رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۸۷

چکیده سرمقاله‌های مطبوعات

تبادل اسرای اسرائیل و لبنان
محمد‌علی ابطحی در سرمقاله امروز روزنامه کارگزاران به دستاورد‌های مبادله اسرای اسرائیل و حزب‌الله لبنان پرداخته است.

به‌ اعتقاد آقای ابطحی این مبادله تاریخی، نشان از پیرزوی دیگر حزب‌الله در مبارزه با اسرائیل دارد.

سرمقاله‌نویس کارگزاران بازپس‌گیری جنازه 200 عضو حزب‌الله لبنان که از ملیت‌های مختلف هستند را در حالی یکی از نشانه‌های پیرزوی حزب‌الله اعلام می‌کند که به‌زعم همین نویسنده، مقامات کشور‌های عربی هرگز تصور نمی‌کردند جنازه شهروندان خود را بتوانند از اسرائیل تحویل بگیرند.

کارگزاران در ادامه می‌نویسد که سمیر قنطار یک لبنانی دروزی است و در حالی‌که رهبر دروزی‌ها (ولید جنبلاط) سخت‌ترین مواضع علیه حزب‌الله را اتخاذ کرده است، اما حزب‌الله لبنان مقدمات آزادی قنطار را فراهم آورد تا «دستاورد بزرگ دیگری برای حزب‌الله» در لبنان باشد.

این روزنامه در پایان با تمجید از دیپلماسی «هوشمندانه» حسن نصرالله می‌نویسد: «سیدحسن نصرالله که به این خوبی از دیپلماسی برای اهداف خودش بهره می‌گیرد، {باید}مشاور سیاسی دیپلماسی ایران می‌شد که آنان هم بتوانند برای سربلندی و اهداف مردم ایران با دیپلماسی متناسب با واقعیات دنیا، خطرات را از سر ملت دفع کنند چقدر مفید بود.»

تشریح موقعیت دیپلماسی آمریکا در خاورمیانه
روزنامه جمهوری اسلامی سرمقاله امروز خود را با عنوان «تثبیت حقوق قانونی» به تشریح موقعیت کنونی آمریکا در منطقه خاورمیانه پرداخته است.

سرمقاله ‌نویس جمهوری اسلامی معتقد است که تبادل اسرای اسرائیلی و لبنانی یکی از مهمترین نشانه‌های ضعف دیپلماسی آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه و نشانه پیرزوی حزب‌الله در برابر «زیاده‌خواهان» است.

این روزنامه همچنین می‌نویسد که آمریکا و اسرائیل در فلسطین نیز متحمل شکست شده‌اند، چراکه تلاش آنها برای سرنگونی دولت حماس بی‌نتیجه مانده و «مخالفت‌های مردمی با آن موجب ناکام ماندن این توطئه» شده است.

جمهوری اسلامی در پایان سرمقاله خود با اشاره به «ضعف آمریکا» در پرونده هسته‌ای ایران، می‌نویسد: «با توجه به ضعف بین‌المللی آمریکا و اینکه جمهوری اسلامی ایران در موضع قدرت قرار دارد گروه مذاکره کننده ایرانی باید از موضع قدرت در این مذاکرات شرکت کند و حفظ حقوق قانونی ایران در موضوع هسته‌ای را ماموریت اصلی خود بداند. مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده‌اند تعلیق خط قرمز ماست و مذاکرات هرگز نباید به این خط قرمز خدشه وارد کند.»

آغاز مذاکرات ایران و غرب
روزنامه رسالت نیز در سرمقاله امروز خود به حضور نماینده‌ای از آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب واکنش نشان داده است.

سرمقاله‌نویس رسالت حضور نماینده‌ای از آمریکا در این مذاکرات را نشانه بی‌اعتمادی مقامات آمریکایی به خاور سولانا مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا «برای تبیین موضع کاخ سفید در خصوص مذاکرات» می‌داند.

رسالت همچنین در تشریح سیاست‌خارجی آمریکا در خصوص ایران می‌نویسد: «آمریکایی‌‌ها همیشه راه درست را انتخاب می‌کنند اما دقیقا بعد از آن که تمام راه‌های اشتباه را امتحان کردند.»

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود با اشاره به قدرتمند بودن ایران در داخل و خارج از کشور، به مسئولان آمریکا توصیه می‌کند: «وضعیت کنونی بهترین موقع برای بازنگری آمریکایی‌ها در سیاست خارجی نسبت به ایران و جبران اشتباهات گذشته است.»

رسالت در پایان می‌آورد: «عقب نشینی دیپلماتهای آمریکایی از پیش شرط کذاییی خود درباره تعلیق ، فضای کنونی را آبستن یک فرصت بی نظیر در 30 سال گذشته برای آمریکایی‌ها کرده است تا بخشی از مشکلات لاینحل خود را حداقل در قبال ملت ایران فرو بکاهند و تعریف شفافی از نوع رابطه خود با ملت ایران عاری از هر گونه تهدید و اجحاف ارائه دهند.»