رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۸۷

جلیلی: در ژنو حرفی از تعلیق نشد

سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران با اظهار خوش‌بینی درباره روند مذاکرات ایران و غرب، می‌گوید که در مذاکرات ژنو بحثی از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم مطرح نشده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا امروز دوشنبه به نقل از آقای جلیلی اعلام کرد که درباره مسئله تعلیق غنی‌سازی در ژنو حرفی زده نشد و «آنچه در ژنو صورت گرفت بحث‌هایی درباره رویکرد طرفین به ادامه مسیر و چگونگی ساختار مذاکرات و زمان‌بندی آن بود.»

جلیلی روز شنبه در ژنو با خاویر سولانا مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا و همچنین نمایندگان گروه پنج به علاوه یک شامل کشورهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان در تلاش برای یافتن راه حلی جهت پایان دادن به بحران هسته‌ای این کشور دیدار کرد.

با وجود حضور بی‌سابقه ویلیام برنز معاون وزیرخارجه آمریکا، این مذاکرات نتیجه واقعی و ملموسی در پی نداشت.

سولانا در پایان مذاکرات ژنو اعلام کرد که کشورهای قدرتمند در انتظار پاسخ ایران به طرح (توقف در برابر توقف) هستند.

براساس این طرح مقامات ایران در مرحله نخست باید غنی‌سازی اورانیوم را در سطح کنونی آن حفظ کنند و شش کشور قدرتمند نیز شدت بخشیدن به تحریم‌ها را متوقف کنند.

جلیلی ضمن تأیید این درخواست گفت: «بر اساس توافق ابتدایی، یک ایده درباره ادامه مذاکرات از سوی آنها مطرح شده بود و یک ایده و ابتکار عمل هم ما در این اجلاس ارائه کردیم و قرار شد طرفین روی این موضوع کار کنند و ظرف مدت دو هفته دوباره بحث‌ها را ادامه دهیم.»

وی افزود: «در این اجلاس ما با یک ابتکار عمل وارد شدیم که مورد توجه و استقبال طرف مقابل قرار گرفت.»

رسانه‌های اعلام کرده‌اند که در مذاکرات ژنو اروپا از ایران خواسته است که طی دو هفته آینده پاسخ مشخصی درباره قبول یا رد بسته پیشنهادی آنها ارائه کند.

تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند در صورت امتناع ایران از توقف غنی‌سازی، تحریم‌های بیشتری در انتظار تهران خواهد بود.

آمریکا نیز در پایان مذاکرات شنبه ایران و غرب به صراحت اعلام کرده است که تهران باید ازمیان همکاری و رویاروئی یکی را انتخاب کند.


در همین رابطه:
ناهار سه‌جانبه ایران، اروپا و آمریکا در ژنو
برنز: ایران از فرصت تاریخی مذاکرات استفاده کند
روسیه ایران را به همکاری با آژانس فراخواند
سعید جلیلی عازم ژنو شد

نظرهای خوانندگان

ماشاء الله به این هوش !! ....6 سال است که صحبت از تعلیق غنی سازی است حالا شما یک باره می گوئید صحبت از تعلیق نشد ؟؟!! پس برای چه به ژنو رفته بودید همه این مذاکرات و تشکیل کنفرانس ها به خاطر تعلیق غنی سازی است . نکند شما تازه کار هستید و در جریان پرونده هسته ای ایران نیستید ؟؟
برای یاداوری دوباره : این کشورها از شما خواسته اند که غنی سازی اورانیوم را متوقف کنید 2 راه پیش رو دارید بله یا خیر ؟ تا دو هفته دیگر باید جواب بدهید .

-- مجید ، Jul 21, 2008 در ساعت 10:08 AM