رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۸۷

اروپا، ایران را به توقف اجرای اعدام فراخواند

اتحادیه اروپایی در بیانیه‌ای که توسط فرانسه، رئیس دوره‌ای این اتحادیه منتشر شد، اعمال مجازات اعدام در ایران را محکوم نمود.

در این بیانیه آمده است که اتحادیه اروپا بسیار نگران اعدام علنی ۱۰ نفر در ایران در هفته گذشته است و به خصوص آماده‌سازی طرحی قانونی در مجلس ایران درباره گسترش تعداد جنایاتی که حکم اعدام خواهند داشت سبب نگرانی بسیار است که از جمله آنها «ایجاد سایت‌های اینترنتی که مخل امنیت روانی جامعه باشند» نیز دیده می‌شود.

اتحادیه اروپا در این بیانیه این طرح قانونی را عدم تناسب بین جنایت و مجازات، و «سرکوب‌سازی شدید آزادی بیان» ارزیابی کرده‌است.

در این بیانیه همچنین گفته می‌شود: «اتحادیه اروپا که همواره خواستار لغو مجازات اعدام است، کاربرد این مجازات در ایران و طرح مجلس ایران را شدیداً محکوم می‌کند.»

همچنین تصریح شده که مقامات ایرانی از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ تعداد مجازات اعدام را دو برابر کرده‌اند، اما تنها نتیجه آن بالا رفتن سطح ارتکاب به جنایت در کشور بوده است.

اتحادیه اروپا از ایران خواسته است که اعدام را متوقف و بر اساس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد مصوبه ۱۸ دسامبر ۲۰۰۷ در راستای ممنوع‌سازی مجازات اعدام در سراسر جهان، این نوع مجازات را تعلیق کند.

پیشتر سازمان گزارشگران بدون مرز نیز با صدور بیانیه‌ای، تصویب یک فوریت از طرح «تشدید مجازات اخلال در امنیت روانی جامعه» در مجلس ایران را «دارای عواقبی فاجعه‌بار برای آزادی بیان در اینترنت» ارزیابی کرده بود.

براساس قانون مجازات اسلامی که مبنای داوری محاکم پس از انقلاب در ایران است، جرائمی از جمله قتل، زنای محصنه، سرقت مسلحانه، ارتداد و قاچاق مواد مخدر مجازات اعدام دارد.


در همین رابطه:
نگرانی گزارشگران بدون مرز از قوانین جدید اعدام

نظرهای خوانندگان

اتحادیه اروپایی ومجمع عمومی سازمان ملل متحد چه اقدام عملی درقبال اعدامهای بی رویه ای که در کشورهااسلامی وسایرکشورهایی که حکم اعدام رااجرا مینمایند انجام داده است بجزصدور بیانیه .چرامصوبه ۱۸ دسامبر ۲۰۰۷ قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل ضمانت اجرائی ندارد وبا ناقضین برخورد عملی صورت نمی گیرد.امیدوارم که سازمان دفاع از حقوق بشر به این وظیفه ای که به عهده گرفته عمل نماید وبافشار به دولتهائی که ناقض حقوق انسانی هستند ازجق مسلم ملتها دفاع نمایند

-- ابراهیم ملکی ، Jul 19, 2008 در ساعت 03:09 PM