا به این دو هفته فرصت داده است تا پاسخ نهائی به این درخواست‌ها را ارائه کند.

پیش‌بینی می‌شود در صورت امتناع ایران از این درخواست‌ها، دور جدید تحریم‌ها علیه این کشور آغاز شود.

سخنگوی کاخ‌سفید نیز در هفته‌جاری وپس از اتمام مذاکرات ژنو به مقامات ایران گفته است که از بین دو گزینه همکاری و رویارویی باید یکی را انتخاب کنند.

نظرهای خوانندگان

ز از منافه هسته‌ای خود ذره‌ای عقب‌نشینی نخواهد
manzoor manfe`e ast?

-- Yousefi ، Jul 23, 2008 در ساعت 10:17 AM

امريكا و انگليس و فرانسه غلط ميكنند جزاير ايراني را اشغال بكنند و يا ايران را مورد محاصره قرار بدهند. ما از اخوندها راضي نيستيم ولي امريكا هزار بار بدتر است.

-- اميد ، Jul 23, 2008 در ساعت 10:17 AM

جوک می گویید خودتان هم می دانید. جمهوری اسلامی به مدد اپوزیسیون نا اهل اش و مردم بی حافظه اش در قوی ترین دوران خود به سر می برد.

-- rezar ، Jul 23, 2008 در ساعت 10:17 AM

محاصره دریایی ایران !
این هم از همان نوع جوسازی رسانه ای ست که غرب به موازات مذاکرات خود با ایران پیش می برد - ( چماق - هویج ! ) - و هدف از آن شیرین تر جلوه کردن مذاکرات و بسته پیشنهادی برای مقامات جمهوری اسلامی و در نتیجه سر تسلیم فرود آوردن در مقابل آنهاست؛ اما بار ها ثابت شده است که این گونه جوسازی ها نه تنها برای مقامات جلوه ای ندارد بلکه باعث پشتیبانی بیشتر مردم از سیاست های جمهوری اسلامی می شود.
اشغال جزایر ایرانی در خلیج فارس آن هم توسط سه کشور غربی برای هیچ ایرانی
قابل درک نیست.
متاسفانه غرب در جهت گیری سیاسی برای همسو کردن افکار عمومی ایران در زمینه هسته ای با خود بسیار خام و ابتدایی عمل کرده است .

-- امین کیا ، Jul 23, 2008 در ساعت 10:17 AM

هیچ جای نگرانی نیست، آمریکا کلاً عرضه اشغال کردن ندارد، و اگر جایی را بگیرد پس میدهد، فقط اعراب هستند که اشغال میکنند و پس از مدتی مردم آن منطقه را نیز با خود موافق میکنند.

-- حسین ، Jul 24, 2008 در ساعت 10:17 AM

gharb gharar nist bar ma dictatori konad! dar on zaman tamame donya ba ma jang dasht va bakhshi az keshvar eshghal bood.hamin be estelah opposition ke be khodesh laaghal forsate tahsil dar kharej ra nadad; emrooz harfhayi mizanad ke namarboot ast;
agha! vaze iran bad nist.vali moshkelate khodesh ra ham darad.hasht sal jang;si sal tahrim;roshde jamiyate sad darsad;beravid va bebinid;man ham mesle hame si sal ast ke kharejam vali miravam va mibinam.faghr hast vali servat ham hast;jang va hozoore amrika dar iran ma ra bichareh khahad kard; bar table jang nakoobim. az tahlilhaye janebdaraneye gharbi ham fasele girim. iran alaraghme hame darad ghavi mishavad va akhoond ham meyl darad khod ra kam kam kenar keshad.

-- Doctor nikfam ، Jul 24, 2008 در ساعت 10:17 AM