رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۷

اروپا از حمله نظامی به ایران حمایت نمی‌کند

اتحادیه اروپا اعلام کرد که از حمله نظامی به ایران حمایت نخواهد کرد و خواستار مذاکرات بیشتر برای حل و فصل نگرانی‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای تهران است.

این موضوع در نشست روز سه‌شنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل عنوان شد که در آن وزیران خارجه اروپایی به بررسی نشست روز شنبه مقامات ایرانی با خاویر سولانا در ژنو پرداختند.

در پی مذاکرات روز شنبه ژنو، قرار است ایران ظرف دو هفته به پیشنهادات قدرت های جهانی و خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص وضعیت برنامه هسته‌ای خود پاسخ دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس از بروکسل، دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا گفت که بریتانیا و دیگر کشورهایی که در مذاکره با ایران شرکت دارند صد‌درصد بر یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای تهران تمرکز کرده‌اند.

آقای میلیبند افزود که در حال حاضر همه چیز به پاسخ ایران بستگی دارد و ایران باید در خصوص پاسخگویی به پرسش‌ها درباره برنامه‌های غنی‌سازی اورانیوم این کشور جدی باشد.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه قطعنامه تحریم علیه ایران صادر کرده و کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا و گوردون براون نخست وزیر انگلیس تهدید کرده‌اند در صورتی که ایران پیشنهادات اخیر بین‌المللی را رد کند تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور اعمال خواهند کرد.

کشورهای عضو گروه ۵+۱ شنبه گذشته در ژنو به ایران پیشنهاد کردند که این کشور غنی‌سازی اورانیوم را در سطح کنونی آن حفظ کند و در مقابل این کشورها نیز از تشدید تحریم‌ها علیه ایران صرفنظر کنند.

نشست روز شنبه در ژنو، به رغم حضور ویلیام برنز معاون ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، به پیشرفت موثری منجر نشد و پس از آن کشورهای عضو گروه ۵+۱ خواستار پاسخ روشن ایران به پیشنهادات اخیر طی ۱۵ روز آینده شده‌اند.

این گزارش حاکی است، در صورتی که ایران از غنی‌سازی اورانیوم صرف‌نظر نکند و همچنان به درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد بی‌توجه باشد آمریکا و اسرائیل حمله نظامی به ایران را منتفی ندانسته‌اند.


در همین رابطه:
هشدار رایس در مورد اقدامات تنبیهی بیشتر
جلیلی: در ژنو حرفی از تعلیق نشد
ناهار سه‌جانبه ایران، اروپا و آمریکا در ژنو
برنز: ایران از فرصت تاریخی مذاکرات استفاده کند
روسیه ایران را به همکاری با آژانس فراخواند
سعید جلیلی عازم ژنو شد

نظرهای خوانندگان

ایران خود را برای هر حالتی آماده کرده است
ولی در همه حالات غنی سازی حذف نمیشود
اگر مذاکرات نیز به نتیجه لازم نرسد در ایران آنقدر اعتماد به نفس وجود دارد که راه حلهای خشن تری مورد بررسی قرار گیرد چون در بهترین شرایط سی سال گذشته هستیم و میتوانیم بعضی شعارهای قدیمی را زنده کرده و با تمام قدرت از آنها دفاع کنیم

-- بدون نام ، Jul 23, 2008 در ساعت 04:23 PM

آقای بدون نام با کدام قدرت می فرمایید با تمام قدرت؟؟ در آن زمان دست پروردگان حکومت شاهنشاهی و به قول شما ستم شاهی سی ملیون جوانمرد سی ملیون عاشق ایران در آن زندگی می کردند و شما و همفکرانتان حد اکثر سو استفاده را از آنها کردید. و اما امروز در حکومت شصت و پنج ملیونی ایران دست کم چهار ملیون معتاد بدخیم داریم ده ملیون لات و قمه کش و شمشیر کش داریم بیست ملیون بیخیال داریم بیست ملیون مخالف سرسخت داریم و البته چند ملیون هم میلیارد و مفت خور داریم و بعد چند نفر هم پیش مرگ امام خامنه ای
پس با کدام قدرت شما می خواهید جلو آمریکا و غرب بایستید؟؟ برادر رجز خوانی هم حد و اندازه و قواره ای دارد. شما با مردم ایران چنان معامله ای کرده اید که آرزویش این است که روحانیت را بخاک ذلت ببیند. آروزیش این است که سپاه و بسیج نابود شود. و البته من هم با ذلت روحانیت مخالفم و هم با نوبابودی سپاه و بیسج ولی بدبختانه این طور است.
برو تا سر کوچه و از مردم سراغ بگیر تا ببینی من راست می گویم یا شما!!
با احترام

-- نقی از تهران ، Jul 23, 2008 در ساعت 04:23 PM