رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۸۷

اعتراض به «وضعیت بحرانی دانشگاه‌های ایران»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، با انتقاد از بازداشت ۱۷ دانشجو از سوی مقامات امنیتی جمهوری اسلامی، این اقدام را روشی برای «ارعاب و ساکت نگهداشتن جامعه دانشگاهی» این کشور اعلام و وضعیت کنونی دانشگاهیان را «بحرانی» خوانده است.

این بیانیه امروز سه‌شنبه پس از آن منتشر شد که گزارش‌ها در ایران حکایت از بازداشت بیش از ۱۷ دانشجو در دانشگاه‌های مشهد، تهران و بندرعباس می‌کند.

این کمپین در بیانیه خود می‌آورد: «بعد از سال‌ها سرکوب، مقامات رسمی هنوز نمی‌خواهند حقوق مشروع دانشجویان فعال مدنی و سازمان‌های دانشجویی را به رسمیت بشناسند.»

براساس این گزارش، کمپین اعلام کرده که دو دانشجو در تهران و ۱۲ دانشجو در مشهد طی هفته‌های جاری به اتهام‌های گوناگون بازداشت شده‌اند.

متن کامل را بخوانید

محمد هاشمی و بهاره هدایت دوتن از اعضای دفترتحکیم وحدت هستند که در بیانیه این کمپین به دستگیری آنها به اتهام «رابطه با ضد انقلاب» اشاره شده است.

این کمپین همچنین نام ۱۲ دنشجو را که در از ماه گذشته تاکنون در شهر مشهد بازاشت شده‌اند را منتشر و افزوده است: « خیلی طعنه آمیزاست که فعالان حقوق بشری که می‌خواهند موضوع بازداشت‌های خودسرانه را دنبال کنند خود قربانی همان روش‌ها می‌شوند.»

اشاره کمپین به بازداشت گروهی از دانشجویان است که برای پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان کمیته‌ای به‌نام «تحقیق وگزارش در خصوص بازداشت‌های خودسرانه» تشکیل داده‌اند.

«کمیته دانشجویی پیگیری بازداشت‌های خودسرانه» از سوی محسن ابوترابی از دانشگاه پیام نور مشهد، سعید اکبری از دانشگاه بیرجند، مهدی قدسی از دانشگاه فردوسی مشهد، محمد میزبان از دانشگاه آزاد مشهد و علی قلی‌زاده از دانشگاه شاهرود، تشکیل شده است که هم‌اکنون بسیاری از آنان در بازداشت به‌سر می‌برند.

با این حال این کمیته اعلام کرده که تا آزادی همه بازداشتی‌ها به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

این کمیته پس از آن راه‌اندازی شد که ۲۴ خرداد ماه امسال، جمعی از شهروندان تهران و مشهد در اعتراض به گرانی کالا و خدمات در ایران تجمع اعتراض‌آمیز برپا کردند که در نهایت با دخالت نیروهای پلیس و گاردهای ضد شورش پلیس برخی از آنها دستگیر شدند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر درایران از مقامات قوه قضاییه و نیروهای امنیتی خواسته است که فوراً بازداشت‌شدگان یاد شده را آزاد کنند و به آزار و اذیت وتعقیب فعالان مدنی دانشجویی پایان دهد.

آن‌طور که در بیانیه این کمپین آمده است: «دانشگاه های ایران امروز پس از سال‌ها سیاست‌های سرکوب‌گرایانه و انکار بدیهی‌ترین حقوق دانشگاهی در آستانه یک بحران جدی قرار دارند.»


در همین رابطه:
بازداشت پنج دانشجوی دیگر در مشهد
بازداشت پنج دانشجو در مشهد
نگرانی آمریکا از دستگیری دانشجویان در ایران