رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۸۷

تأیید سه مورد کودک آزاری در زنجان

بهزیستی استان زنجان گزارش‌ها در مورد آزار و اذیت سه کودک یتیم «مرکز نگهداری کودکان مهر» این استان را تأیید و اعلام کرد که اطلاعی از هویت عاملان این حادثه ندارند.

برخی رسانه‌ها امروز دوشنبه گزارش کرده‌اند که بر روی بدن سه کودک یتیم که در مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست نگهداری زنجان نگهداری می‌شوند، آثار داغ دیده شده است.

نام این کودکان زهرا، مریم و محمدمهدی اعلام شده است.

رسول سیدی فرد سرپرست بهزیستی استان زنجان در گفتگو با خبرگزاری فارس این خبر را تأیید کرده است.

آقای سیدی‌فرد احتمال داده است که این اتفاق از سوی یکی از خدمه این مرکز روی داده باشد. وی بدون اشاره به نام این فرد تنها گفت که وی زن بوده و دارای ۱۸ سال سابقه فعالیت در این مرکز است.

براساس گفته این مسئول بهزیستی، مربی شیفت این مرکز نیز از مقام خود برکنار شده است.

سرپرست بهزیستی استان زنجان در ادامه با اشاره به این‌که این قبیل کارها در مراکز اتفاق می‌افتد، افزود: «بسیاری از مواقع اتفاقاتی این چنینی هرگز گفته نمی‌شود.»

وی در عین حال گفت که این کودکان بد سرپرست هستند نه بی‌سرپرست.

بهزیستی استان زنجان همچنین در بیانیه به خاطر جریحه‌دار شدن افکار عمومی از این اقدام، از مردم ایران عذرخواهی کرده است.

لینک‌های مرتبط رد بالاترین

این در حالی است که نبی‌الله عشقی ثانی قائم مقام معاونت اجتماعی بهزیستی اعلام کرده است: «از تنبیه و داغ کردن ۳ کودک یتیم در مرکز نگهداری کودکان مهر زنجان خبر ندارم و چنین اتفاقی غیر‌ممکن است.»

حسین خادم الحسینی، مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان بهزیستی نیز با تأیید این خبر به خبرگزاری ایسنا گفت: «این موضوع ظرف چند روز گذشته در دستور کار فوری کارشناسان دفتر بازرسی سازمان قرار گرفته و در این رابطه مسئول مرکز، مربی و کارگر خدماتی متهمان اصلی هستند.»

وی آثار سوختگی در ناحیه صورت و کمر دو کودک پنج و شش ساله این مرکز را که تصاویر آن به صورت گسترده‌ در سایت‌های اینترنتی منتشر شده است را نیز تأیید کرد.

براساس آمارهای سال ۱۳۸۴، در ایران ۶ هزار و ۷۶۵ کودک در ۳۷۴ مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست نگهداری می‌شوند که ۱۹.۸ درصد کودکان بی‌سرپرست در این مراکز توسط والدین خود رها شده‌اند و دلیل اقامت ۱۹ درصد عدم صلاحیت، ۱۴.۴ درصد فوت، ۱۲.۳ درصد جدایی، ۳.۷ درصد بیماری روانی، ۳.۳ درصد مفقودالاثر شدن و ۹.۳ درصد زندانی شدن والدین و ۱۷.۵ درصد سایر علل و عوامل است.

نظرهای خوانندگان

آقایون، خانوما اگه من از دنیا بی خبرم یکی بهم بگه.
این اولین باری است که در ایران برای یک مساله انسانی صحبت از جریحه دار شدن احساسات عمومی و یا عذر خواهی به خاطر مسایلی این چنینی و یا حتی برکناری از کار را می شنوم.
تا حالا هر وقت صحبت از جریحه دار شدن احساسات بود مساله مربوط می شد به خانواده شهید، جنگ، ولایت فقیه، یا یک چیز سیاسی و روزنامه کیهان هم صاحب تشخیص بود که چه وقت احساسات جریحه دار شد و چه وقت نشد.

-- نوروز علی باستانی ، Jul 21, 2008 در ساعت 02:49 PM