رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۷

چکیده‌ سرمقاله‌های مطبوعات

دستگيري رادووان كارادزيچ
روزنامه اعتماد‌ ملی در سرمقاله امروز خود با عنوان «دستگيري كارادزيچ؛ وقتي تاريخ درس مي‌دهد» به خبر دستگیری این رهبر سابق صرب‌ها واکنش نشان داده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه می‌نویسد: «دست تقدير هميشه از جايي بيرون مي‌آيد و عدالت هيچگاه خود را در برابر ظلم نمي‌بازد.»

این روزنامه می‌نویسد که کارادزیج 13 سال پیش «به افراد مسلح خود دستور داد تا مردان و پسران مسلمان بوسنيايي را به جرم مسلمان بودن از ميان ببرند و در كمتر از 7 روز هم اين كار بايد انجام مي‌شد.»

اعتماد‌ملی در ادامه سرمقاله خود می‌افزاید: «كارادزيچ و همكاران او اين كار را در قلب اروپاي متمدن انجام دادند كه داعيه‌دار حقوق انساني و حمايت از نوع بشر هستند.»

این روزنامه در ادامه به سرنوشت کسانی که دستشان به خون مردمان بیشماری آلوده شده، می‌نویسد: «از زمان جنگ دوم جهاني تا امروز آنهايي كه خون بي‌گناهان را به خاطر مطامع خود بر زمين ريختند، يا گرفتار عدالت الهي شدند و يا اينكه در دامي كه خود گسترده بودند، گرفتار آمدند.»

اعتماد‌ملی در پایان آورده است: «قيافه كارادزيچ هنگام دستگيري، شباهت تام و تمامي به چهره صدام هنگام دستگيري داشت. تجربه‌اي كه به نظر مي‌رسد بايد درسي براي ديگر ديكتاتورها و آدم‌كشان جهان باشد.»

تشریح سیاست‌های ایران در قبال آمریکا در خاورمیانه
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «چالش راهبردي در مواجهه آمريكا و ايران» به بررسی مواضع چندماه اخیر مقامات آمریکا در برابر ایران و باید‌های مقاومت جمهوری اسلامی در اینباره پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه سیاست‌های آمریکا در برابر ایران را دچار نوعی «آشفتگي» دانسته و می‌نویسد: «این مسئله بيانگر تنازل پي درپي در مواضع پيشين آمريكا» است.

کیهان در بخش دیگری از سرمقاله خود به تشریح سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه برای مستحکم کردن مواضع خود در برابر کشور‌هائی همچون ایران پرداخته و به مسئولان جمهوری اسلامی توصیه می‌کند: «بر همين اساس ما به عنوان طرف اصلي اين دعوا از يك سو بايد به در گرانبها و بي بديل و سرنوشت ساز خاورميانه توجه كنيم و همه توان خود را براي انطباق آن با منافع ملت هاي اين حوزه به كار بگيريم و هر هزينه‌اي را در برابر تحقق آن، كه سرنوشت آينده اسلام و مسلمين را مشخص مي كند، بپذيريم.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود تاکید می‌کند که جمهوری اسلامی در سال‌های‌ آتی باید در برابر سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه ایستادگی کند تا بتواند «نقش بسيار تعيين كننده‌اي در شكل گيري خاورميانه اسلامي» داشته باشد.

کیهان در پایان مقامات آمریکائی را تهدید کرده است که در صورت حمله به ایران با پاسخ «غیرمتعارف» جمهوری اسلامی مواجه خواهند شد.

آغاز طرح تحول اقتصادی از سوی دولت نهم
روزنامه‌رسالت در سرمقاله امروز خود با عنوان «رئيس‌جمهور دوران گذار» به نقد عملکرد فعلی دولت محمود احمدی‌نژاد پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه می‌نویسد: «احمدی‌نژاد رئيس جمهور دوران گذار است. گذار از مصلحت انديشی‌های سياسی به تصميم گيری‌های بزرگ و قانونی براى پيشرفت کشور و خدمت صادقانه به مردم.»

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله خود با اشاره به برنامه‌ تحول اقتصادی دولت در ماه‌های آینده می‌آورد: «آن‌چه که امروز در ايران تحت عنوان تحول اقتصادی با مديريت دولت نهم در حال انجام است محصول يک توافق عمومی بر ضرورت پيشرفت و بازنگری در سياست‌های اقتصادی است.»

رسالت همچنین می‌نویسد که دولت نهم «در پايبندی بی‌هياهو به الزامات برنامه‌های توسعه و چشم انداز بيست ساله ممتاز است.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد: «دولت نهم اين شجاعت را دارد که به خاطر منافع کلان کشور مطامع زودگذر سياسی را فدا کند و مطمئن است که اين از خودگذشتگی برای افکار عمومی باهوش ايران قابل فهم است.»