رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۸۷

تجمع برای لغو اعدام سه فعال کرد

اعضای خانواده سه تن از محکومان به اعدام به همراه جمعی از فعالان حقوق‌بشر کردستان با تجمع در مقابل مجتمع قضایی سنندج در غرب ایران خواستار لغو احکام صادره شدند.

فرزاد کمانگر، فرهاد وکیلی و علی حیدریان سه نفری هستند که از سوی قوه قضائیه ایران به اتهام ارتباط با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و «نگهداری مواد منفجره» به اعدام محکوم شده‌اند.

به گزارش رادیو زمانه، در این تجمع که امروز شنبه مقابل مجتع قضائی شهر سنندج برپا شد، تجمع‌کنندگان با خود تراکت‌هایی با مضامین «پاداش معلم اعدام نیست»، «فرزاد را آزاد کنید» و «مهندس فرهاد وکیلی سزاوار اعدام نیست» به همراه داشتند.

تجمع‌کنندگان در پایان تجمع خود همچنین بیانیه‌ای صادر کرده‌اند.

در این بیانیه که امروز نسخه‌ای از آن به رادیو زمانه ارسال شده، آمده است: «ما ضمن اظهار حمایت دوباره از فرزاد کمانگر و اصرار بر لغو حکم اعدام و تبرئه ایشان در دادگاهی بی‌طرف، اعلام می‌داریم که بازداشت، شکنجه، کشتن فعالین سیاسی، مدنی و فرهنگی کرد هیچ گاه نخواهد توانست بر ملت کرد در رسیدن به اهداف خود خللی وارد آورند.»

تجمع‌کنندگان همچنین در این بیانیه از مقامات قضائی ایران خواسته‌اند: «ضمن لغو حکم تمام فعالین کرد، نسبت به آزادی آنها در اولین فرصت اقدام نماید.»

فرزاد کمانگر به مدت ۱۲ سال در شهر کامیاران به عنوان معلم فعالیت کرده و عضو هیئت‌مدیره شاخه محلی انجمن صنفی معلمان و یکی از گروه‌های محلی حامی محیط زیست بوده و برای ماهنامه رویان از نشریات اداره آموزش و پرورش شهر کامیاران نیز می‌نوشته است.

وی همچنین نویسنده یک سازمان حقوق بشر محلی است که نقض حقوق بشر در کردستان و استان‌های دیگر را مستندسازی می‌کند.

پیشتر فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، مراتب نگرانی شدید خود را نسبت به صدور حکم اعدام آقای کمانگر اعلام کرده‌اند.

نامه فعالان سیاسی به شاهرودی
در تحولی دیگر، برخی از زندانیان سیاسی کردستان امروز شنبه با صدور نامه سرگشاده‌ای خطاب به آیت‌الله محمود شاهرودی رئیس‌ قوه قضائیه ایران از وضعیت محاکم قضایی کردستان انتقاد کردند.

در این نامه که در برخی از سایت‌های اینترنتی منتشر شده، آمده است: «متاسفانه وضعیت عمومی محاکم قضایی دادگستری‌های تابعه کردستان خصوصا دادگاه و دادسرای انقلاب سنندج، به‌حدی ناامیدکننده و مبتنی بر نگاه‌های سلیقه‌ای و امنیتی است که شاید برای جناب‌عالی تصورناپذیر باشد.»

این نامه از سوی سهراب جلالی، عدنان حسن‌پور، یاسرگلی، حبیب لطیفی ، ساسان بابایی، طه احمدی، فردین مرادی، جهاندار محمدی، امین خاتم‌پناه، امیر سورسوری، سعید سنگر، کاوه طهماسبی، محمدیاراحمدی امضاء شده است.

زندانیان سیاسی در نامه خود به گزارش تخلفاتی که در محاکم قضائی استان کردستان روی می‌دهد، پرداخته‌اند.

آن‌طور که در نامه این زندانیان سیاسی آمده است، مسئولان قضائی استان کردستان برخلاف اصل ٣۲ قانون اساسی و اعمال بازداشت‌های طولانی و درازمدت که برابر این اصل توجیه قانونی ندارد. در برخی موارد متهمان سیاسی چندین‌ماه و حتی چندسال در وضعیت معلق بازداشت نگه می‌دارند.

آنها در نامه خود از آقای شاهرودی خواسته‌اند که به مسائلی از قبیل«تکثر و تعدد مقامات و نهادهای تصمیم‌گیرنده برای زندانیان سیاسی»، « به‌کارگیری قضات کم‌تجربه وکم‌دانش در دادگاه‌های انقلاب و عمومی»، «صدور حکم محکومیت زندانیان سیاسی به تحمل حداکثر و اشد مجازات مقرر در قانون در اغلب موارد»، «عدم اعطای آزادی مشروط و عفو موردی برای کسانی که سابقه ندارند» در محاکم قضائی کردستان رسیدگی کند.

نظرهای خوانندگان

راستش من ارتباط فعالیت سیاسی و حقوق بشر را با نگهداری مواد منفجره نمی فهمم ! یعنی طرف با بمب فعالیت سیاسی می کرده یا حقوق بشر را با انفجار تضمین می کرده؟!

-- محمد علی ، Jul 19, 2008 در ساعت 01:04 PM