رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۸۷

هشدار رایس در مورد اقدامات تنبیهی بیشتر

کاندولیزا رایس وزیر خارجه ایالات متحده هشدار داد که ایران دو هفته وقت دارد به‌طور جدی به پیشنهاد بین‌المللی برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود پاسخ دهد و یا با «اقدامات تنبیهی» بیشتری مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم رایس امروز دوشنبه به خبرنگارانی که وی را در سفر به خاورمیانه همراهی می‌‌کردند گفت: «نشست ژنو، پیام بسیار محکمی برای ایرانیان داشت و آن این‌که نمی‌توانند مانع‌تراشی کنند و باید تصمیم بگیرید.»

خانم رایس افزود: «این پیام گزینه‌های ایران را مشخص می‌کند و ما شاهد آن‌چه که ایران در این دو هفته انجام می‌دهد خواهیم بود. اما فکر می‌کنم روند دیپلماتیک تقویت شده است.»

رایس که قرار است در نخستین مرحله از سفر دوره‌ای خود به آسیا و خاورمیانه برای مذاکره درباره ایران و دیگر تحولات این منطقه، وارد امارات عربی متحده شود ادامه داد که واشنگتن به سهم خود برای تحت فشار قراردادن نهادهای مالی ایران، اتخاذ تدابیر یک‌جانبه ممکن بیشتری را مورد بررسی قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری‌ها خانم رایس گفت: «فرایند دیپلماتیک دربرگیرنده دو گزینه مذاکرات و تدابیر تنبیهی است و اگر ایران در خصوص مذاکرات واکنشی از خود نشان ندهد موارد تنبیهی را در شدیدترین حالت، اعمال خواهیم کرد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در خبر مشابهی نوشت که وزیر خارجه آمریکا ایران را متهم کرد که با وجود حضور یک دیپلمات ارشد آمریکایی در مذاکرات روز شنبه جدی نبوده است.

خانم رایس در نخستین اظهارات علنی خود از زمان برگزاری نشست روز شنبه در سوییس، گفت که ایران فرستاده‌های آمریکا و پنج کشور دیگر غربی را سر دوانده است.

وی افزود که این شش کشور درمورد مهلت دو هفته‌ای داده شده به ایران برای موافقت با توقف فعالیت‌های مشکوک و یا مواجه شدن با مجازات‌های جدید جدی هستند.

خانم رایس گفت که سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران به جای پاسخ روشن، به یک تک گویی «بی ربط» و حاوی موضوعات «کم‌اهمیت» فرهنگی پرداخت و بیشتر افراد حاضر در نشست را ناخشنود کرد.

وی افزود: «ما انتظار داشتیم پاسخی از جانب ایران بشنویم اما مثل گذشته، نتیجه مذاکرات جدی نبود.»

بر اساس این گزارش، اظهارات رایس در خصوص نشست ژنو بسیار شدیدتر از سخنان خاویر سولانا میزبان این نشست بود که تنها ابراز تاسف کرده بود که ایران به تمامی سئوالات پاسخ نداده است.

وی گفت که اگر ایران تصمیم به تعلیق نگیرد ما درموقعیتی قرار خواهیم گرفت که مجبور به بازگشت به شورای امنیت خواهیم بود.


در همین رابطه:
جلیلی: در ژنو حرفی از تعلیق نشد
ناهار سه‌جانبه ایران، اروپا و آمریکا در ژنو
برنز: ایران از فرصت تاریخی مذاکرات استفاده کند
روسیه ایران را به همکاری با آژانس فراخواند
سعید جلیلی عازم ژنو شد

نظرهای خوانندگان

بنظر می رسد جمهوری اسلامی ایران تا به حال در مقابل جنگ روانی و واکنش های جهانی استقامت به خرج داده است شاید یکی از دلایل این محکم ایستادن ها در برابر جوامع غربی و اروپایی ضعف انگیزه حمله نظامی به ایران است ببعید به نظر می رسد در مقابل این ضعف اروپایی ها و امریکایی ها جمهوری اسلامی پاسخ مثبت بدهد .

-- حسین ، Jul 22, 2008 در ساعت 03:52 PM

ایران خشن به نفع هیچ کس نیست

-- بدون نام ، Jul 23, 2008 در ساعت 03:52 PM