رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۸۷

وزیرنفت: توتال در ایران می‌ماند

غلامحسین نوذری وزیر نفت ایران در تلاش برای نشان دادن بی‌اعتنایی تهران به برخی سخنان مبنی بر انزوای فزاینده کشورش گفت که شرکت فرانسوی توتال اعلام کرده است می‌خواهد به کار در ایران ادامه دهد.

به گزارش امروز سه‌شنبه خبرگزاری مهر آقای نوذری که در حاشیه اولین کنفرانس پتروشیمی ایران در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: «با توجه به نیاز اروپا به گاز ایران شرکت‌هایی همانند توتال به سادگی از همکاری با ایران صرف‌نظر نمی‌کنند.»

کارشناسان صنعتی اعلام کرده‌اند که شرکت‌های غربی با وجود ذخایر عظیم نفت و گاز در ایران به سبب تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای بحث انگیز تهران به طور فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاری در جمهوری اسلامی نگران هستند.

کریستوفر دو مارژری مدیر اجرایی ارشد توتال این ماه گفته بود که شرکتش به سبب تنش‌های سیاسی فعلاً در یک طرح گازی ایران سرمایه گذاری نمی‌کند.

برخی رسانه‌های جمعی ابتدا این سخنان را اینطور تلقی کردند که توتال انصراف داده است، اما دو مارژری از آن پس گفت که هنوز به طرح گازی پارس جنوبی علاقه‌مند است.

به گزارش خبرگزاری شانا، آقای نوذری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره خبرهایی مبنی بر انصراف توتال گفت: «از ابتدا هم می‌دانستیم که خروج توتال از ایران اظهارات رسانه‌ای است و مدیرعامل توتال به صورت رسمی اعلام کرد که ما به حضور و تعهدهای خود در ایران پایبند هستیم.»

نوذری در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگاران گفت که شرکت‌های دیگری از جمله شرکت اینپکس ژاپن خواستار سرمایه‌گذاری در ایران و حفظ سهام خود در حوزه نفتی بزرگ آزادگان شده‌اند.

نوذری افزود: «هفته گذشته نامه‌ای از وزارت تجارت و انرژی ژاپن دریافت شد که براساس آن سهم اینپکس حفظ شود و ما نیز با این درخواست موافق هستیم.»

نوذری همچنین گفت که شرکت گازی گازپروم روسیه یکی دیگر از طرف هایی است که به سرمایه‌گذاری در ایران علاقه دارد.

الکسی میلر مدیر ارشد گازپروم این ماه برای گفتگو درباره سرمایه‌گذاری‌های جدید با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران دیدار کرد.

اقتصاددانان غربی می‌گویند تحریم‌ها به ایران ضربه زده است ولی مقامات ایران اغلب تأکید می‌کنند تحریم‌ها تاثیر چندانی بر فعالیت‌های اقتصادی این کشور نداشته است.


در همین رابطه:
توافقنامه گازی ایران با گازپروم روسیه
وزیر نفت: بدون توتال ادامه می‌دهیم
توقف سرمایه‌گذاری جدید توتال در ایران
ضرب‌الاجل ایران برای کرسنت و توتال

نظرهای خوانندگان

میدان گازی عسلویه در جنوب استان بوشهر با کشور قطر مشترک می باشد این شیخ نشین بعلت روابطش با امریکا وشرکت های امریکایی برداشت از این میدان را به حداکثر تولید رسانده وصادراتش چند برابر ایران است.متاسفانه کشور ایران بخاطر مسایل سیاسی وتحریم جهانی نتوانسته بهربرداری خوبی ازاین میدان مشترک داشته باشد.وچقدرتا بحال ضررکرده که حق این مردم خوب نبوده مردم بیچاره بافقر دست وپنجه نرم میکنند وسیاستمدارمان ما لج ولج بازی بخاطر مسله ی پوچ غنی سازی این قطب اقتصادی را خوابانداند کارگران را بی کاروهم اکنون عسلویه با 20 درصد رشد پیش میرود.اکثر کشورهای خارجی کار را تعطیل کرده وعسلویه به حال خود رها کرده و رفته اندشرکت توتال هم شامل این تحریم میباشد .ای کاش خرد دراین کشور جای خود را پیدا می کرد ؟

-- پری ، Jul 22, 2008 در ساعت 01:31 PM